57
دانشمندان و مشاهير حرم حضرت عبدالعظيم حسني(ع) و شهر ري ج1

عهده او قرار دادند ، شهيد قاضى نوراللّه شوشترى ، درباره اين عالم جليل و معرّفى مهمترين اثر مكتوب او چنين نوشته:
«الشيخ الأجل عبد الجليل الرازى ، از اذكياى علماى أعلام ، و اتقياى مشايخ كرام بوده ، و در زمان خود به علوّ فطرت وجودت طبع از ساير أقران امتياز داشته است ، تا آنكه چون بعضى معاصران او از غلاة سنّيان شهر رى و ناصبيان وادى ضلالت وغى ، مجموعه اى در ردّ مذهب شيعه تأليف نمود ، علماى شيعه كه در رى و آن نواحى بودند ، به اتفاق قرار دادند كه شيخ عبد الجليل اولى و احق است به آنكه متصدّى دفع و نقض آن شود ، و آخر او تأليف كتابى شريف در نقض آن مجموعه ساخت ، و عنوان آن را به نام نامى و اسم سامى حضرت صاحب الزمان الحجة بن الحسن المهدى صاحب الامر ، مزيّن ساخت ... . ۱
ساير آثار گرانمايه رازى عبارت است از:
الايّام والانام ،
البراهين فى امامة امير المؤمنين ،
السؤالات و الجوابات ، در هفت مجلّد بوده ،
مفتاح التذكير ،
تنزيه عايشه .
از شاگردان برجسته او:
شيخ منتجب الدين رازى ، رافعى و سيد واثق باللّه بن احمد جبلى ـ كه زيدى مذهب بوده و توسط شيخ عبد الجليل مستبصر شده است ـ را مى توان نام برد .

منابع

فهرست ، شيخ منتجب الدين ، تحقيق طباطبايى (129) ، ضيافة الاخوان (255) ، جامع الروات (1/438) ، تنقيح المقال (2/134) ، الفوائد الرضويه (223) ، النقض ، معروف به بعض مثالب النواصب و مقدمه آن .

1.مجالس المؤمنين ، ج ۱ ، ص ۴۸۲ .


دانشمندان و مشاهير حرم حضرت عبدالعظيم حسني(ع) و شهر ري ج1
56

6

ابوالرشيد عبدالجليل رازى

سيد مهدى حايرى

متلكم و فقيه بزرگوار شيعه كه با تربيت شاگردان نامدار و تأليف كتاب هاى ارزنده ، آثارى جاودانه بر جاى گذاشته و از مفاخر جهان اسلام به شمار آمده است .
از تاريخ و محلّ تولد او به طور دقيق اطلاعى در دست نيست ، و احتمالاً در اواخر سده پنجم به دنيا آمده است ، چنانكه مرحوم محدّث اُرموى گفته: مى توان از ملاحظه آنچه نقل شد حدس زد كه تولّدش اواخر قرن پنجم بوده است ، زيرا در سال (533 ق) كتاب معروفش تنزيه عايشه را تأليف نموده كه مورد تقريظ مفتى شرق و غرب قاضى القضاة عماد الدين ابو محمّد حسن استرآبادى قرار گرفته به نحوى كه اصل كتاب را به خزانه امير ملحد كش معروف عباس غازى انتقال داده اند .
همچنين در (537 ق) كتاب البراهين فى امامة امير المؤمنين را تأليف كرده و در 505 ق در مدرسه بزرگ خود نوبت مجلس داشته ... . ۱
وى از محضر علماى بزرگ آن عصر همچون برادر بزرگ ترش شيخ اوحد الدّين حسين قزوينى ، و شيخ معين الدين امير كاعجلى ، و شيخ ابو الوفاء عبدالجبّار رازى بهره گرفته و به مدارج عالى دانش و تقوى بالا رفته ، و مرجع دينى مسلمانان گرديده ، و در مسند وعظ و ارشاد بر اقران خويش برترى يافته است .
علماى آن زمان پاسخگويى به اشكالات و دفع شب هات مخالفان و منحرفان را به

1.النقض ، مقدمه مصحّح ، ۲۳ .

  • نام منبع :
    دانشمندان و مشاهير حرم حضرت عبدالعظيم حسني(ع) و شهر ري ج1
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1382
    نوبت چاپ :
    اوّل
    پیوند معرفی کتاب :
    http://www.hadith.net/post/52477
تعداد بازدید : 99519
صفحه از 395
پرینت  ارسال به