9
مجله محدث شماره چهارم

دانش‌نامه احادیث پزشکی در همایش سراسری طب النبی(ص)






style="BORDER-RIGHT: 1px solid; BORDER-TOP: 1px solid; BORDER-LEFT: 1px solid; BORDER-BOTTOM: 1px solid"
borderColor=#dae6e7>




style="BORDER-RIGHT: 1px solid; BORDER-TOP: 1px solid; BORDER-LEFT: 1px solid; BORDER-BOTTOM: 1px solid"
borderColor=#aaaaaa
background=/uploads/IMAGES/mohaddeth/te.jpg>




دانش‌نامه احادیث پزشکی
 در همایش سراسری طب النبی(ص)


style="MARGIN-TOP: 0px; MARGIN-BOTTOM: 0px; LINE-HEIGHT: 15px"> 


cellPadding=0 width="100%" border=1>





 نخستین همایش سراسری طب النبی(ص) با پیام آیةالله حسن‌‌زاده و با حضور
آیةالله مصباح یزدی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و جمعی از
پزشكان و متخصصان طب اسلامی در كشور، برگزار شد.



در
این همایش که در مرکز همایش‌های بین‌المللی رازی برگزار شد، دکتر مهدی
فتحی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: «تمام آنچه انسان برای زیستن
سالم نیاز دارد، در قرآن و دین اسلام وجود دارد امّا به نظر می‌‌رسد ما
در به کار گیری این دستورات غفلت کرده‌ایم».



وی
افزود: «موضوعات انسان‌سازی که در قرآن در بحث سلامت و بهداشت به آن
اشاره شده، بیشتر درباره کلّیات و پیشگیری مسائل بهداشتی است و از این
رو به انسان‌ها نشان داده شده که چگونه در مسیر سلامتی حرکت کنند».



دکتر
کامران باقری لنکرانی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هم در این
همایش، با بررسی جامعه زمان پیامبر(ص) و دستوراتی که درباره طب اسلامی
و سنتی از ایشان به ما رسیده اعلام کرد: «نکته بسیار زیبا در این
دستورات، نگاه جامع و زیبایی است که به موجودیت انسان صورت گرفته که
باید در زمینه حفظ سلامت و پیشگیری و مداوای بیماران از آن بهره جُست».



وی
گفت: «در امر طب و بسیاری موارد دیگر، اصولی مورد تأکید آموزه‌های
اسلامی و دینی ما بوده که از جمله آنها این است که باید دید و نگاه
مؤمنانه، در کنار نگاه علاج‌گستر باشد که قطعاً در پیشرفت و تعالی
مسائل پزشکی کشور و جهان،



مؤثر
خواهد بود».




نخستین همایش سراسری طب النبی(ص)، 10 اسفند از سوی وزارت بهداشت، درمان
و آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایران و حوزه‌های علمیه برگزار شد.



در
حاشیه این همایش، نمایشگاهی از دستاوردهای علمی و پژوهشی طب سنتی و
اسلامی برپا شد که مؤسسه علمی ـ فرهنگی دار الحدیث هم در آن حضور داشت.



در
این نمایشگاه، کتاب


دانش‌نامه احادیث پزشکی
،
تألیف آیةالله ری‌شهری در معرض دید پزشکان و متخصصان طب کشور قرار
گرفت.


 




در
حاشیه همایش



ـ یکی
از بانوان پزشک با حضور در غرفه دار الحدیث ضمن گفتگو درباره کتاب


دانش‌نامه احادیث پزشکی

از صحّت و سقم احادیث موجود در این کتاب جویا شد. آقای پزشک دیگری که
مشغول بازدید از غرفه بود، پس از شنیدن پرسش خانم دکتر پاسخ داد که در
مقدمه این کتاب توضیح داده شده که ارزیابی احادیث طبی از طریق آزمودن،
انگیزه اصلی نگارنده از تألیف این دانش‌نامه بوده است. این پزشک سپس به
نمونه‌ای در این باره اشاره کرد که موضوع یک حدیث را برای آزمایش در
اختیار یک تیم پزشکی گذاشته است.




پیامبر اسلام(ص) در حدیثی فرموده است كه برای كودك، در سینه چپ مادر،
آب و در سینه راست او غذا وجود دارد. وی گفت: «ما این موضوع را روی نود
مادر كه تازه زایمان كرده بودند، آزمایش كردیم. آزمایش‌ها نشان داد كه
حدود 90 درصد سینه چپ، آب و 10 درصد غذا و حدود 90 درصد سینه راست، غذا
و 10 درصد آن آب است».



ـ
اکثر پزشکان بازدیدکننده از غرفه دار الحدیث، ابراز می‌کردند که کتاب


دانش‌نامه احادیث پزشکی

را قبلاً تهیه کرده‌اند.



ـ
بیشترین فروش و استقبال مراجعه‌کنندگان به این غرفه از ترجمه فارسی


دانش‌نامه احادیث پزشکی

بود.



 








درباره دانش‌نامه احادیث پزشکی






دانش‌نامه احادیث پزشکی؛ محمد محمدی ری‌شهری؛ ترجمه دکتر حسین صابری ـ
قم دار الحدیث 2 ج 1280 ص.



هر چند از نظر لغت و متون اسلامی «طب» شامل درمان بیماری‌های جسم و جان
است و درمان‌کنندگان جسم هم مانند درمان‌کنندگان جان مظهر اسمای حسنای
الهی هستند و افزون بر این، «طب تن» و «طب روان» ارتباط بسیار نزدیکی
با هم دارند (به گونه‌ای با تدبیر روانی می‌توان شماری از بیماری‌های
جسمانی را علاج کرد و به عکس، با درمان جسمانی، پاره‌ای از بیماری‌های
روانی را می‌توان درمان نمود)؛  طب تن و طب جان، در نوشتارهای اسلامی
دو موضوع مستقل‌اند. «طب روان»، موضوع علم اخلاق است و اصطلاحاً به آن
طب اطلاق نمی‌شود. بنابراین،



دانش‌نامه احادیث پزشکی
،
تنها احادیثی را در خود جای داده است که در آنها بهداشت و یا درمان
بیماری‌های جسمی مطرح شده است.





اثر حاضر، شامل آن دسته از احادیثی است که از زبان پیامبر(ص) و امامان
معصوم(ع) درباره طب و طبابت، بیماری‌های جسمانی و راه علاج آنها و نیز
لزوم رعایت آداب ظاهری مربوط به بدن، بیان شده است. این دسته از احادیث
ـ که در منابع مختلف روایی فریقین موجود است ـ نکات مختلف پزشکی، خواصّ
غذاها و ادویه‌جات و انواع خوراکی‌ها و نیز امور بایسته برای بیماران
را گوشزد
کرده است. گردآورنده این مجموعه ضمن مستندسازی احادیث مذکور
به تنظیم موضوعی آنها در بخش‌ها و فصول مختلف پرداخته
و احادیث مربوط
به هر موضوع را با حذف مکررات و ذکر مستندات، در اختیار خواننده قرار
داده است.




در این مجموعه تلاش شده، احادیثی مورد توجه قرار بگیرد که از بلاغت،
صحت و فراگیری ویژه‌ای برخوردار باشد، هر چند به مصادر ض
عیفی

استناد
شده باشد. مجموعه مطالب و گزارش‌های حدیثی، با رعایت ترتیب بر اساس
تاریخ حیات معصومان(ع)  در پنج بخش و در فصل‌های متعددی سامان گرفته
است:





بخش اول
،
درباره طبابت است. در این بخش مطالب و احادیثی درباره طبابت از نظر
اسلام، آداب و احکام طبابت و دستورات طبی آمده است.





بخش دوم
،
با عنوان بیماری، شامل تعریف، گونه‌ها، پیامدها و نیز وظایف بیمار و
آداب عیادت او می‌شود.





بخش سوم
،
در بردارنده مطالب مربوط به اندام‌هاست که شامل: قلب، مغز و اعصاب،
چشم، گوش، دهان و دندان، دستگاه تنفس، پوست، خون، استخوان، مو، ناخن و
آلات تناسلی می‌شود.





بخش چهارم
،
درباره نقش خوردن و آشامیدن در سلامت و بیماری است. در این بخش،
گزارش‌هایی درباره سیری و گرسنگی، آداب خوردن و نوشیدن و آداب خوردن
گوشت آمده است.







بخش پنجم
،
که از همه مطالب گسترده‌تر است، احادیثی را درباره مداوا با انواع
خوراکی‌ها و داروها با ذکر نام و خاصیت آنها در شصت فصل گزارش می‌کند.




نویسنده در آغاز کتاب، به طبابت از منظر اسلام پرداخته و در پایان کتاب
نیز فهرستی از: آیات، اعلام، جمعیت‌ها و قبیله‌ها، بیماری‌ها، اماکن و
منابع، ارائه داده است. بر اساس آنچه در مقدمه آمده، مخاطب اصلی این
دانش‌نامه، پژوهشگران علوم پزشکی‌اند، هر چند به استثنای بخش‌هایی که
مربوط به درمان بیماری‌هاست، سایر بخش‌های کتاب برای عموم علاقه‌مندان
قابل استفاده است. همچنین توصیه شده است پیش از مطالعه دانش‌نامه،
پیش‌گفتار به دقت مطالعه شود.



مجله محدث شماره چهارم
8

پرسش و پاسخ‌های واحد پاسخ‌گویی به پرسش‌های حدیثی






style="BORDER-RIGHT: 1px solid; BORDER-TOP: 1px solid; BORDER-LEFT: 1px solid; BORDER-BOTTOM: 1px solid"
borderColor=#dae6e7>




style="BORDER-RIGHT: 1px solid; BORDER-TOP: 1px solid; BORDER-LEFT: 1px solid; BORDER-BOTTOM: 1px solid"
borderColor=#aaaaaa
background=/uploads/IMAGES/mohaddeth/te.jpg>




گامی به سوی نور
 (نمونه پرسش و پاسخ‌های واحد پاسخ‌گویی به پرسش‌های حدیثی)


style="MARGIN-TOP: 0px; MARGIN-BOTTOM: 0px; LINE-HEIGHT: 15px"> 


cellPadding=0 width="100%" border=1>







راوى حدیث باید از چه شرایطى برخوردار باشد؟



 عالمان
و محدثان، شرایطى را براى راوى لازم دانسته‏

اند: اسلام، ایمان (امامى
بودن)، بلوغ، عقل، عدالت یا وثاقت، و ضبط (توانایى نقل درست آنچه كه
شنیده‏ است). روایت راوى تنها در صورت برخوردار بودن او از تمام این
شرایط، كمال اعتبار را دارد و با فقدان شرط دوم، كم اعتبار و با فقدان
همه یا یكى از شرایط دیگر كاملاً بى‏اعتبار خواهد بود.1


 






  به چه حدیثى صحیح گفته مى‏شود ؟



 در
اصطلاح عالمان شیعىِ سده‏هاى نخست، به حدیثى صحیح گفته مى‏شد كه صدور
آن از معصوم قطعى باشد ولو با قراین خارجى. ولى از دیدگاه متأخران،
حدیثى صحیح است كه اولاً: تمامى سلسله سند آن تا معصوم متصل باشد،
ثانیاً: راویان آن در تمام طبقات داراى دو ویژگى وثاقت و امامى بودن
باشند.2



 روایت
صحیح در میان انواع روایات، عالى‏ترین درجه اعتبار و حجیت را دارد و با
كاسته ‏شدن هر یك از اركان دوگانه، از میزان اعتبار آن كاسته مى‏شود؛
از این‏رو همگان در پذیرش حدیث صحیح اتفاق نظر دارند، مگر آن كه جدا از
صحت سند، متن آن با معیارهاى پذیرفته شده، همچون قرآن مخالفت داشته
باشد و به هیچ صورت با آن قابل جمع نباشد.


 






  منظور از حدیث حَسَن چیست ؟



 حَسَن،
حدیثى را گویند كه سلسله سند آن متصل و راویانش امامى و ممدوح‏اند، اما
مدحى كه به حدّ وثاقت نرسیده باشد. گفتنى است اگر بعضى از راویان سلسله
سند چنین باشند، به آن حدیث حَسَن گفته مى‏شود، هرچند بقیه راویان آن
حدیث در نهایت اعتبار باشند؛ زیرا همواره، اعتبار حدیث تابع میزان
اعتبار نازل‏ترین راوى آن حدیث است.


 






  حدیث موثَّق یعنى چه؟



 موثَّق،
حدیثى است كه به استثناى شرط امامى بودن، راویان آن از دو ركن پیش گفته
در حدیث صحیح برخوردار باشند؛ بنابراین اگر سلسله سند روایتى به معصوم،
متصل و راویان آن موثّق باشند در صورتى كه همه یا بعضى از آنها شیعه
دوازده امامى نباشند، حدیث موثّق خواهد بود.3
حدیث موثّق از جهت اعتبار، پس از حدیث صحیح و حسن، در مرتبه سوم قرار
دارد.


 






  حدیث ضعیف كدام است ؟



 به
حدیثى ضعیف مى‏گویند كه هیچ یك از تعریف‌هاى اقسام پیش گفته، یعنى
صحیح، حَسَن و موثّق بر آن منطبق نباشد. به عبارت روشن‏تر، حدیثى كه
سلسله سند آن فاقد اتصال به معصوم باشد، یا راویان آن افراد
مجهول‏الحال یا فاسق و دروغگو باشند، ضعیف خواهد بود.4



 محدثان،
حدیث ضعیف را مردود و مفاد آن‏ را غیر قابل استناد مى‏دانند، مگر آن كه
با قرینه‏اى - كه بر صدور آن از معصوم دلالت دارد - همراه شود. حدیث
ضعیف، خود داراى انواع گوناگونى همچون موقوف، مقطوع، مضمر، مُرسَل،
مجعول و... است، به گونه‏اى كه بیشتر تقسیمات حدیث در كتاب‏هاى «مصطلح
الحدیث» ناظر به گونه‏هاى حدیث ضعیف است.


 






  دانش رجال حدیث چیست؟



 نقل
روایات دینى و تاریخى همراه با اَسناد آنان به مسلمانان اختصاص داشته و
منابع دینى و تاریخى سایر ادیان و ملل فاقد چنین امتیازى است. به نظر
مى‏رسد توصیه‏هاى پى‏درپى پیشوایان دینى به آوردن سند در كنار متن
روایات، زمینه‏ساز این امر بوده است. آمدن نام راویان در آغاز هر
روایت، علم رجال را كه در آن ضمن برشمردن هویت و شخصیت راویان، میزان
عدالت و وثاقت آنان بررسى مى‏شود، پدید آورد. امروزه، به‏رغم گذشت
سالیان متمادى از دوران حیات راویان، به كمك منابع رجالى، هویت راویان
و درجه وثاقت آنان شناخته می‌شود. بدین ترتیب، قضاوت درباره صحیح یا
ضعیف بودن روایات ممكن می‌گردد.


 



  فقه‏الحدیث
به چه دانشى گفته مى‏شود؟



 مهم‏ترین
دانش حدیثى، دانش بررسى و فهم معانى روایات است كه در اصطلاح به آن فقه
الحدیث گفته مى‏شود. فقه‏الحدیث را از این نظر مى‏توان به‏سان دانش
تفسیر قرآن دانست. همان‏گونه كه علوم قرآن به عنوان مقدّمه فهم معانى
آیات به كار مى‏آید، سایر دانش‏هاى حدیثى همچون تاریخ و مصطلحات،
مقدمات لازم را براى درك عمیق‏ترى از محتواى روایات به‏دست مى‏دهند. از
آن‏جا كه روایات، دربرگیرنده ژرف‏ترین مباحث در حوزه‏هاى خداشناسى،
هستى‏شناسى، انسان‏شناسى، رهبرشناسى و... هستند، راهیافت به این معارف،
نیازمند رعایت قواعد و مبانى‏اى است كه در فقه‏الحدیث بررسى مى‏شوند.


 






  غریب‏الحدیث چگونه علمى است؟



 قرآن
و احادیث پیامبر(ص) و امامان‏(ع) مشتمل بر واژگانى است كه در فرهنگ
زمان صدور، معلوم و مشخص بوده ولى گاه در اثر تطوّر زبان و لغات، براى
آیندگان، نامأنوس و یا سختْ‏فهم شده است. دانش غریب‏الحدیث به دنبال آن
است كه این لغات دیریاب و سختْ‏فهم را براى مخاطبان زمان خود روشن
سازد.5 نوشته‏هاى غریب‏الحدیث شباهت زیادى به فرهنگ‏هاى لغت دارد، با
این تفاوت كه دایره آن محدود به واژه‏هایى است كه در احادیث وارد شده
است.



 النهایة
تألیف ابن اثیر (م 606 ق) از جامع‏ترین كتاب‏هاى اهل سنّت در این موضوع
است.


مجمع‏البحرین

تألیف فخرالدین طریحى (م 1085 ق) نیز از كتاب‌هاى غریب‏الحدیث شیعه است
6 كه به غریب القرآن نیز پرداخته و از این‏رو مؤلف، نام آن را



مجمع‏البحرین

نهاده است.





  به چه كتاب‏هایى جوامع حدیثى گفته مى‏شود؟



 جامع
به كتاب حدیثى‏اى اطلاق مى‏شود كه دربردارنده احادیث مربوط به همه
معارف دینى، یعنى عقاید، اخلاق، احكام و نیز ابوابى مانند تفسیر و
تاریخ بوده، یا دست‏كم، روایات آن به حسب ابواب مختلف فقهى مرتب شده
باشد.



 از
عصر امامان متأخر شیعه - بخصوص از دوره امام رضا(ع) به بعد - اصحاب
امامان به جامع‏نگارى در حدیث روى آوردند و آثار متعددى تألیف كردند تا
آن‌ جا كه در عصر غیبت صغرى و كبرى، مهم‌ترین كتاب‏هاى جامع حدیثى
نگاشته شد.



 در
اصطلاح محدّثان متأخر شیعه، جوامع حدیثى به چهار كتاب مهم حدیثى یعنى


الكافى
،


من لایحضره الفقیه
،


تهذیب الاحكام

و


الاستبصار

گفته مى‏شود. بر این چهار كتاب اصطلاح «جوامع اولیه» نیز اطلاق
مى‏گردد، همچنان كه درباره سه كتاب حدیثى



الوافى
،


وسائل الشیعه
،
و


بحارالانوار

دو اصطلاح «جوامع حدیثى متأخر» و «جوامع ثانویه» كاربرد دارد.


 



  مقصود
از كتب اربعه چیست؟



 كتب
اربعه تعبیرى است درباره جوامع اولیه یعنى چهار كتاب مهم حدیثى شیعه كه
پیش از این مورد اشاره قرار گرفته‏اند:



 1.


الكافى
،
تألیف محمد بن یعقوب كلینى (م 329ق)؛



 2.


من لایحضره الفقیه
،
تألیف محمد بن على بن بابویه، معروف به شیخ صدوق (م 381ق)؛



 3
و 4.


تهذیب الاحكام

و


الاستبصار فیما اختُلِفَ من الاخبار
،
تألیف محمد بن حسن طوسى، معروف به شیخ الطائفه (م 460 ق).



 این
كتاب‌ها شامل 46775 حدیث هستند كه



الكافى
،
مفصل‏ترین، و

الاستبصار

مختصرترین آنها است.



 نزدیكى
دوران مؤلفان این چهار كتاب به عصر امامان(ع)، شخصیت علمى و آگاهى
گسترده آنان از احادیث، شیوه تبویب و جامعیت كتاب‌هاى فراهم آمده، ارزش
و اعتبارى ویژه در مقایسه با سایر آثار روایى به آنها بخشیده است، به
گونه‏اى كه عالمان شیعه از آغاز تاكنون شروح بسیارى بر آنها نوشته‏اند.7


 






  مشخصات جوامع ثانویه چیست؟



 جوامع
ثانویه یا جوامع حدیثى متأخر، عنوان‏هایى هستند كه به سه كتاب حدیثى
زیر اطلاق مى‏شوند:



 1.


الوافى
،
تألیف محمد محسن فیض كاشانى (م 1091ق)؛



 2.


وسائل الشیعه
،
تألیف محمد بن حسن حُرّ عاملى (م   1104ق)؛



 3.


بحارالانوار
،
تألیف محمد باقر بن محمد تقى مجلسى (م 1111ق)؛



 ویژگى
مشترك این كتاب‌ها آن است كه هر سه، از مجموعه چندین كتاب حدیثى دیگر
فراهم آمده‏اند.



 الوافى
در برگیرنده روایات كتب اربعه است. مؤلف ضمن حذف روایات تكرارى، در ذیل
روایاتِ نیازمندِ شرح، توضیحاتى سودمند آورده است. 28 جلد از این كتاب
تاكنون به چاپ رسیده است.



 وسائل
الشیعه
،
تنها مشتمل بر احادیث فقهى است و در آن، علاوه بر احادیث كتب اربعه، از
سایر كتاب‌هاى روایى نیز احادیثى آمده و مؤلف در ذیل پاره‏اى از احادیث
توضیحاتى آورده است. این كتاب در تصحیح جدید در 30 جلد به چاپ رسیده
است.



 بحارالانوار
ـ كه مفصل‏ترین و جامع‏ترین كتاب حدیثى شیعه محسوب مى‏شود ـ از مجموع
ده‌ها كتاب حدیثى فراهم آمده است. مؤلف آن در بسیارى از موارد توضیحاتى
روشنگر، تحت عنوان «بیان» در ذیل حدیث آورده است. این كتاب عظیم،
احادیث اعتقادى، فقهى، اخلاقى، آداب و سنن تاریخ، جهان‏شناسى و... را
در بردارد و در 110 جلد به چاپ رسیده است.
8


 






  مهم‏ترین كتاب حدیثى شیعه كدام است ؟



 مهم‏ترین
كتاب حدیثى شیعه كتاب گران‏قدر



الكافى

است. این كتاب شامل سه بخش اصول، فروع و روضه است. بخش اصول، احادیث
اعتقادى واخلاقى را در خود جاى داده است. بخش فروع، متضمن احادیث فقهى
و روضه، جُنگى است كه احادیث تاریخى، تفسیرى، احتجاج‏ها، خطبه‏ها و
نامه‏ها را در برگرفته است. مؤلف، روایات را در طی بیست سال از كتب
مشهور عصر خود گرد آورده است.



 برخى
از ویژگی‌هاى این كتاب:



 1.
هم‏زمانى تألیف آن با دوران غیبت صغری؛



 2. 
برخوردارى از احادیث اعتقادى، اخلاقى و فقهى؛



 3.
ابتكار و نوآورى مؤلف در تبویب روشمند كتاب و روایات هر باب. این میراث
ماندگار از زمان تألیف تاكنون، مورد توجه عالمان بوده است. مجموعه
شروح، حواشى و ترجمه‏هاى آن به بیش از چهل اثر مى‏رسد.
9



    1)
ر.ك:


الرعایة فى علم الدرایة
:
ص 181 - 186.



 2)
همان: ص 77.



 3)
همان: ص 84.



 4)
همان: ص 86.



 5)
ر.ك:

تدریب الراوى
:
ج 2، ص 108.



 6)
ر.ك:


مقباس الهدایة
:
ج 1، ص 234 - 235.



 7)
براى اطلاع بیشتر ر.ك:



دانش درایة الحدیث
:
ص 20 - 25.



 8)
براى اطلاع بیشتر درباره جوامع مذكور بنگرید به

نهایة الدرایة
:
ص 595 - 609.



 9)
براى اطلاع بیشتر بنگرید به:



نهایة الدرایة
:
ص 539 - 550.


  • نام منبع :
    مجله محدث شماره چهارم
    تاريخ انتشار :
    بهمن و اسفند 1385
    سردبیر :
    هادی ربانی
تعداد بازدید : 10148
صفحه از 14
پرینت  ارسال به