145
شناخت نامه حضرت عبدالعظيم حسني (ع) و شهر ري ج14

آهنگ غريب و عجيبى نواخته مى شود. دو قرن قبل در شهر اصفهان، موقع نصف شب غلغله همين نقاره كوبى چرت شاردن و تاورينه فرانسوى را پاره كرده بود. ۱ و به عقيده آنان كه من هم پيروى ايشان را مى كنم هيچ گاه صداى نقاره مطبوع و پسنديده نيست. مشهور است كه اين عادت نقاره كوبى در موقع غروب يا طلوع آفتاب از عادات ايرانيان قديم مى باشد. ولى من در تصديق اين مطلب قطع ندارم آنچه مسلم است اين رسم نقاره كوبى مخصوص به ايرانيان نبوده و يكى از مظاهر شكوه و عظمت سلاطين مشرق مى باشد. دليل اين مطلب آن است كه برنيه سياح مشهور فرانسوى كه در سال 1663 ميلادى به هندوستان رفته و ضمن شرح و توصيف دربار پادشاه مغول در دهلى موضوع نقاره خانه را بيان مى كند و چنانكه مى دانيم در هندوستان مذهب زرتشت رواج و رسميت نداشته است. بارى آنچه سياح مذكور درباره نقاره خانه گفته و نوشته من به گوش خود در تهران شنيدم و با چشمانم ديدم. عجب آن است كه در ابتدا صداى نقاره به گوش برنيه نامطبوع بوده ولى كم كم به آن صدا آشنا شده و اظهار مى دارد كه در ميان سكوت و آرامش يكنواخت شب غلغله و غوغاى نقاره داراى عظمت و اهميت مخصوص مى باشد. به هر حال تا زمان حاضر هم عده اى از راجه هاى هند در دربار خود نقاره خانه دارند. ۲

شرح زندگانى علمى لرد كرزن

در شماره هاى پيش مقالاتى به عنوان «لرد كرزن در رى» انتشار داديم و اشاره نموديم كه مقالات مزبوره از كتاب جامع سودمند موسوم به ايران Persia تأليف لرد كرزن تلخيص و اقتباس شده است.

1.تصور مى كنيم چنانكه حال هم معمول است آن وقت ها هم در ماه رمضان نيمه شب براى سحر خيزى نقاره مى زدند از آن رو آقايان پاريسى را بدخواب كرده بودند. نامه رى.

2.مجله نامه رى، سال اول، شماره چهارم، خرداد ۱۳۱۴، ص ۲۷ ـ ۳۱ (قسمت چهارم مقاله در اين جا به پايان مى رسد.)


شناخت نامه حضرت عبدالعظيم حسني (ع) و شهر ري ج14
144

متحركى است و ملكه انگلستان ابتداء آن را به امپراطور چين هديه داده بود و به جهاتى براى شاه ايران ارسال گرديد و همين قسم پرده هاى ونوس و فان از شاهكارهاى گوبلين كه به توسط لوئى فيليپ براى محمدشاه فرستاده شده است.
نقاره خانه و توپ مرواريد ۱ ـ در جلوى عمارت سلطنتى ميدان كوچكى است كه آن را ميدان شاه مى نامند. حوض بزرگى در وسط ميدان قرار گرفته و در قسمت پائين آن توپ مرواريد را گذارده اند. اين توپ هم يكى از بست گاه هاى مهم شهر محسوب مى شود و مجرمينى كه در پناه آن مى آيند محفوظ از تعقيب مى باشند.
درباره اساس ساختمان اين توپ مقدس گفته ها به ميان آمده بعضى آن را از غنائم هند مى شمارند و گويند نادر آن را به ايران آورد و رشته هائى از مرواريد سفيد در دهانه توپ آويخته بودند. ديگران توپ مرواريد را ساخت ايران و از يادگارهاى دوره نادرى دانسته اند. كرپورتر سياح و نويسنده مشهور انگليسى مى گويد اين همان توپى است كه شاردن فرانسوى در ميدان شاه اصفهان ديده بود. ولى چنين موضوعى را در آثار شاردن نديدم و در صحت اين خبر مرددم. از منابع ديگر شنيدم كه توپ مرواريد در شيراز به امر كريم خان زند ساخته شده بود و مدتى هم در صحن امامزاده اى جاى داشت و از بركت آن مكان شريف جنبه تقدسى به خود گرفت و با همان عنوان عالى به پايتخت تازه ورود كرد. جهانگيرخان وزير صنايع به من گفت كه بر طبق تحقيقات مورخين ايرانى توپ مرواريد اصلاً متعلق به پرتقالى هاى مقيم بندر هرمز بوده و در سال 1622 قشون متحد انگليس و ايران پرتقاليها را از هرمز رانده توپ را جزء اموال جنگى به دست آوردند.
ديگر از مناظر مهم اين ميدان كوچك برج يا عمارت نقاره خانه است. در شهر تهران و ساير شهرهاى بزرگ ايران موقع غروب آفتاب يك نوع موزيك مخصوصى مى نوازند. اين موزيك به وسيله سرناهاى بلند ـ طبل هاى كوچك ـ نى لبكهاى كوتاه با

1.ضبط و يادداشت اين قسمت ها كه فعلاً از بين رفته است از نظر تاريخى بسيار مفيد و مهم است. نامه رى.

  • نام منبع :
    شناخت نامه حضرت عبدالعظيم حسني (ع) و شهر ري ج14
    تعداد جلد :
    6
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1382
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 97995
صفحه از 416
پرینت  ارسال به