5
مجله محدث شماره چهارم


دانشكده علوم حديث






style="BORDER-RIGHT: 1px solid; BORDER-TOP: 1px solid; BORDER-LEFT: 1px solid; BORDER-BOTTOM: 1px solid"
borderColor=#dae6e7>




style="BORDER-RIGHT: 1px solid; BORDER-TOP: 1px solid; BORDER-LEFT: 1px solid; BORDER-BOTTOM: 1px solid"
borderColor=#aaaaaa
background=/uploads/IMAGES/mohaddeth/te.jpg>




دانش
كده علوم
حديث (ري / قم / مجازي)


style="MARGIN-TOP: 0px; MARGIN-BOTTOM: 0px; LINE-HEIGHT: 15px"> 


cellPadding=0 width="100%" border=1>






بازدید مسئولان باقر شهر از دانشکده




 
سعید
استاد فرج شهردار باقر شهر، یکشنبه هشتم بهمن به اتفاق جمعی از مسئولان
این شهر از دانشکده علوم حدیث بازدید کردند.



 به
گزارش روابط عمومی دانشکده علوم حدیث در این برنامه، ابتدا مدیر روابط
عمومی دانشکده به معرفی فعالیت‌ها و اهداف دانشکده پرداخت و سپس دکتر
حجت، معاون آموزشی دانشکده، به سؤالات مطرح شده از سوی بازدید کنندگان
پاسخ گفت. در ادامه برنامه، شهردار باقر شهر به اتفاق هیئت همراه، از
بخش‌های مختلف دانشکده، از جمله کتاب‌خانه تخصصی علوم حدیث، مرکز
اطلاع‌رسانی رایانه‌ای، مجموعه ورزشی و دانشکده مجازی علوم حدیث و مرکز
نجوم و آسمان‌نمای آستان مقدس حضرت عبدالعظیم(ع) بازدید کردند.





cellPadding=0 width="100%" border=1>






روش فهم حدیث، کتاب برگزیده هشتمین دوره کتاب سال حوزه شد



 به
گزارش روابط عمومی دانشکده علوم حدیث کتاب



روش فهم حدیث

تألیف حجة الاسلام و المسلمین مسعودی معاون پژوهشی دانشکده كتاب
برگزیده هشتمین دوره كتاب سال حوزه شد.



کتاب


روش فهم حدیث

در سال 1384 به طور مشترک از سوی دانشکده علوم حدیث و سازمان مطالعه و
تدوین کتب درسی دانشگاه‌ها (سمت) به عنوان یکی از کتب درسی رشته علوم
حدیث منتشر شده است.



نشریه


محدّث

این توفیق را به استاد مسعودی، استادان و دانشجویان دانشکده علوم حدیث
تبریک می‌گوید.



استاد
مسعودی در 1362 هجری شمسی دیپلم ریاضی فیزیک گرفت و پس از یک سال تحصیل
در مهندسی صنایع در دانشگاه صنعتی شریف، به فراگیری دروس حوزه روی
آورد. عبدالهادی مسعودی از محضر اساتیدی چون: پدر بزرگوارشان، مرحوم
روشنی، آیةالله قدیری، مرحوم پایانی، آقای نیری همدانی و آیةالله زاده
اراکی فیض برد و سپس به درس خارج آیةالله شیخ جواد تبریزی راه یافت. با
گذراندن دروس اصول فقه و فقه طهارت و حدود، آن گاه در درس‌های اصول
استاد وحید خراسانی و استاد شبیری زنجانی شرکت جست.



وی از
1369 هجری شمسی، به صورت رسمی، کار بر روی احادیث را آغاز کرد که
تاکنون حاصل فعالیت‌های او شامل فیش‌های موضوعی کتب حدیث، تبویب و
دسته‌بندی احادیث شیعه و اهل سنت، ترجمه، تلخیص، تدوین رساله‌ها،
مقاله‌ها و کتاب‌های مربوط به حدیث بوده است.



ارائه
مشاوره به مراکز علمی ـ پژوهشی و تدریس فقه و حدیث در حوزه و دانشگاه
از دیگر تلاش‌های ایشان است.


 





کتاب‌های منتشر شده



برخی
آثار ترجمه:


الصلاة فی الکتاب والسنة
،

العلم والحکمة فی الکتاب والسنة
،

موسوعة الامام علی(ع)
،

الدرة الباهره
،

نزهة الناظر و تنبیه الخاطر
.



برخی
آثار تألیف:


روش فهم حدیث،


سیمای نماز
،

سیمای حج و عمره
،

سیمای علم و حکمت
،

کیمیای عشق
،

راهنمای محبت
.



از
مقاله‌ها: عرضه حدیث، بهره‌گیری از حدیث در روان‌شناسی، در محضر غیبت
نعمانی، شور زندگی، سیر تدوین غریب الحدیث.


 






درباره کتاب «روش فهم حدیث»






این کتاب برای دانشجویان رشته الهیات و رشته های مرتبط در مقطع
کارشناسی و کارشناسی ارشد تدوین شده و به سفارش مشترک معاونت پژوهشی
دانشکده علوم حدیث و سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی در
دانشگاه ها (سمت) و در سه بخش به نگارش درآمده است.




بخش اول: از تعریف فقه الحدیث و کاربردهای آن سخن رفته و سپس به فقه
الحدیث و بزرگان این عرصه، تا قرون اخیر پرداخته است.




بخش دوم: درباره سیر فهم حدیث و مراحل هشت گانه آن بحث می کند که
عبارتند از: پیش نیازهای فهم، فهم مفردات متن، فهم ترکیبات، گردآوری
قرینه ها، یافتن اسباب صدور حدیث، تشکیل خانواده حدیث، توجه به احادیث
معارض و بهره گیری از دستاوردهای بشری.




بخش سوم : در سیر فهم حدیث برای رسیدن به مقصود، نیازمند رفع موانع فهم
نیز هستیم. لذا بخش پایانی کتاب به بررسی موانع در دو فصل: موانع فهم
متن و موانع فهم مقصود، پرداخته است.




از ویژگی های این کتاب، دارا بودن اهداف آموزشی در ابتدای فصل و ذکر
چکیده و پرسش و پژوهش در انتهای فصل است.





روش فهم حدیث
،
با دو پیوستِ کتب مهم عربی و کتب مهم غریب الحدیث به انتها نزدیک
می شود و آن گاه با فهرست منابع و اعلام، خاتمه می یابد.




این کتاب اگر چه به سبک کتاب های درسی نگاشته شده، اما قابل استفاده
برای عموم علاقه‌مندان به آشنایی با فهم حدیث نیز هست.





cellPadding=0 width="100%" border=1>






پذیرش دانشجو در مقطع كارشناسی ارشد





اطلاعیه پذیرش دانشجوی دانشكده علوم حدیث (قم) در سال تحصیلی 86 ـ 87





مقطع كارشناسی ارشد (ویژه برادران طلبه)




در سایه توفیقات الهی و ظلّ توجهات امام عصر(عج) دانشكده علوم حدیث
(قم) بر اساس مجوز رسمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و با نظارت
سازمان سنجش آموزش كشور، از بین برادران طلبه واجد شرایط، در مقطع
كارشناسی ارشد، رشته علوم حدیث، از طریق آزمون اختصاصی دانشجو
می‌پذیرد.


 






الف) كلّیات




1. گرایش‌های رشته علوم حدیث در آزمون سال جاری به شرح زیر است:



 الف:
رشته علوم حدیث، گرایش تفسیر اثری.



 ب:
رشته علوم حدیث، گرایش كلام و عقاید.



 ج:
رشته علوم حدیث، گرایش نهج البلاغه.



 2.
طول مدت تحصیل حداكثر شش نیم‌سال تحصیلی است.



 3.
آزمون در دو مرحله، شامل امتحان كتبی و مصاحبه برگزار خواهد شد و هر
داوطلب مجاز است حداکثر در آزمون دو گرایش شرکت کند.



 4.
پذیرفته شدگان، ملزم به رعایت كلّیه ضوابط آموزشی و پژوهشی دانشكده در
مدت تحصیل هستند.



 5.
پذیرفته شدگان، در طول تحصیل نمی‌توانند همزمان در دیگر مراكز آموزش
عالی، اشتغال به تحصیل داشته باشند.


 






 ب) شرایط



 1.
تابعیّت جمهوری اسلامی ایران.



 تبصره:
طلاب خارجی می‌توانند در آزمون ورودی شركت كنند. پذیرش این افراد منوط
به طی كلیه مراحل قانونی است.



 2.
اعتقاد و التزام به نظام مقدس جمهوری اسلامی و قانون اساسی.



 3.
اتمام سطح 2 تحصیلات حوزوی و یا دارا بودن مدرك كارشناسی معتبر به
همراه اتمام سطح 1 تحصیلات حوزوی.



 4.
نداشتن سوء پیشینه به تشخیص مراجع ذی صلاح.



 5.
نداشتن منع قانونی برای ادامه تحصیل از نظر مقررات نظام وظیفه عمومی.


 






 ج) مدارك لازم



 1. 
تكمیل و ارائه فرم ثبت نام به صورت دقیق و خوانا.



 2.
مدرك معتبر دالّ بر اتمام سطح 2 تحصیلات حوزوی و یا مدرک سطح 1 حوزوی
به همراه مدرک کارشناسی تا تاریخ 31 / 6 / 86.



 3.
یك نسخه از تصویر تمام صفحات شناسنامه.




 4.
سه قطعه عكس 4 × 3 پشت نویسی شده تمام رخ مربوط به سال جاری.



 5.
تصویر كارت پایان خدمت وظیفه عمومی یا معافیت آن.



 6.
اصل فیش پرداخت مبلغ 000/50 ریال به حساب شماره2270 بانك ملی شعبه 19
دی (كد 2714) به نام دانشكده علوم حدیث قم. 



 7.
ارائه مدرك معتبر دالّ بر ایثارگری، درصورت تقاضای استفاده از سهمیه
ایثارگران.



 یادآوری
:

مبلغ واریزی و مدارك ارسالی مسترد نخواهد شد.


 






 د) نحوه گزینش نهایی



 1.
گزینش نهایی بر اساس 70 درصد نمره امتحان كتبی و 30 درصد نمره مصاحبه،
انجام خواهد شد.



 2.
پس از آزمون كتبی، از داوطلبان به میزان دو برابر ظرفیت هر گرایش و


به شرط دارا بودن نصاب نمره علمی لازم
،
برای شركت در مصاحبه علمی دعوت به عمل می‌آید.



 تبصره1:
ظرفیت  پذیرش در هر گرایش حداكثر 10 نفر است.



 تبصره2:
20 درصد از ظرفیت هر گرایش به ایثارگران، رزمندگان و خانواده معظّم
شهدا اختصاص دارد.


 






 هـ) زمان و محل برگزاری آزمون و توزیع كارت داوطلبان



 1.
آزمون ورودی، جمعه 28/2/86 برگزار می گردد و اسامی پذیرفته شدگان نهایی
پس از تأیید نتایج آزمون از سوی سازمان سنجش آموزش كشور و انجام
مصاحبه، تا 30/4/86 اعلام خواهد شد.



 2.
آزمون در شهر مقدس قم مطابق نشانی ذیل برگزار می شود:



 قم:
45متری پانزده خرداد( شاه سید علی)، چهار راه نوبهار، پس از شهرك جهاد،
دانشكده علوم حدیث( قم)



 3.
كارت ورود به جلسه آزمون، 26و27 اردیبهشت در دانشكده قم توزیع خواهد
شد.


 






 و) نحوه ارسال مدارك و مهلت ثبت نام



 داوطلبان
پس از تكمیل مندرجات فرم  مخصوص ثبت نام، مدارك لازم را حداكثر تا
پایان وقت اداری شنبه 31 فروردین 1386 با پست سفارشی به نشانی «قم، 45
متری پانزده خرداد( شاه سید علی)،چهار راه نوبهار، پس از شهرك جهاد،
دانشكده علوم حدیث قم، صندوق پستی 1139 – 37195 » ارسال نمایند.     



 تبصره
1: در هنگام دریافت كارت ورود به جلسه آزمون، ارائه رسید پستی به همراه
كارت شناسایی معتبر الزامی است.



 تبصره
2: به مداركی كه منطبق با شرایط مذكور دراین اطلاعیه  نباشد یا پس از
تاریخ تعیین شده ارسال گردد، ترتیب اثر داده نخواهد شد.



 2.
شماره تماس 7176253  ـ 0251  در ساعات اداری به جز ایام تعطیل،
پاسخ‌گوی سؤالات داوطلبان خواهد بود.



 3.
نتایج نهایی از طریق درج اسامی پذیرفته شدگان در محل دانشکده علوم حدیث
و پایگاه اینترنتی به اطلاع خواهد رسید.



 یادآوری:
اطلاعیه پذیرش و فرم ثبت نام در پایگاه اینترنتی مؤسسه علمی ـ فرهنگی
دارالحدیث، قسمت دانشكده علوم حدیث قم به آدرس

http://qom.hadith.ac.ir
نیز موجود است.


 






 ز) نحوه برگزاری آزمون و مواد امتحانی



 1.آزمون
كتبی به صورت تستی و تشریحی برگزار می‌شود.

x                                                                                   



 2.
منابع آزمون:








 برای تهیه فرم ثبت نام به نشانی‌های زیر مراجعه كنید:





 
1.
دانشكده علوم حدیث قم واقع در بلوار پانزده خرداد(شاه سیدعلی)، چهار
راه نوبهار، شهرك جهاد، مؤسسه علمی ـ فرهنگی دارالحدیث.




 
2.
پایگاه اطلاع رسانی دانشكده به نشانی:


www.qom.hadith.ac.ir


دانشكده علوم حدیث قم.




 
تصوىر
جدول




cellPadding=0 width="100%" border=1>





آزمون پایانی دومین دوره دانش‌پذیری دانشکده مجازی




آزمون پایانی دومین دوره دانش‌پذیری دانشکده مجازی علوم حدیث، نوزدهم
بهمن برگزار شد.




 به
گزاش روابط عمومی دانشکده علوم حدیث، این آزمون با حضور نهصد نفر
دانش‌پذیر به صورت همزمان در پانزده حوزه امتحانی داخل و پنج حوزه
امتحانی خارج از کشور دایر شد.



 بنا
بر این گزارش، شرکت کنندگان در این آزمون، از مهر سال جاری به صورت
اینترنتی ثبت نام و شش واحد درسی را به صورت غیر حضوری و از طریق آموزش
آن لاین گذرانده‌اند.



 این
دانشجویان در صورت قبولی در آزمون مذکور از ترم دوم امسال به عنوان
دانشجوی رسمی دانشکده مجازی علوم حدیث به تحصیل ادامه خواهند داد.



 دانشکده
مجازی علوم حدیث آستان حضرت عبدالعظیم(ع) از 1384 افتتاح شده و هم
اکنون دارای 1200 نفر دانشجو و دانش‌پذیر است که پس از طی مواد درسی
مشخص، مدرک کارشناسی علوم حدیث مورد تأیید وزارت علوم، تحقیقات و
فناوری را اخذ خواهند کرد.





cellPadding=0 width="100%" border=1>






مسابقه علمی ویژه دانشجویان الهیات و طلاب علوم دینی




دانشکده علوم حدیث به منظور ایجاد رقابت و شور و نشاط علمی در میان
دانشجویان رشته علوم حدیث و دیگر رشته‌های مرتبط و آمادگی تدریجی برای
داوطلبان شرکت در آزمون کارشناسی ارشد رشته علوم قرآن و حدیث، مسابقه
علمی بزرگی را به صورت سراسری در سطح کشور برگزار می‌کند. تمامی
دانشجویان دوره حضوری و مجازی دانشکده علوم حدیث و دیگر دانشگاه‌ها و
طلاب حوزه‌های علمیه مجازند با شرکت در این مسابقه بزرگ، ضمن ارزیابی
آموخته‌های علمی خود، در رقابتی سازنده با دیگر شرکت‌کنندگان آزمون‌های
آینده کارشناسی ارشد، آمادگی بیشتری برای توفیق در آن آزمون‌ها کسب
کنند.


 




شیوه برگزاری مسابقه:




این مسابقه در سه مرحله به این شرح برگزار می‌شود:





مرحله اول:

ساعت 16 پنجشنبه 17/12/85 به صورت آزمون کتبی در محل دانشکده و
نمایندگی‌های دانشکده مجازی علوم حدیث در سراسر کشور




مرحله دوم: ساعت 16 پنجشنبه 30/1/86 به صورت آزمون کتبی در محل دانشکده
و نمایندگی‌های دانشکده مجازی علوم حدیث در سراسر کشور





مرحله سوم:

اردیبهشت 1386 به صورت مسابقه شفاهی در تالار کنفرانس دانشکده با حضور
استادان، دانشجویان و دیگر شرکت‌کنندگان.


 






 مواد و منابع مسابقه:






مواد و منابع مرحله اول مسابقه عبارت است از:




1.


علوم قرآنی
:
کتاب


درسنامه علوم قرآنی

تألیف استاد حسین جوان آراسته



 2.


صرف عربی
:
جلد دوم کتاب



مبادی العربیه

تألیف رشید شرتونی



 3.
ا
صطلاحات
حدیثی
:
کتاب


درایة الحدیث

تألیف استاد محمد کاظم مدیر شانه‌چی


 



  مواد
و منابع مرحله دوم مسابقه عبارت است از:





 
1.


فقه الحدیث
:
کتاب


روش فهم حدیث

تألیف استاد عبدالهادی مسعودی



 2.


تاریخ حدیث
:
کتاب


تاریخ عمومی حدیث

تألیف استاد معارف


 






 مواد و منابع مرحله سوم مسابقه عبارت است از:



 1.


تفسیر قرآن
:
تفسیر

مجمع البیان
،


تفسیر سوره مؤمنون



 2.
فقه الحدیث
:


کتاب شرح چهل حدیث امام خمینی (ره)



تا حدیث دهم

 


 






توضیحات و یادآوری‌های لازم:



 1.
برای شرکت در مرحله اول این مسابقه هیچ محدودیتی وجود ندارد و برای
تمامی داوطلبانی که در مهلت مقرر ثبت‌نام کنند کارت حضور در آزمون صادر
خواهد شد.



 2.
شرکت‌کنندگانی که نیمی از مجموع امتیازات مرحله اول مسابقه را به دست
آورده باشند می‌توانند در مرحله دوم شرکت کنند.



 3.
آزمون‌های مرحله اول و دوم به صورت تستی است و برای هر یک از
شرکت‌کنندگان در مرحله اول و دوم مسابقه، کارنامه صادر خواهد شد.



 4.
پنج نفر از شرکت‌کنندگان مرحله دوم که بالاترین امتیازها را در مجموع
این دو مرحله به دست آورده باشند به مرحله سوم مسابقه راه پیدا
می‌کنند.



 5.
در صورت راه‌یابی شرکت‌کنندگان شهرستانی به مرحله سوم، هزینه بلیط رفت
و برگشت آنها به تهران از سوی دانشکده تأمین خواهد شد.


 



  شیوه
ثبت‌نام:



 ثبت‌نام
در این مسابقه صرفاً در پایگاه اینترنتی دانشکده علوم حدیث یا تماس
تلفنی با شماره 55952524 انجام می‌شود. مهلت ثبت‌نام برای شرکت در این
مسابقه تا روز 12 اسفند 85 است و برای افرادی که در مهلت مقرر ثبت‌نام
کرده باشند کارت ورود به جلسه آزمون صادر خواهد شد. داوطلبان می‌توانند
از سه‌شنبه اول اسفند تا یک ساعت قبل از زمان برگزاری آزمون مرحله اول
با مراجعه به محلی که در هنگام ثبت‌نام به عنوان حوزه آزمون انتخاب
کرده‌اند با پرداخت مبلغ 20.000 ریال کارت خود را دریافت کنند.


 


 






جوایز:



 نفر
اول:

کمک هزینه سفر عمره (چهار سکه بهار آزادی)



 نفر
دوم:

کمک هزینه سفر سوریه (دو سکه بهار آزادی)



 نفر
سوم:

کمک هزینه سفر مشهد مقدس (یک سکه بهار آزادی)



 به
نفرهای چهارم و پنجم، به ترتیب نیم‌سکه و ربع سکه بهار آزادی تقدیم
خواهد شد.

  cellPadding=0 width="100%" border=1 id="table1">






بازدید دانشجویان دانشکده از انجمن ارامنه تهران



 جمعی
از دانشجویان دانشکده علوم حدیث، یکشنبه بیست و نهم بهمن از انجمن
ارامنه تهران بازدید کردند.



 به
گزارش روابط عمومی دانشکده علوم حدیث، این برنامه به همت معاونت پژوهشی
و با هدف آشنایی دانشجویان با ادیان توحیدی، گفتگو با عالمان آنها و
ایجاد فضای تفاهم و همدلی بین ادیان و پیروان آنها برگزار گردید.



 این
گزارش حاکیست دراین برنامه، دانشجویان با حضور در کلیسای مریم مقدس،
ضمن بازدید از این کلیسا، از سخنان یکی از کشیشان و دانشمندان دین
مسیحیت استفاده کردند.



 در
ادامه برنامه، دانشجویان دانشکده در جلسه پرسش و پاسخ شرکت و سؤالات
خود را درباره دین مسیحیت و برخی آداب، عقاید و آیین‌های آن مطرح
کردند.



 همچنین
در این برنامه دکتر مهدی‌زاده، استاد برجسته دانشگاه در رشته ادیان نیز
جمع را همراهی کرد.



 در
این نشست یک سبد گل به نشانه دوستی و یک دوره کتاب



منتخب میزان الحکمة

از سوی دانشکده علوم حدیث به این انجمن اهدا شد.



 گفتنی
است این سومین برنامه آشنایی دانشجویان دانشکده علوم حدیث با ادیان
توحیدی در دو سال گذشته است. پیش از این، دانشجویان دانشکده از انجمن
کلیمیان و انجمن زرتشتیان تهران بازدید کرده‌اند.

  cellPadding=0 width="100%" border=1 id="table3">






بزرگداشت استاد علی دوانی



 مراسم
بزرگداشت شخصیت علمی مورخ شهیر, حجة الاسلام و المسلمین استاد علی
دوانی پنج‌شنبه، سوم اسفند در دانشکده علوم حدیث در ری برگزار شد.



 در
این مراسم، آیة الله ری‌شهری، رئیس مؤسسه دارالحدیث، حجة الاسلام
والمسلمین مسعودی، معاون پژوهشی دانشکده علوم حدیث، دکتر محمد رجبی و
دکتر محمدحسین
رجبی، دو نفر از فرزندان مرحوم دوانی درباره ابعاد شخصیتی و آثار استاد
دوانی سخن گفتند. دکتر محمد رجبی مرحوم پدرش علی دوانی را سالک الی
الله توصیف کرد و گفت: «برای استاد بیش از همه، حق‌پرستی و حق‌جویی
تقدس داشت».



 وی
افزود: «استاد دوانی عمر و زندگی خود را صرف علم و معرفت کرد و در طول
عمرش همواره در جستجوی حقیقت بود».



 وی
در پایان سخنان خود از تولیت آستان حضرت عبدالعظیم(ع) و دست‌اندرکاران
برگزاری این مراسم قدردانی کرد. دکتر محمد حسین رجبی سخنران دیگر این
برنامه بود که به بررسی آثار و تألیفات مرحوم استاد دوانی پرداخت.



 در
ابتدای این مراسم نیز حجة الاسلام و المسلمین مسعودی، معاون پژوهشی
دانشکده علوم حدیث ضمن خیر مقدم به حاضران شرکت کننده در مراسم گفت:
«ما برای بزرگداشت مرگ ظاهری عالم گران‌قدری در این مکان مقدس گرد هم
آمده‌ایم، اما عالم هیچ گاه نمی‌میرد».



 استاد
دوانی شامگاه نوزدهم دی سال جاری در سن 77 سالگی دار فانی را وداع گفت.
از وی بیش از یکصد اثر در قالب تألیف، تحقیق و ترجمه برجای مانده است.

  cellPadding=0 width="100%" border=1 id="table7">






انجمن علمی زبان عربی دانشكده افتتاح شد




انجمن علمی زبان عربی دانشکده علوم حدیث یکشنبه سیزدهم اسفند با حضور و
سخنرانی آیة الله ری‌شهری رئیس دانشکده افتتاح شد. آیةالله ری‌شهری
آشنایی با زبان قرآن و حدیث اهل بیت(ع) را برای خدمت به آنان، استفاده
خود و انتقال به دیگران لازم و ضروری دانست.



 وی
افتتاح این انجمن
علمی را برای دانشکده لازم دانست و افزود: «اگر این حرکت در کنار
برنامه‌های دانشکده قرار بگیرد، بهره اش از کار دانشکده بیشتر خواهد

بود». رئیس دانشکده راه اندازی این مرکز را کار ارزنده‌ای دانست و ضمن
تأکید بر حمایت دانشکده از این حرکت، دانشجویان را به تلاش، پشتکار
و حضور مداوم در این عرصه سفارش کرد.



 آیة
الله ری‌شهری برنامه ریزی و مدیریت صحیح را در کنار انگیزه صحیح لازم
دانست.



 وی
ابراز امیدواری کرد
در این انجمن علمی، دانشجویانی تربیت شوند که با استفاده از ابزار زبان
عربی، معارف اهل بیت (ع) را به دیگران انتقال دهند.



 شایان
ذكر است در این برنامه که جمعی از مسئولان، استادان و دانشجویان شرکت
داشتند، آقایان جودکی و فراتی دو نفر از اعضای فعال انجمن علمی زبان
عربی گزارشی از روند شکل گیری این انجمن ارائه کردند. همچنین در پایان
مراسم از چند نفر از فعالان این انجمن تجلیل شد.



cellPadding=0 width="100%" border=1 id="table5">





راه‌اندازی آزمایشی پایگاه جدید دانشکده مجازی




بعد ازگذشت  دو سال و نیم از فعالیت پایگاه دانشکده مجازی علوم حدیث،
پایگاه جدید دانشکده به صورت آزمایشی راه اندازی شد.



 هدف
از این برنامه‌ریزی یک ساله، ارتقای سطح کیفی و کمّی آموزش، ارائه
خدمات مدیریتی بیشتر به مسئولان، ارائه امکانات بیشتر به دانشجویان و
در نهایت توسعه سیستم آموزشی است.



 در
پایگاه جدید، علاوه بر به‌روز رسانی نرم‌افزار مدیریت محتوای پایگاه (
مسیرکمپ3 ) که قابلیت‌های گسترده‌تری را در اختیار مدیران پایگاه برای
ارائه خدمات بیشتر قرار می‌دهد، ارتقای سیستم‌های مدیریت آموزشی (
مسیرسما2 ) برای مدیریت فرآیندهای آموزشی، ارتقای نرم افزار
نمایش‌دهنده دروس الکترونیکی ( مسیرنما4)، نصب سیستم جدید تالار گفتگوی
دانشجویان،  از جمله تغییرات عمده محسوب می‌شوند.



 همچنین
سیستم یکپارچه مدیریت اطلاعات ( مسیرسیکما1 ) به عنوان قلب مرکزی تبادل
اطلاعات و تأمین سیستم امنیتی پایگاه، سطوح دسترسی و فرآیند‌های مختلف
ثبت کاربر، از مهم‌ترین تغییرات به شمار می‌رود.



 اطلاعات
تکمیلی و نحوه استفاده از سیستم و برخی راهنمایی‌های لازم برای
دانشجویان، در میزکار از طریق اطلاعیه‌های تیم فنی اعلام خواهد شد.

  cellPadding=0 width="100%" border=1 id="table6">






پایگاه دانشکده علوم حدیث قم افتتاح شد




پ
ایگاه
اطلاع‌رسانی دانشکده علوم و معارف حدیث (قم) افتتاح گردید.



 در
صفحه نخست این پایگاه مجازی، شرایط پذیرش دانشجو، اخبار و معرفی
آموزش‌های آزاد دیده می‌شود.



 همچنین
معرفی دانشکده، مدیران و هیئت علمی، تقویم آموزشی، کتاب‌خانه، تالار
پژوهش، پرسش و پاسخ و فروشگاه مجازی از دیگر بخش‌های این سایت اینترنتی
است.



 از
ویژگی‌های این پایگاه، امکان جستجو و عضویت در خبرنامه است.



 برای
دسترسی به این سامانه، باید به نشانی

 http://qom.hadith.ac.ir 

 مراجعه
گردد.




cellPadding=0 width="100%" border=1 id="table4">






پذیرش دانش‌پذیر در مقطع کارشناسی دانشکده مجازی




دانشکده علوم حدیث برای سومین بار، در دوره الکترونیکی غیر حضوری
کارشناسی علوم‌حدیث از طریق اینترنت دانشجو می‌پذیرد.





 سید
حمید حسینی، معاون فناوری اطلاعات و ارتباطات دانشکده علوم حدیث ضمن
بیان این مطلب گفت: «دانشکده علوم حدیث به عنوان اولین مرکز دانشگاهی
تخصصی
در زمینه علوم حدیث در کنار پذیرش دانشجو از طریق آزمون سراسری
دانشگاه‌ها، با ایجاد دانشکده‌‌ای مجازی در شبکه جهانی اینترنت و تولید
و ارائه دروس مقطع کارشناسی علوم حدیث به صورت چندرسانه‌ای و تعاملی
امکان تحصیل دانشگاهی در این رشته را برای همه علاقه‌مندان در سراسر
جهان فراهم آورده است».



 حسینی
با اشاره به این که دانشکده علوم حدیث  با کسب مجوز لازم از وزارت علوم
، تحقیقات و فناوری ، در مهر 84 اولین دوره از دانشجویان اینترنتی خود
را جذب کرده است، افزود: «دانشجویان این دانشکده، در حال حاضر با
بهره‌گیری از امکانات و برنامه‌های متنوع دانشکده مشغول گذراندن
چهارمین ترم تحصیلی خود هستند و اکنون برای سومی بار مجوز جذب دانشجو
در دوره اینترنتی دانشکده از وزارت علوم اخذ شده است».



 مدیر
دانشکده مجازی علوم حدیث در ادامه این گفتگو تصریح کرد: «با توجه به
دستاوردها و تجربه موفق دانشکده در دو دوره گذشته، ثبت نام در سومین
دوره  فراگیر کارشناسی علوم حدیث از بیستم اسفند 85 آغاز خواهد شد و تا
دهم اردیبهشت 86 ادامه خواهد داشت. افرادی که در این مدت در این دوره
ثبت‌نام کنند از نیمه اردیبهشت، تحصیل خود در مقطع کارشناسی علوم حدیث
را آغاز خواهند کرد».



 حسینی
اضافه کرد: «تمامی علاقه مندان دارای مدرک پیش‌دانشگاهی یا دیپلم نظام
قدیم می‌توانند در این مهلت با مراجعه به پایگاه اینترنتی دانشکده
مجازی علوم حدیث به صورت اینترنتی ثبت‌نام و به عنوان دانش‌پذیر این
دوره الکترونیکی، مشاهده دروس و ارتباط با اساتید را از طریق شبکه
اینترنت پیگیری کنند. این افراد در صورت قبولی در آزمون پایان ترم
دانش‌پذیری به عنوان دانشجوی رسمی دانشکده پذیرفته شده، مدرک کارشناسی
این گرایش از الهیات را از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری دریافت
می‌کنند».




cellPadding=0 width="100%" border=1 id="table2">






آشنایی با کتب رجالی شیعه




کتاب


آشنایی با کتب رجالی شیعه
،
اسفند سال جاری از سوی دانشکده علوم حدیث منتشر شد. به گزارش روابط
عمومی دانشکده علوم حدیث


این کتاب به قلم حجة ‌الاسلام و المسلمین
رحمان‌ستایش تألیف و توسط دانشکده علوم حدیث با همکاری سازمان مطالعه و
تدوین کتب درسی علوم انسانی دانشگاه‌ها (سمت) منتشر شده است.



 این
گزارش حاکیست، این کتاب شامل یک مقدمه، درآمد و چهار فصل است. مؤلف در
مقدمه کتاب به اهمیت علم رجال یا دانش راوی‌شناسی اشاره کرده و بیان
می‌دارد که شناخت منابع اطلاعاتی که راویان را به ما می‌شناساند در
واقع شناخت اسناد و مدارک علمی است که باید تجزیه و تحلیل شود؛ چراکه
حب و بغض‌ها، غرض‌ورزی‌ها و برداشت‌های
شخصی در این تجزیه و تحلیل‌ها باید از واقعیات جدا شود و بالاخره
شناختی علمی و دقیق از هویت راوی و از میزان اعتماد به او برای ما حاصل
شود.



 بنابراین
گزارش، درآمد کتاب

آشنایی با کتب رجالی شیعه
،
خود شامل چهار بخش کلی است که عبارتند از:



 الف)
ضرورت آشنایی با کتب رجالی



 ب)
رابطه علم رجال و کتب رجالی



 ج)
انواع نگاشته‌های رجالی



 د)
تاریخچه تألیفات رجالی شیعه



 در
بحث انواع نگاشته‌های رجالی، عناوین ذیل مورد توجه قرارگرفته‌اند: 1)
تألیف براساس نام راویان 2) تألیف براساس طبقات 3) تألیف براساس جرح و
تعدیل 4) تألیف براساس فهرست نگاری 5) کتب رجالی تحقیقی. رحمان ستایش
در بخش اصلی کتاب که در چهار فصل اساسی تنظیم شده به موارد زیر پرداخته
است:



 فصل
اول:

اصول اولیه رجالی: این فصل شامل شش گفتار: 1) آشنایی با رجال برقی 2)
آشنایی با رجال ابن غضایری 3) آشنایی با اختیار معرفة الرجال 4) آشنایی
با کتاب


الرجال

شیخ طوسی 5) آشنایی با کتاب



الفهرست

طوسی 6) آشنایی با کتاب رجال النجاشی است که در هر گفتار به معرفی مؤلف
و کتاب رجالی وی پرداخته‌اند.



 فصل
دوم:


اصول ثانویه: این فصل در دو گفتار، به معرفی دو کتاب



خلاصة الاقوال

و کتاب


الرجال

ابن داوود اختصاص یافته است.



 فصل
سوم:


جوامع رجالی: نویسنده محترم پس از بحث از شیوه تدوین جوامع رجالی، در
شش گفتار به معرفی مؤلفان و آثار ذیل می‌پردازد: 1) میرزای استرآبادی و
کتاب


منهج‌المقال فی تحقیق احوال الرجال
(رجال
کبیر) 2) سید تفرشی و کتاب

نقد الرجال

3) اردبیلی و کتاب



جامع الرواة

4) مامقانی و کتاب



تنقیح المقال

5) شوشتری و کتاب



قاموس الرجال

6) آیة ‌الله خویی و کتاب



معجم رجال الحدیث
.



 فصل
چهارم:

آشنایی با کتب تحقیقی رجالی: این فصل با 3 عنوان : فوایدنگاری،
قواعدنگاری و تك‌نگاری به معرفی سه سبک مختلف درباره تألیفات تحقیقی در
علم رجال پرداخته و در هر نوع، کتاب‌های مربوط را شناسایی نموده است.
برخی از این آثار عبارتند از:



جامع‌المقال


طریحی،


الرجال

بحرالعلوم،



عدة الرجال

مقدس کاظمی،



توضیح المقال

ملاعلی کنی،



سماء المقال

کلباسی،


هدایة المحدثین

کاظمی و...  .



 صاحب
این اثر، همچنین در پایان کتاب و در بخش «پیوست» به معرفی شش نرم‌افزار
مربوط به «کتب رجالی» پرداخته است که در نوع خود، کاری بسیار پسندیده و
راهگشا محسوب می‌شود.



 این
کتاب با مشارکت دانشکده علوم حدیث و سازمان سمت در اسفند 1385 به چاپ
رسیده است.



مجله محدث شماره چهارم
4

table






style="BORDER-RIGHT: 1px solid; BORDER-TOP: 1px solid; BORDER-LEFT: 1px solid; BORDER-BOTTOM: 1px solid"
borderColor=#dae6e7>




style="BORDER-RIGHT: 1px solid; BORDER-TOP: 1px solid; BORDER-LEFT: 1px solid; BORDER-BOTTOM: 1px solid"
borderColor=#aaaaaa
background=/uploads/IMAGES/mohaddeth/te.jpg>



پیشخان فرهنگ(منشر شد)


style="MARGIN-TOP: 0px; MARGIN-BOTTOM: 0px; LINE-HEIGHT: 15px"> 


cellPadding=0 width="100%" border=1>



style="MARGIN-LEFT: 8px; MARGIN-RIGHT: 8px">

موسوعة ميزان
الحكمة


style="MARGIN-LEFT: 8px; MARGIN-RIGHT: 8px">

ميراث حديث
شيعه دفتر چهاردهم


style="MARGIN-LEFT: 8px; MARGIN-RIGHT: 8px">

ميراث حديث
شيعه دفتر پانزدهم


style="MARGIN-LEFT: 8px; MARGIN-RIGHT: 8px">


ترجمه اردوى حج
و عمره در قرآن و حديث


style="MARGIN-LEFT: 8px; MARGIN-RIGHT: 8px">

حديث زندگى؛
ويژه نامه ازدواج



cellPadding=0 width="100%" border=1>







موسوعة میزان الحكمة
،
محمّد محمدى رى‏شهرى، با همكارى جمعى از فضلا،
قم: دارالحدیث، چاپ اوّل، 1385، جلد 2 و 3، عربى، 496 ص، 516 ص
،
وزیرى.




 قرآن
و سنّت پیامبر گرامى اسلام(ص)، دو گوهر جاودان و گنج بى‏پایان هستند كه
دست‌یابى به آنها و گردآورى و فهم آنها در كنار هم، از دل‏مشغولى‏هاى
دانشمندان اسلامى در طول قرون و اعصار بوده است. این معارف انسان‏ساز -
كه برترین و بهترین برنامه براى سعادت، كامیابى و اداره جوامع بشرى
هستند - همواره مورد تأكید و تكریم قرآن و رسول گرامى اسلام(ص)
بوده‏اند و رجوع به آنها موجب رفع ظلمات جهل و رسیدن به نور و رستگارى
است.



 موسوعة
میزان الحكمة
،
كتابى فراگیرتر و جامع‏تر از



میزان الحكمة

است كه بر اساس شیوه الفبایى ـ موضوعى به گزارش احادیث مرتبط با
موضوعات پرداخته است. در واقع، این موسوعه، گسترش یافته و تكمیل شده


میزان الحكمة

است. پیش‏بینى مى‏شود این مجموعه بالغ بر پنجاه جلد گردد.



 این
موسوعه با استناد به آیات و روایات معصومان(‏ع) به توضیح و تبیین
موضوعات، مفاهیم و مدخل‏هاى دینى مى‏پردازد كه از جهت موضوعى از دامنه
گسترده‏اى برخوردار است و مفاهیم دینى، اعتقادى، اخلاقى، سیاسى،
اقتصادى و فرهنگى را پوشش مى‏دهد. ذیل هر موضوع (مدخل)، شناسه‏ها و
زیرشاخه‏هاى متعددى هست كه به صورت منطقى طبقه‏بندى شده و آیت و روایات
مربوط به آنها گزارش شده است.



 شیوه
موسوعه در نقل استنادها این گونه است كه ابتدا آیات مرتبط با موضوع ذكر
مى‏شوند و سپس احادیث معصومان‏(ع) به صورت شماره‏گذارى شده، آن هم بر
اساس ترتیب تاریخى حیات معصومان از حضرت محمد(ص) تا حضرت مهدى(عج)
مى‏آید. در مواردى كه احادیث، جنبه تفسیرى و توضیحى براى آیات دارند،
بر دیگر موارد مقدّم شده، بعد از آیات قرار مى‏گیرند. در مواردى كه
حدیثى به چند تن از معصومان(‏ع) مستند باشد، حدیث مستند به پیامبر(ص)
در متن و دیگر مستندات آن در پاورقى گزارش مى‏شود.



 ویژگى
دیگر موسوعه از نظر ذكر سند، این است كه در نقل نصوص و روایات متعدد،
«بلاغت» و «شمول»، ملاك ترجیح و تقدّم است. در پاورقى هم مآخذ بر اساس
میزان اعتبار و سندیت، رده‏بندى شده‏اند. همچنین در ذكر منابع روایى
شیعه و اهل سنّت، این گونه عمل گردیده كه ابتدا منابع شیعى و سپس منابع
روایى اهل سنّت آمده و از خلط منابع، جلوگیرى شده است.



 جلد
دوم و سوم این موسوعه، كه به تازگى انتشار یافته است، به مدخل‏هاى:
ادب، اذان، ایداء، تاریخ، ارض، اسوه، مواساة، اكل، الفة و اللَّه
اختصاص یافته است. در ابتداى هر مدخل، به توضیح معانى لغوى و اصطلاحى
آن مدخل با استناد به واژه‏نامه‏ها و متون معتبر لغت‏شناسى پرداخته شده
و سپس به اختصار، سرفصل‏هاى اصلى مدخل، تشریح و جوانب موضوع، تبیین
گشته است. پس از این موارد، همراه با عنوان فصل و در ذیل هر موضوع و
سرفصل اصلى، نخست، آیات قرآنى و سپس روایات مرتبط با آن موضوع آمده و
مآخذ آنها در پاورقى ذكر شده است.



 گفتنى
است كه ترجمه این مجموعه با عنوان



دانش‏نامه میزان الحكمه


منتشر شده است.



cellPadding=0 width="100%" border=1>







میراث حدیث شیعه
،

دفتر چهاردهم، قم: دارالحدیث، 1385، 484 ص.



 میراث
حدیث شیعه

دفترى است مخصوص انتشار رساله‏هاى كوتاه حدیثى و علوم حدیثى شیعه كه
تاكنون منتشر نشده است و  در هر شش ماه یك دفتر از آن منتشر مى‏گردد.
هم اكنون نیز دفتر چهاردهم آن منتشر گردیده است.



 این
دفتر با گزارشى از چهارده دفتر منتشر شده آغاز مى‏شود. اولین رساله آن،
اثر مهمى است كه بارها در كتاب‌شناسى‏ها از آن یاد شده بود؛ ولى در
اختیار محققان قرار نداشت. این اثر را دانشمند مشهور شیعه، احمد بن
مُسلى كوفى معروف به ابن ناقه (م 593 ق) در ادامه نسخه‏اى از نهج
البلاغه از كلمات امام على(‏ع) تدوین نموده و بدین جهت به



ملحق نهج البلاغه

مشهور گردیده و در كتاب‌شناسى‏ها به این نام معرفى شده است. در بر
داشتن چندین خطبه و كلام منحصر از امام على(‏ع) مانند: خبر اعمش، قول
ناقوس، خطبه اقالیم و خطبة البیان از ویژگى‏هاى این رساله است. شایان
ذكر است خطبه‏اى كه به نام خطبة البیان در این رساله آمده، با خطبه‏اى
كه هم اكنون به نام خطبة البیان رایج است، تفاوت اساسى دارد كه قابل
تأمل است.



 رساله
بعدى این دفتر،



اربعون حدیثا
ً
از ضیاءالدین محمد، معروف به ابن جعفریه (م 573ق) است كه آن را در
فضایل اهل بیت‏(ع) جمع آورى نموده است. رساله سوم این دفتر شرحى فارسى
و ادبى و عرفانى بر دعاى سحر ماه رمضان است. این شرح را میرزا محمد از
عالمان قرن سیزدهم نگاشته و در اثناى آن از اشعار خود نیز به طور مكرر
استفاده نموده است.



شرح كوتاه و عرفانى بر حدیث حقیقت
،
چهارمین رساله این دفتر است. این شرح را آیة الله على مرندى (م 1369ق)
به شیوه عرفانى نگاشته كه خود مرجعى صاحب رساله بوده است. او در پایان
این شرح ذكر كرده كه من اجازه بیان اسرارى بیش از این را ندارم؛ چون
آشكار ساختن اسرار، كفر است و این را فقیهى مى‏گوید كه رساله عملیه نیز
دارد.



 رساله
بعدى از محقق توانمند، شیخ آقا بزرگ طهرانى است، موسوم به



الاسناد المصفى الى آل المصطفى

كه به


مشیخه

نیز معروف است. شیخ آقا بزرگ در این كتاب، مشایخ روایتى خود را بیان
نموده است. در این دفتر براى اولین بار ذیل این



مشیخه

كه اختصاص به مشایخ اهل سنت وى دارد، متن اجازات با دست خط عالمان اهل
سنت آمده است.



 اجازه‏هاى
روایتى فخر المحققین

فرزند علامه حلى، رساله هفتمین این دفتر است كه در آن نوزده اجازه از
فخرالمحققین به شاگردانش درج شده است. این دفتر با مقاله‏اى در معرفى
كتاب


مجمع الاحادیث

اثر آیة الله سید محمد حجت كوه‌كمرى (م 72ق) پایان مى‏یابد. این كتاب
دایرة المعارفى حدیثى، نظیر



جامع الاحادیث

آیة الله بروجردى بوده است كه تدوین آن ناتمام مانده؛ ولى بخش‏هاى
تدوین شده، حایز اهمیت فوق العاده است. در این مقاله نسخه‏هاى شناخته
شده از این كتاب و بخش‏هاى تدوین شده، گزارش گردیده است. در پایان دفتر
نیز فهرست عمومى چهارده دفتر و پس ازآن فهرست تفصیلى دفتر چهاردهم آمده
است.



cellPadding=0 width="100%" border=1>








میراث حدیث شیعه
،


دفتر پانزدهم، قم: دارالحدیث، 1385، 564 ص.




 این
دفتر با نگاهى به مضمون و محتواى روایات «انّ الأرض على الحوت»  (قرار
گرفتن زمین بر روى ماهى) شروع مى‏شود. پس از آن «شرح وبرى بر



نهج
البلاغه»
كه اولین شرح این كتاب است در حدود چهل صفحه آمده است. اصل این شرح به
دست ما نرسیده و قسمت هایى از آن كه در كتاب‌ها نقل شده، در این تحقیق،
بازسازى و تدوین شده است. رساله دوم این دفتر



تبیان اللغة

در شرح لغات قرآن و



صحیفه سجادیة

است كه مدرسى چهاردهى آن را از تحقیقات و تعلیقات كفعمى جمع آورى وبه
فارسى در آورده است. رساله‏هاى بعدى، دو شرح از فیلسوف نامى ملاعلى
نورى (م 1246ق) است بر دو حدیث: «حدیث نورانیت» منقول از امام على(‏ع)
و «حدیث انّ الأرض على الحوت»، كه در آغاز این دفتر هم درباره حدیث دوم
توضیحى داده شده است. شرحى بر دعاى «یا من أظهر الجمیل» مشهور به دعاى
«أهل بیت المعمور» و رساله كوتاهى در درایه و رجال به نام



الایجاز

از محمد جعفر استرآبادى، رساله‏هاى بعدى این دفتر است. اولین اثر منتشر
شده از احمد هزارجریبى به نام



جواهر الكلمات

در حالات راویان و ارزیابى شیوه نقل راویات، هشتمین رساله این دفتر
است. در پایان این دفتر، شرح حال خودنوشت ملاعلى آرانى (م 1244ق) كه از
مشایخ اجازات حدیثى سده سیزده نیز هست، درج شده كه حاوى نكات جالبى در
باره تحولات دوره زندیه و قاجاریه است. در پایان دفتر نیز مانند
دفترهاى قبلى، فهارس عمومى پانزده دفتر و پس از آن، فهرست تفصیلى دفتر
پانزدهم آمده است.



 این
دفتر نیز مانند دفترهاى سابق، به كوشش مهدى مهریزى و على صداریى خویى
سامان یافته كه مهدى سلیمانى آشتیانى، امور اجرایى و قاسم شیر جعفرى،
ویراستارى آن را بر عهده داشتند. در تحقیق و تصحیح این دو دفتر محققان
گرامى: اسعد طیب، محمد جواد حسینى جلالى، سید صادق حسینى اشكورى، شیخ
احمد حائرى، سید محمد رضا حسینى جلالى، سید جعفر حسینى اشكورى، حمید
احمدى جلفایى، مجید غلامى جلیسه، حامد ناجى اصفهانى و على فرخ كه از
محققان شناخته شده حوزه و دانشگاه هستند، همكارى داشته‏
اند.



cellPadding=0 width="100%" border=1>







ترجمه
اردوی حج و عمره در قرآن و حدیث
،

محمد محمدى رى‌شهرى، ترجمه نورمحمّد
ثالثى، هندوستان: الصراط، 1385، 648 ص، وزیرى، اردو.




 حج،
از عظیم‏ترین عبادات اسلامى است كه مناسك آن، مملوّ از حكمت‏ها و رازها
و نكته‏هاست و لذا انجام دادن هر بخش از آن، انبوهى از پرسش‏ها را به
همراه دارد. پرسش‏هاى فقهى حج را كه به چگونگى مناسك حج مربوط مى‏شود،
در كتاب‏هاى فقهى و پرسش‏هاى معرفتىِ آن را در مجموعه


‏هاى قرآنى و حدیثى پاسخ مى‏گویند. كتاب



حج و عمره در قرآن




و حدیث

كه ترجمه اردوی كتاب



الحجّ والعمرة فی الكتاب والسنّة

است، از نوع دوم است كه در سه بخش تنظیم شده است: مكّه مكرّمه، حجّ و
عمره، و مدینه منوره. این كتاب، داستان حج را از گذاشته شدن سنگ بناى
كعبه تا آداب زیارت مرقد منوّر پیامبر(ص)، از زبان پیشوایان دین بازگو
مى‏كند. بخش نخست كتاب به شهر مكّه اختصاص دارد كه در آن، موضوع حرم
بودن شهر مكّه بررسى و در ادامه به موضوع مسجد الحرام و كعبه پرداخته
شده است. در بخش دوم كتاب كه به مناسك حج پرداخته است، موضوعاتى چون
واجب بودن حج، حكمت حج، فضیلت حج، ثواب حج، آثار گزاردن حج و نیز فرائض
و واجبات حج و عمره مطرح شده است. و بالاخره در بخش سوم كتاب كه به
مدینه منوره اختصاص دارد، موضوعاتى چون فضیلت مدینه، ویژگى‏هاى مدینه و
آداب ورود، اقامت و خروج از مدینه بررسى شده است. این كتاب، همچنین
داراى هفت نقشه راهنما براى مكان‏هایى چون مواقف حج و بقیع است.




cellPadding=0 width="100%" border=1 id="table1">







حدیث زندگی؛

ویژه‌نامه ازدواج




 سی
و سومین شماره دو ماه‌نامه



حدیث زندگی
،
ویژه ازدواج، بهمن و اسفند 85، منتشر شد.



 همسرگزینی
و رضایتمندی؛ پدیده فرار از ازدواج؛ ازدواج فامیلی از نگاه دین و علم؛
مشق هم نفسی؛ ازدواج‌های برون سرزمینی در



شاه‌نامه
؛
گفتگو با حجة الاسلام دکتر محمدمهدی صفورایی؛ نگاهی به آمارهای ازدواج
در ایران و... عناوین برخی از مطالب شماره جدید این نشریه علمی، فرهنگی
و ادبی است.



 حدیث
زندگی
،
می‌کوشد در هر شماره، به موضوعی خاص بپردازد و با نگاهی دینی و علمی،
در قالب‌های مقاله، داستان، شعر و گفتگو، آن موضوعات را به جوانان
ارائه کند. گفتنی است به جهت اهمیت موضوع ازدواج و طرح همه مباحث،
شماره 34


حدیث زندگی

نیز به این موضوع اختصاص دارد.



 پس
از نظرخواهی از خوانندگان این نشریه در سراسر کشور، این موضوعات برای
بخش‌های علمی و اجتماعی شماره‌های آینده مجله در نظر گرفته شده است: 1.
معنای زندگی؛ 2. انسان و طبیعت؛ 3. قرآن و زندگی؛ 4. آرمان شهر؛ 5. هنر
و زندگی.


  • نام منبع :
    مجله محدث شماره چهارم
    تاريخ انتشار :
    بهمن و اسفند 1385
    سردبیر :
    هادی ربانی
تعداد بازدید : 10147
صفحه از 14
پرینت  ارسال به