151
شناخت نامه حضرت عبدالعظيم حسني (ع) و شهر ري ج14

21 ـ چه شد كه نامه رى پيدا شد؟ ۱ على جواهر الكلام (معاصر)

يك قرن كم و بيش است كه نوشتن مجله و روزنامه در ايران به طرز فرنگستان معمول معمول شده است ولى تا آغاز مشروطيت اين كار رواجى نداشت از آن به بعد چاپخانه ها راه افتاد و در هر شهر و قصبه عده مشغول نامه نگارى شدند و بازار رواج گرفت اين تجارت پرسود هر كس را به هوس انداخت كه سرمايه خود را در اين راه به كار بيندازد. روزنامه نويسى يا مجله نويسى سبب شهرت بود و به دست آوردن شهرت كليد هر گنجى به شمار مى رفت عجب آنكه با وجود معدود بودن عده باسوادان و روزنامه خوانان مشتريان فراوان براى اين متاع مرغوب پديد آمد سر هر رهگذرى يك نفر باسواد تنى چند را جمع كرده براى آنها روزنامه مى خواند خلاصه مطلب زمين و آسمان پر از نامه نگار و نامه خوان بود اما به زودى شور و هوس مردم افتاد توده از جوش و خروش سابق سرد شد خواص مردم كه اهل روزنامه و مجله بودند به واسطه آشنائى با زبان هاى خارجه دنبال مطبوعات خارجى رفتند و نشريات محلى را قابل اعتناء ندانستند روزنامه و مجله كه با آن حسن استقبال به ميدان آمد يك مرتبه بى قدر و قيمت شده از ميدان در رفت چه شد كه چنان بود و چنين شد شرحش از موضوع گفت و گوى ما خارج است همين قدر مى دانيم اگر اعلانات ثبت معمول نشده بود نام و نشانى از اين چند روزنامه قديمى هم نبود كار مجله نويسى كه از اول هم آن قدرها رونق نداشت و بالتبع با كسادى بازار روزنامه آن هم از پا درآمد در اين ضمن ترتيب جديدى براى نوشتن مجله پديد شد مؤسسات رسمى شروع به نشر و صدور مجلات كردند البته چون مخارج اين كار از بودجه معين تأديه مى گردد هيچ وقت ضرر و زيانى متوجه نويسندگان آن نخواهد بود بلكه چون اشخاص رسمى

1.نامه رى مجله ماهانه علمى، ادبى و اخلاقى بود كه در طىّ سالهاى ۱۳۱۳ ـ ۱۳۱۴ش، ۶ شماره از آن در شهر رى منتشر شد. (به مديريت و صاحب امتيازى على جواهر الكلام). برخى از مقالات اين مجله از جمله لرد كرزن در رى، قراء و قصبات رى و رى در دست مسلمانان در همين مجموعه آورده شده است.


شناخت نامه حضرت عبدالعظيم حسني (ع) و شهر ري ج14
150

رى) بوده است مهدى عباسى موقع اقامت در رى قصر زيبائى براى خود ساخته بود كه آن را زبيديه مى گفتند در نزديكى همين قصر روى تپه قلعه ديگرى به نام الجوسق (كوشك) از بناهاى فرخان رئيس شورشيان شهر رى قرار داشت اين دو عمارت تا قرن چهارم هجرى دوام يافت و آن موقع به امر فخر الدوله ديلمى خراب شد جاى آنها عمارت و باغ فخرآباد احداث گرديد آنچه مسلم است در ساختمان هاى شهر رى (برعكس ساير شهرهاى اسلامى ايران كه از گل بالا مى رفت) آجر پخته و كاشى هاى عالى به كار مى رفته است ياقوت كه قسمت هاى خراب آن را ديده اظهار مى دارد كاشى هاى ديوار مثل كاسه چينى برق مى زد شهر رى پنج دروازه داشته است كه مشهورترين آن باب هشام در طرف مشرق شهر رى مخصوص جاده خراسان و ديگر باب كوهك در طرف شمال شرقى براى جاده مازندران بوده است همين كه آبادى شهر رى رو به فزونى نهاد محلات و بازارها و عماراتى در بيرون شهر ساخته شد كه از آن جمله محله الروضه خارج شهر رى مى باشد ابن حوقل مى نويسد كه در دو طرف اين محله دكان ها و تجارت خانه هاى مهم با امتعه و اجناس متنوع ديده مى شد و نهر بزرگى از وسط اين محله عبور مى كرد ياقوت نهر ديگرى به نام نهر موسى يا نهر جيلانى (گيلانى) براى رى ذكر مى كند و مى گويد نهر گيلانى از كوه هاى ديلمستان سرچشمه مى گرفت مقدسى دو عمارت زيبا يكى به اسم دارالبطيخه (خربوزه خانه) و ديگر به نام دارالكتب (كتابخانه) براى رى شرح مى دهد مستوفى نهر كرج را هم جزء نهرهاى شهر رى ذكر مى كند مشهور است كه زبيده زن هارون الرشيد نزديك شهر رى روى رود كرج پلى ساخته بود كه آن را جسر خاتون مى گفتند و تا مدتى قبل آثار خرابه آن پل در اطراف رى ديده مى شد جاجرود كه از دامنه كوه دماوند سرچشمه مى گيرد به رى مى رسيد و به چهل مجرى تقسيم مى شد بنا به گفته قزوينى نهر ديگرى به نام سورين از رى عبور مى كرد و چون جسد يحيى بن زيد بن على بن الحسين عليه السلام را در آن انداخته بودند شيعيان رى از نوشيدن آن آب خوددارى داشتند. ۱

1.مجله نامه رى، سال اول، شماره سوم، ارديبهشت ۱۳۱۴، ص ۲۷ ـ ۳۱.

  • نام منبع :
    شناخت نامه حضرت عبدالعظيم حسني (ع) و شهر ري ج14
    تعداد جلد :
    6
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1382
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 97741
صفحه از 416
پرینت  ارسال به