تاريخ : یکشنبه 1388/5/4 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 2376
پژوهش در مورد حدیث، باید از لحاظ متنی و سندی صورت گیرد

پژوهش در مورد حدیث، باید از لحاظ متنی و سندی صورت گیرد

News

  
یکشنبه 21/11/86

مسئول گروه رجال پژوهشكدۀ علوم و معارف حدیث ،در حاشیۀ نشست پژوهشی اعتبار اسنادی كتاب كافی در گفتگو با راوی گفت:

«پژوهش در مورد حدیث باید هم از لحاظ متنی و سندی صورت گیرد و پژوهشگران باید در این زمینه توجه لازم را داشته باشند».

محمد كاظم رحمان ستایش افزود:«كتاب كافی از مصادر مهم و اولیه شیعه است كه از منابع پیشین نیز به طور صحیحی بهره گرفته است و نویسنده نیز در مقام گزارش احادیث، هم در سند و هم در متن ، روش های خاص خودش را اعمال كرده است».

وی با اشاره به این كه بازشناسی روش ها و شناخت اسناد احادیث در شناخت و میزان اعتبار بخشی و اعتماد به كتاب كافی مؤثر بوده است افزود:

«این كتاب ، مصدر چندین كتاب جامع حدیثی شیعه قرارگرفته و متاخران با توجه به شناختشان از اسناد و محتوای این منبع، در بازشناخت حدیث شیعی و سیری كه طی كرده ، استفاده های لازم را از این كتاب برده اند».

رحمان ستایش، تصریح كرد: در تمامی همایش ها و كنگره ها ، بخش عمده، توجه به عمومی سازی و معرفی شخصیت یا موضوع آن كنگره است اما توجه به این مسئله نباید سبب غفلت از بحثهای تخصصی عمیق و دقیق پژوهشی این آثار بشود و بر اساس این موضوع، پژوهشگران دار الحدیث، این گونه نشست های پژوهشی را برگزار می كنند».

این استاد دانشكدۀ علوم حدیث، در پایان افزود:«بخشی از مباحث در این گونه نشست ها مطرح شده ، بخش عمدۀ آن مطرح نشده و هنوز جای طرح شدن دارد و بر اساس این موضوع و درخواست حضار نشست، قطعا" جلسات عمیق و دقیق كه به طور علمی- پژوهشی مسائل را بررسی كنند ادامه خواهد یافت».

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :