تاريخ : یکشنبه 1388/5/4 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 2389
ترجمه‌یی رسا، کم غلط و استوار از کتابِ «کافی» به عمل نیامده است

ترجمه‌یی رسا، کم غلط و استوار از کتابِ «کافی» به عمل نیامده است

News

  
چهارشنبه 24/11/86

یك مترجم متون دینی، «اصول کافی» را یکی از مهمترین گنجینه‌های فرهنگِ اسلامی دانست و تصریح کرد: متأسفانه هنوز ترجمه ای محکم، رسا، کم غلط و استوار از اصولِ کافی به عمل نیامده است.

سید ابوالقاسم حسینی ژرفا،در گفتگویی اختصاصی با راوی در آستانۀ برگزاری كنگرۀ بین المللی ثقة الاسلام كلینی، مؤلف كتاب كافی، برداشت و اقتباس را در مقاطعی از ترجمۀ متون دینی، کافی ارزیابی کرد و افزود:

در بخشی از احادیث و نهج البلاغه نوعی طنین، هنرمندی و برجستگی وجود دارد که به نظر من اساساً بیان مقصود، کاری ناممکن است و باید به جای ترجمه، گزارش، اقتباس و یا برداشت صورت پذیرد. یعنی بگوییم فهمِ مترجم از حدیث است، نه معنیِ آن. مترجم كتاب الغدیر، تسلط ادبی و تسلط محتوایی را دو ویژگی بارز مترجم متون دینی برشمرد و گفت: متأسفانه در ترجمه احادیث و روایات بیشتر مترجمان تسلط محتوایی دارند امّا تسلط به ادبیات و زبان فارسی را به عنوان زبانی که ظرفِ این مقصود است ندارند.

این مترجم متون دینی، از مترجمان خواست تا یک دورۀ کامل ادبیات و نثر فارسی را فرا بگیرند و سپس در امر ترجمه متون دینی فعالیت کنند.

حسینی ژرفا، حفظِ میراثِ فرهنگی و اسلامی و انتقال این پیام به نسل امروز را از اهدافِ ترجمۀ متون دینی عنوان کرد و افزود: اصول کافی یکی از مهمترین گنجینه‌های فرهنگِ اسلامی است که نیاز به یک ترجمۀ روان دارد تا بتواند از افتخاراتِ زبان و ادبیات فارسی محسوب شود.

وی گزینش شرح و توضیح و ترجمۀ متناسب با نیاز را یک امر ترکیبی تأثیرگذار در کیفیت ترجمۀ کتب کافی برشمرد و گفت:

ما با عنصری به نام مخاطب رو برو هستیم و ترجمۀ کتاب کافی را نمی‌توان به جوانان انتقال داد. استفاده از ترکیبِ موارد ذکر شده می‌تواند راهکاری برای استفاده‌یِ بیشتر جوانان و نسل امروز از ترجمۀ کتب کافی و دیگر کتب و متون دینی باشد.

این مترجم متون دینی که ترجمۀ کتابِ الغدیر را در دستور کار دارد، خاطر نشان کرد، متأسفانه هنوز ترجمۀ رسا و استواری از اصول کافی نداریم امّا به همت یکی از پژوهشگران ترجمۀ متون دینی ترجمۀ این کتاب با توجه به معیارهای مطرح شده انجام می‌پذیرد.

 

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :