45
دانشمندان و مشاهير حرم حضرت عبدالعظيم حسني(ع) و شهر ري ج1

و ترجمه فارسى بخشى از اين فوايد با عنوان مناظره حكيم و فقيه به اهتمام آقاى محمدحسن شفيعيان در كتاب نخبگان علم و عمل ايران چاپ شده است.
24 ـ جلوه در شعر نيز ذوق و توانايى خويش را بروز داد امّا خودش به جمع و تدوين سروده هاى خويش تمايل نشان نمى داد. امّا يكى از شاگردانش ـ ميرزا عليخان عبدالرسولى ـ در سال 1348 ه.ق اشعار جلوه را جمع و تدوين نمود كه به سعى و اهتمام احمد سهيلى خوانسارى در چاپخانه فردوسى تهران به طبع رسيد. اين ديوان كه در يكصد و يازده صفحه و در قطع رقعى تنظيم شده قصايد، غزليات و مثنويات جلوه را شامل مى شود.
25 ـ مقدمه ديوان مجمر و شرح حالى از آن شاعر كه همراه با ديوان مزبور در سال 1312ه.ق در تهران چاپ شده است.
26 ـ شرح حال خود، خانواده و برخى اجداش كه به تقاضاى اعتضاد السلطنه آن را نگاشت و در كتاب نامه دانشوران ناصرى درج گرديد.

به سوى سراى جاويد

سرانجام رنجورى و فرتوتى جلوه را بر بستر الم افكند . او در شب جمعه ششم ذيقعده سال 1314 ه.ق مطابق با آذرماه سال 1285 ه.ش رحلت نمود. پيكر پاكش را با احترامى تمام كه جمعى از علماء اعلام و طلاب حكمت از شاگردانش آن را تشيع مى كردند در جوار مقبره شيخ صدوق معروف به ابن بابويه دفن ساختند و مقبره اى مخصوص برايش احداث نمودند. اين مقبره به تدريج رو به ويرانى نهاد و در سالهاى اخير بقعه اى زيبا و به تقليد از آرامگاه حافظ بر روى مزارش ساخته اند. سنگ قبرى با نظارت محمد ابراهيم تهرانى و عمل استاد عبداللّه حجّار قزوينى و به سعى و اهتمام سيد مهدى خادم بر مزار جلوه نصب گرديده كه در آن مقامات جلوه ستوده شده است.


دانشمندان و مشاهير حرم حضرت عبدالعظيم حسني(ع) و شهر ري ج1
44

15 ـ تصحيح و يادداشت نويسى بر كتاب مفتاح الانس ابن فنارى.
16 ـ تصحيح كتاب تمهيد القواعد ابن تركه، اگر چه از اين اثر هيچ نسخه اى در دسترس نمى باشد ولى مرحوم ملا محمد طاهر تنكابنى گفته است خود ناظر تصحيح و حاشيه نويسى جلوه بر اين كتاب بوده ام.
17 ـ حاشيه بر منظومه سبزوارى كه نسخه مخطوطى از آن در كتابخانه مجلس شوراى اسلامى ضبط است. ۱
18 ـ جسم تعليمى، در كتابخانه دانشكده الهيات و معارف اسلامى مشهد3 مجموعه شماره 60 كه اصول المعارف نام دارد و نگاهدارى مى شود كه بخش نهم آن همين رساله است. ۲
19 ـ وجود الصور النوعيه، رساله اى است در فلسفه به زبان عربى در اين رساله مختصر جلوه اثبات مى كند كه صور نوعيه در اجسام موجود است و جوهر مى باشد.
20 ـ انتزاع مفهوم الواحد، رساله اى فلسفى است كه در آن چگونگى انتزاع مفهوم واحد را از حقايق متباينه بحث كرده است.
21 ـ القضية المهمله هى القضية الطبيعيه، موضوع اين رساله در منطق است كه در آن مؤلف اثبات مى كند كه قضيه مهمله همان قضيه طبعيه است.
22 ـ بيان استجابة الدعا، در آغاز اين رساله جلوه ماهيت را به سه قسمت تقسيم كرده و دعا را از قسم دوم دانسته است. اين چهار رساله اخير در مجموعه اى به شماره 8081 در كتابخانه آية اللّه مرعشى نجفى نگاهدارى مى شود.
23 ـ فوايد جلوه، آن نسخه اى است كه ميرزا طاهر تنكابنى طى آن برخى حواشى و فوايد مهم استاد خود را براى خويش استنساخ كرده است كه توسط نوادگان او نسخه عكسى اين اثر در اختيار دكتر سيد مصطفى محقق داماد برقرار گرفته است

1.فهرست كتب خطى فارسى و عربى مجلس شوراى اسلامى عبدالحسين حائرى، ج ۵، ص ۱۵۸ .

2.فهرست نسخه هاى خطى كتابخانه دانشكده الهيات و معارف اسلامى، ج سوم، ص ۱۳۳۷ .

  • نام منبع :
    دانشمندان و مشاهير حرم حضرت عبدالعظيم حسني(ع) و شهر ري ج1
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1382
    نوبت چاپ :
    اوّل
    پیوند معرفی کتاب :
    http://www.hadith.net/post/52477
تعداد بازدید : 99545
صفحه از 395
پرینت  ارسال به