309
شناخت نامه حضرت عبدالعظيم حسني (ع) و شهر ري ج14

عزادارى حوزه علميه حضرت عبدالعظيم در ماه محرّم و غيره

بعد از روى كارآمدن حكومت جمهورى اسلامى مدرسه علميه مجلّلى را نزديك حرم حضرت عبدالعظيم بنا نموده و حوزه علميه اى را تأسيس كردند كه آقايان طلاّب و علماى محترم در آن تحصيل و تدريس مى نمايند. ضمنا در ايام وفيات معصومين خاصه ماه محرّم اقامه مجلس روضه خوانى نموده در پايان براى عزادارى به صورت هيئت عزا به طرف صحن مطهر حركت نموده به عزادارى و عرض تسليت مى پردازند.

عزادارى خدمه آستانه حضرت عبدالعظيم در ماه محرم و غيره

خدمه محترم حضرت عبدالعظيم عليه السلام را سنّت بر اين است كه همه ساله به منظور تعظيم و ترويج شعائر مذهبى و تجديد اقامه عزادارى سنتى حضرت اباعبداللّه الحسين عليه السلام مجلس روضه خوانى مفصل و مجللى را در ايام عاشورا به مدت ده روز و در ماه صفر به مدت بيست روز منعقد مى نمايند كه مردم شهر از طبقات مختلف خاصه آقايان اهل علم و فضيلت در آن شركت مى نمايند و عده اى از خطبا و مداحان محترم و معروف نيز در اين مجلس منبر مى روند و افاضه مى فرمايند.
ضمنا در شب يازدهم در حالى كه همگى سياه پوشيده اند و هر يك شمع روشنى را در دست دارند به عنوان عزادارى شام غريبان امام حسين عليه السلام در اول بازار حضرت عبدالعظيم اجتماع نموده و از آنجا نوحه كنان براى عزادارى و عرض تسليت به طرف صحن مطهر حركت مى نمايند و به سينه زنى و نوحه خوانى مى پردازند.
در بعضى از ايام وفيات ائمه طاهرين عليهم السلام نيز بعد از اقامه مجلس روضه خوانى و خاتمه آن براى عزادارى سنّتى و عرض تسليت تا صحن مطهر حركت نموده و به عزادارى مى پردازند.


شناخت نامه حضرت عبدالعظيم حسني (ع) و شهر ري ج14
308

تعداد دسته جات حسينى شهر رى

آن گونه كه بعضى از خدمه محترم آستانه حضرت عبدالعظيم و يكى از مسئولين محترم دسته جات حسينى در نيروهاى انتظامى شهر رى (شهربانى سابق) براى اينجانب نقل نمودند شهر رى تا محرّم سال 1376 شمسى متجاوز از يكصد هيئت عزادارى داشته كه تعدادى از آنها زنجيرزنى و بقيه سينه زنى مى باشد و با دسته جاتى كه از اطراف وارد مى شوند به حدود يكصد و پنجاه هيئت مى رسد كه در ايام وليالى عاشورا با شكوه و عظمت تمام تر به طرف صحن مطهّر حركت نموده به عزادارى و عرض تسليت مى پردازند.
دسته جات نامبرده علاوه بر ماه محرّم و صفر در اكثر ليالى وفيات معصومين خاصّه در شهادت اميرمؤمنان عليه السلام از شب نوزدهم تا بيست و يكم اقامه مجلس روضه خوانى نمود و در ايّام شهادت معصومين خاصه روز بيست و يكم ماه رمضان براى عزادارى حركت مى نمايند ضمنا در روز بيست و يكم حركت آنها تا مقارن اذان ظهر ادامه دارد.

عزادارى علماى اثنى عشرى شهر رى در ماه محرّم و غيره

در بيت محترم علماى اثنى عشرى كه چند قرن است سابقه دارد، همه ساله مجلس روضه خوانى مفصلّى در ايّام دهه عاشورا اقامه مى گردد و مردم از طبقات مختلف خاصه اهل علم و فضيلت و خطباى محترم در آن شركت مى نمايند. ضمنا روزهاى تاسوعا و عاشورا به صورت هيئت عزا با پاى برهنه و گِل به سر ماليده در حالى كه جمعى از آقايان اهل علم خاصّه از بيت محترم اثنى عشرى قرار دارند به طرف صحن مطهر حركت نموده به عزادارى و عرض تسليت مى پردازند و مردم شهر با پاشيدن گلاب بر آنان از آنها احترام نموده و آنها را بدرقه مى نمايند. يادآور مى شويم كه در ايّام جمعه طول سال نيز مجلس روضه خوانى در اين بيت محترم منعقد مى گردد. ضمنا سابقا در شب هاى وفيات معصومين نيز منعقد مى گرديده و به سوگوارى مى پرداخته و اطعام مى نمودند.

  • نام منبع :
    شناخت نامه حضرت عبدالعظيم حسني (ع) و شهر ري ج14
    تعداد جلد :
    6
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1382
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 97998
صفحه از 416
پرینت  ارسال به