245
شناخت نامه حضرت عبدالعظيم حسني (ع) و شهر ري ج14

مى پرسيدند اين قبر كيست مى فرمود مردى از فرزندان موسى بن جعفر عليهماالسلام و در زيارتنامه آن حضرت مذكور است يا من كان اقامتك بالرى لزيارة ابن عمك حمزة بن موسى الكاظم الكظيم عليه السلام .
3 ـ حضرت ابوالقاسم عبدالعظيم بن عبداللّه بن على بن الحسن بن زيد بن امام حسن مجتبى عليه السلام شرح احوال اين بزرگوار را نگارنده در كتابى مستقل به نام: زندگانى حضرت عبدالعظيم عليه السلام تأليف و در سال 1365 ق منتشر نمودم و بعضى ديگر قبل و بعد از حقير درباره آن حضرت كتاب ها و رساله ها نوشته اند.

عبدالعظيم مظهر حق نور مصطفىنوباوه بتول و على سبط مجتبى
بس در زيارتش كه بگفتا دهم امام(لوزرته فزرت حسينا بكربلا

مزار الكثيرالبركات حضرت عبدالعظيم حسنى عليه السلام

عبدالعظيم ملجاء ايرانيان تمامهم سيد الكريم بود بهر خاص و عام
هر كس كند زيارت وى با خلوص قلبآتش بروز حشر ورا مى شود حرام
اجمالاً آن بزرگوار از اصحاب حضرت جواد الائمه و حضرت امام على الهادى عليهماالسلام بوده و بسيار مورد لطف و عنايت آنان و حضرت امام دهم عليه السلام در حيات و ممات مقام علمى و ثواب زيارت او را بيان كرده درباره علم او بابى حماد رازى كه براى دريافت مسائل در سامره خدمت آن حضرت رسيده بود فرمود: اى ابا حماد اذا اشكل عليك بشى ء من امر دينك فاسئل عنه عن عبدالعظيم الحسنى و اقرأه منّى السلام وقتى بر تو مشكل شد چيزى از امر دينت از عبدالعظيم حسنى سؤال كن و سلام مرا به وى ابلاغ نما.
و براى ثواب زيارتش به آن مرد رازى كه كربلا رفته بود فرمود: (اما لوزرت قبر عبدالعظيم عندكم كنت كمن زار الحسين بكربلا) اما اگر زيارت كرده بودى قبر عبدالعظيم كه نزد شما است مانند كسى بود كه حضرت حسين عليه السلام را زيارت كرده باشى.


شناخت نامه حضرت عبدالعظيم حسني (ع) و شهر ري ج14
244

و مجمع شيعه گرديد بسيارى از سادات و امامزادگان بدان مهاجرت نموده و رحل اقامت افكندند تا به مرگ طبيعى از دنيا رفته و يا به دست دشمنان شربت شهادت چشيدند و آنها بسيارند بنا بر بر نقل (منتقله الطالبيه) ولى از اكثر و اغلب آنان اثرى در رى و حومه آن نيست و يا اگر باشد اسامى آنها تغيير كرده است.
امام زاده گانى كه از آنها اثر يعنى قبر و بارگاه در رى موجود است از اين قرار است:
1 ـ امام زاده ابوالحسن اندرمان كه داراى باغ و گنبد و بارگاه است از امامزادگان معتبر و مسلم و مجرّب رى مى باشد و از مرحوم علامه كنى منقول ست كه مى فرمود من به رياست و ثروت در تهران نرسيدم مگر به مداومت به زيارت آن بزرگوار و خود اين نگارنده هم كرامتى از آن حضرت ديده ام نسب شريفش چنين است.
ابوالحسن على بن الحسين بن عيسى الاحول بن محمد بن على العريضى بن الامام الهام ابى عبداللّه جعفر بن محمّد الصادق عليهماالسلام. اين بزرگوار تا حضرت صادق عليه السلام هشت واسطه دارد.
2 ـ امام زاده حمزة بن موسى الكاظم عليه السلام كه در جنب حرم عبدالعظيم عليه السلام داراى حرم مجلّل و ضريح و گنبد و صندوق منبت كارى عالى مى باشد. و بنا بر نقل علامه سيد مهدى بحر العلوم قزوينى حتما فرزند بلا فصل امام هفتم عليه السلام زيرا علامه مزبور كه در اطراف حلّه خدمت حضرت ولىّ عصر عجل اللّه فرجه الشريف موفق مى شود و مى گويد امام زاده حمزه موسوى در رى در جنب حضرت عبدالعظيم حسنى است. و اين مزارى كه در اين قريه به نام امام زاده حمزه موسوى است اصلى ندارد و من مى دانم كيست و او را نمى شناسم حضرت مى فرمايد ربّ شهرة لا اصل لها نفى نمى كند بودن حمزه را در رى بلكه نفى بودن او را در آنجا مى كند و مى فرمايد اين مزار جناب ابويعلى حمزة بن الحسن بن عبيداللّه بن عباس بن على بن ابى طالب است.
در حالات حضرت عبدالعظيم عليه السلام هم مشهور است كه در مدّت اقامتش در رى همه روزه از منزل خود مى آمد در كنار قبر آن حضرت فاتحه و دعا مى خواند. وقتى

  • نام منبع :
    شناخت نامه حضرت عبدالعظيم حسني (ع) و شهر ري ج14
    تعداد جلد :
    6
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1382
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 98007
صفحه از 416
پرینت  ارسال به