44 ـ كتابشناسى تهران، ناصر تكميل همايون (معاصر)
شناخت پژوهشهاى جديد درباره تهران
الف ـ به زبان فارسى
مدخل
شهر تهران، دنباله تاريخى و فرهنگى شهر كهن بنياد شش هزار ساله «رى» است كه روزگارى با بابل و نينوا و در عهد اسلامى با بغداد و دمشق و نيشابور همسانى داشته و در كتابهاى مقدس اوستا و تورات و آثار يونانى و همه كتابهاى تاريخى و جغرافيايى مسلمانان از آن به تفصيل ياد شده است. اين شهر زادگاه مردان بزرگ، فرهنگوران نامدار و اقطاب و دانشمندان و فقهاى مشهورى است كه هر يك به نوبه خود، از اين خطه ايرانزمين، سراسر كشور را ارشاد و راهبرى كرده اند.
شاپور و بهرام چوبين و ده ها تن ديگر در روزگار باستان، محمد زكريا، امام فخر، ابوالفتوح و جز اينها كه هر يك با نسبت «رازى» نام خود را در تاريخ ايران و اسلام مخلد ساخته اند، همه از اين شهر برخاسته و غالباً در همين شهر سر به خاك نهاده اند. معابد كهن (عبادتگاه ناهيد و آتشكده)، مساجد، مزارات و بقاع متبركه (امامزاده ها و مقابر فقها و دانشمندان و شاعران و عارفان) و آرامگاه شاهان و اميران و وزيران نيكنام گذشته، كه در اين شهرك موجودند، قرن ها زائران خسته دل و علاقه مندان به ولايت و عرفان و دانش و سياست را به خود جلب كردند به طورى كه از همه جاى ايران، همه وقت، مشتاقان و دردمندان زمانه، به قصد زيارت و هموار كردن راه «سفر آخرت» و نيز «عبرت» آموزى، بدين منطقه روى آورده اند.
***
جغرافى دانان و مورخان مسلمان، خاصه در ايران، يكى از مهمترين كوششهاى پژوهشى خود را در نگارش تاريخ و جغرافياى منطقه ها و شهرها به كار بسته اند به گونه اى كه ادب تاريخىِ «مسالك و ممالك» نگارى، «بلدان» نويسى و «شهرنامه»پردازى يكى از مهمترين بخش هاى علوم انسانى ايرانيان مسلمان بوده است.