307
شناخت نامه حضرت عبدالعظيم حسني (ع) و شهر ري ج14

مفصّل اقامه گرديده و چند شب خاصّه از شب نهم تا يازدهم براى عزادارى به طرف صحن مطهّر حركت نموده و به عزادارى و عرض تسليت مى پردازند و در پايان اطعام مى نمايند.

مجالس روضه خوانى اهالى شهر رى در ماه محرّم

اهالى محترم شاه عبدالعظيم يا شهر رى كه همگى از شيعيان آل محمد عليهم الصلاة و السلام بوده و مى باشند و به اقامه شعائر مذهبى خاصه عزادارى حضرت ابا عبداللّه الحسين عليه السلام علاقه فراوان دارند با فرارسيدن ماه محرم حسينيه ها و تكايا و مساجد اين شهر و بسيارى از منازل شخصى را براى تجديد اقامه عزادارى امام حسين عليه السلام سياه پوش و تكيه بندى نموده و با نصب كتيبه اشعار محتشم و لعن و سلام هاى زيارت عاشورا زينت مى نمايند و مردم شهر را به شركت در مجالس و مراسم عزادارى حضرت سيدالشهدا عليه السلام دعوت و تبليغ و تشويق مى كنند.
اكثر مجالس روضه خوانى اهالى شهر رى در ماه محرم شب ها منعقد مى گردد و از شب اول و دوم آغاز گرديده بعضى از آنها تا ده شب يا پانزده شب و بعضى هم تا بيست شب يا بيشتر ادامه دارد گرچه در بعضى از حسينيه ها و تكايا و مساجد و منازل در روزهاى دهه عاشورا خاصه نهم تا يازدهم نيز اقامه مجلس روضه خوانى نموده و به عزادارى مى پردازند.

آغاز و خاتمه حركت دسته جات حسينى شهر رى در ماه محرّم

بعضى از دسته جات شهر رى از شب پنجم و بقيّه از شب هفتم و روز هفتم باشكوه هر چه تمام تر براى عزادارى حركت مى نمايند و تا روز عاشورا حركت آنها ادامه دارد. ضمنا در شب يازدهم كه مخصوص عزادارى شام غريبان است با شمع هاى روشنى كه در دست دارند و با نوحه سرايى حزين و سنگين به طرف صحن مطهر حركت نموده به عزادارى و عرض تسليت مى پردازند و با گذشت شب و روز يازدهم حركت عمومى آنان پايان مى پذيرد.


شناخت نامه حضرت عبدالعظيم حسني (ع) و شهر ري ج14
306

اماكن مذهبى يا مساجد و مقابر و مزارات شهر رى

در شهر رى يا شاه عبدالعظيم، علاوه بر مساجدى كه براى اقامه جماعت و عبادت مردم ساخته شده، امام زاده هاى متعدّد و علماى بسيارى مدفون گرديده اند و مقابر و مزارات زيادى كه مربوط به آنان است در آن مى باشد كه اين كتاب را گنجايش درج نام و معرّفى شرح حال آنان نيست.
لذا لازم است براى اطلاع از سابقه تاريخى اين شهر و امام زاده ها و علما و محدّثين و بزرگان آن به كتب مربوطه خاصه كتاب «سيماى رى» تأليف سيد حميد ميرخندان و كتاب «اختران فروزان رى و تهران» احوال علما و امام زاده هاى تهران و شهر رى و به جلد چهارم كتاب گنجينه دانشمندان صفحه 352 تا 355 تأليف جناب حاج شيخ محمد شريف رازى و كتاب منتخب التواريخ مرحوم ملاّ هاشم خراسانى و كتاب تاريخ رى مراجعه شود.

حسينيه هاى قديمى و معروف شهر رى

شهر رى حدود يكصد و بيست هيئت دارد، ضمنا حسينيه هايى در قرون گذشته و جارى در آن احداث گرديده كه حسينيه هاى قديمى و معروف آن تا به حال در آنها اقامه مجلس و مراسم عزادارى مى نمايند كه از اين قرارند:
1 ـ حسينيه يا تكيه ميدان بزرگ محله ميدان بزرگ 2 ـ حسينيه نفرآباد محله نفرآباد 3 ـ حسينيه هاشم آباد محله هاشم آباد 4 ـ حسينيه قتلگاه محله جوانمرد قصّاب 5 ـ حسينيه محله يخچال يا 24 مترى 6 ـ حسينيه حاج على آقا كه جنوب صحن امام زاده حمزه بوده 7 ـ حسينيه موسى بن جعفر عليهماالسلام محله ميدان كوچك 8 ـ حسينيه قرائت قرآن يا بيت محترم علماى اثنى عشرى محله هاشم آباد 9 ـ حسينيه حضرت على اكبر مركز هيئت زنجيرزنى هيئت على اكبر هاشم آباد و حسينيه كربلايى ها كوچه پاچنار.
در حسينيه هاى نامبرده همه ساله شب هاى دهه عاشورا مجلس روضه خوانى

  • نام منبع :
    شناخت نامه حضرت عبدالعظيم حسني (ع) و شهر ري ج14
    تعداد جلد :
    6
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1382
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 98012
صفحه از 416
پرینت  ارسال به