11
مجله محدث شماره 12و13


پایگاه اینترنتی كنگره بین المللی كلینی درگفتگو با <br/>مهدی خوش قلب، مدیر پایگاه






style="BORDER-RIGHT: 1px solid; BORDER-TOP: 1px solid; BORDER-LEFT: 1px solid; BORDER-BOTTOM: 1px solid"
borderColor=#dae6e7>




style="BORDER-RIGHT: 1px solid; BORDER-TOP: 1px solid; BORDER-LEFT: 1px solid; BORDER-BOTTOM: 1px solid"
borderColor=#aaaaaa
background=/uploads/IMAGES/mohaddeth/te.jpg>



پایگاه اینترنتی
كنگره بین المللی كلینی درگفتگو با مهدی خوش قلب، مدیر پایگاه


style="MARGIN-TOP: 0px; MARGIN-BOTTOM: 0px; LINE-HEIGHT: 15px"> 


cellPadding=0 width="100%" border=1>




 اهداف
علمی ـ پژوهشی از راه‌اندازی پایگاه کنگره کلینی چه مواردی بوده است؟


بسم الله الرحمن الرحیم و به نستعین. همان‌طور که می‌دانید، امروزه
استفاده از فضای اینترنتی، برای اطلاع‌رسانی، امری متداول و رایج است و
شاید بتوان گفت بهترین و مطلوب‌ترین شیوه است. پایگاه کنگره کلینی از
این امر مستثنا نیست. مأموریت مهم این پایگاه این است که فعالیت‌ها و
اخبار کنگره کلینی را، به صورت اینترنتی، در اختیار علاقه‌مندان
بگذارد.


چه بخش‌هایی از این پایگاه فعال است و احتمالاً چه صفحاتی در حال
راه‌اندازی است؟


در حال حاضر، این پایگاه به چهار زبان، مطالب خودش را ارائه می‌کند که
البته بیشترین حجم مطالب، مربوط به زبان فارسی است. در بخش زبان فارسی،
چندین بخش اصلی را داریم. عناوینی چون:

فراخوان مقاله، درباره کلینی، درباره «کافی»، آثار منتشر شده، خبر و
گزارش. به جز محورهایی که عرض کردم، دو بخش دیگر پایگاه، فعال است: یک
بخش، به عنوان حامیان است و یک بخش، به عنوان پیوندها. در بخش حامیان،
پیوند (Link) پایگاهِ مراکزی که از این کنگره، حمایت و پشتیبانی
می‌کنند هست. این سه مرکز عبارت‌اند از: مؤسسه علمی ـ فرهنگی دار
الحدیث، آستان مقدس حضرت عبد العظیم(ع) و بنیاد پژوهش‌های استان قدس
رضوی. در بخش پیوندها پایگاه‌ها و مراکزی هستند، که به صورت اینترنتی،
مطالبی را راجع به «کافی» و کلینی، در پایگاه خودشان، ارائه می‌دهند.
در این بخش، فعلاً پیوندِ هشت مرکز را گذاشته‌ایم، تا کاربرها بتوانند
استفاده کنند.



در حال حاضر، چکیده چه تعدادی از مقالات و کتاب‌ها به دبیرخانه کنگره
رسیده و روی این پایگاه قرار گرفته است؟


در این کار، عقبه ما و آن بخشی که ما را پشتیبانی می‌کند، دبیرخانه
علمی کنگره کلینی است. در حال حاضر، آنچه در اختیار ما گذاشته‌اند و ما
ارسال کردیم و الآن روی پایگاه، قابل دسترسی است دوازده چکیده مقاله
است.


چکیده کتاب چطور؟

چکیده کتاب را، تا موقعی که در دست نشر قرار گیرد، گزارشی از آن کتاب و
معرفی آن را در اختیارمان می‌گذارند؛ ولی در حال حاضر، موردی را
نداریم.


تاکنون، برای معرفی و تبلیغ این پایگاه چه اقداماتی را انجام داده‌اید؟

هر چند این پایگاه، تقریباً از یک سال پیش راه‌اندازی شده است، به طور
جدّی کارش پیگیری نمی‌شد و تقریباً یک ماه و اندی است که مسئولیت کار
آن به من سپرده شده است. در این مدت، ما قالبِ پایگاه را عوض کردیم، و
درباره چیدمان مطالب بخش‌ها تجدید نظر انجام شده است. بنا بر این، باید
گفت که به طور جدّی، یک ماه است که پایگاه فعال شده و در اختیار
علاقه‌مندان قرار گرفته است. در هفته‌ای که گذشت، با چند خبرگزاری
صحبت‌هایی شده تا اطلاعاتی در خصوص پایگاه کنگره کلینی، روی
پایگاه‌هایشان قرار دهند؛ از جمله: خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)،
خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) و خبرگزاری شبستان و کارهایی را در دست
اقدام داریم؛ از جمله ایجاد پیوندِ پایگاه کنگره، در چند پایگاه.



این پایگاه، چند زبانه است که گویا فعلاً زبان‌های انگلیسی عربی و
اردو، در کنار فارسی طراحی شده شما در ترجمه، چه بخش‌هایی را به این
زبان‌ها برمی‌گردانید؟ آیا مثلاً همه این

چکیده مقالات به آن زبان‌ها
منتقل می‌شود یا نه؟ و کلاً فعال شدن این بخش‌ها و زبان‌های دیگر، در
چه مرحله‌ای است؟


در سؤال قبلی هم عرض کردم که این پایگاه، مطالبش را به چهار زبان ارائه
می‌کند. بخش اصلی مطالب، در زبان فارسی منعکس می‌شود، گلچینی از مطالب،
به فراخور مخاطبان آن زبان، در بخش زبان‌های دیگر، عرضه می‌شود. در حال
حاضر، در زبان‌های عربی، اردو و انگلیسی، فراخوان مقاله کنگره کلینی
مقاله‌ای راجع به خودِ کلینی، مقاله‌ای راجع به کتاب «کافی» و بخش‌هایی
از خبرنامه کنگره را ـ که شماره اولش منتشر شده است و به طور کامل در
زبان فارسی منعکس شده است ـ در دسترس است.



برای دریافت مقاله از نویسندگان، برای استفاده در کنگره بین‌المللی
کلینی، آیا امکانی را در پایگاه فراهم کرده‌اید؟ و اگر بلی، به چه
صورت؟


بله، برای این کار، پست الکترونیکی در هر چهار زبان، دایر است و
علاقه‌مندان می‌توانند به این طریق، مقاله یا دیدگاه‌های خود را برای
ما ارسال کنند و ما در اسرع وقت، جوابشان را خواهیم داد.

نشانی پست الکترونیکی پایگاه:

kulayni@kulayni.com



معمولاً پایگاه‌های اینترنتی، آمار بازدیدکنندگانشان را می‌گیرند و آن
را به صورت مرتّب ارزیابی می‌کنند. اقبال به پایگاه این کنگره به چه
صورت بوده و آیا آماری از بازدیدکنندگان دارید یا نه؟


آمار بازدیدکنندگان را در صفحه اصلی پایگاه و در هر چهار زبان، منعکس
می‌شود دید. چون این پایگاه، به تازگی راه‌اندازی شده، شاید آن قدر که
بایسته و شایسته است، بازدیدکننده نداشته باشد؛ ولی در نوع خودش بد
نبوده است و با این که یک ماه و اَندی است که راه‌اندازی شده این آمار،
قابل توجه است.



این پایگاه برنامه‌های جدیدی هم دارد که در حال انجام باشد؟

این پایگاه، مختصّ کنگره بزرگداشت مرحوم کلینی است. در آینده، در نظر
است که پایگاه جامعی برای دسترسی به مطالب کنگره‌های دیگری، که در سابق
برگزار شده و اطلاع‌رسانیِ کنگره‌هایی که در آینده برگزار خواهد شد،
طراحی گردد.

همان طور که مستحضر هستید، در گذشته، کنگره حضرت عبد العظیم حسنی(ع) و
ابو الفتوح رازی برگزار شد. کنگره فعلی، مربوط به ثقة الاسلام کلینی و
بعد از آن، شیخ صدوق و سید مرتضی علم الهدی است. البته باید تأمل کنیم
که چه نامی برای این پایگاهِ جامعِ کنگر‌ه‌ها انتخاب کنیم.



مجله محدث شماره 12و13
10


پایان نامه های روایی






style="BORDER-RIGHT: 1px solid; BORDER-TOP: 1px solid; BORDER-LEFT: 1px solid; BORDER-BOTTOM: 1px solid"
borderColor=#dae6e7>




style="BORDER-RIGHT: 1px solid; BORDER-TOP: 1px solid; BORDER-LEFT: 1px solid; BORDER-BOTTOM: 1px solid"
borderColor=#aaaaaa
background=/uploads/IMAGES/mohaddeth/te.jpg>



پایان نامه های روایی
(تازه های پایان نامه های حدیثی)


style="MARGIN-TOP: 0px; MARGIN-BOTTOM: 0px; LINE-HEIGHT: 15px"> 


cellPadding=0 width="100%" border=1 id="table1">








«
عدالت
در نگرش و روش سياسي امام علي (ع)»، علي اكبر عليخاني، دكتري انديشه
سياسي، پژوهشگاه علوم انساني و مطالعات فرهنگي، استاد راهنما: دكتر سيد
مصطفي محقق داماد، استادان مشاور: آية الله عباسعلي عميد زنجاني، دكتر
رضا داوري، 1381، 428 ص.






«تبيين مباني، اصول و روش هاي تربيت اجتماعي در
نهج البلاغه»، محمد علي افخمي اردكاني، كارشناسي ارشد تاريخ فلسفه
تعليم و تربيت، دانشگاه علامه طباطبائي، استاد راهنما: دكتر سعيد
بهشتي، اساتيد مشاور: دكتر حسن ملكي و دكتر سيد كاظم اكرمي، 1384، 163
ص.






«حسد از ديدگاه قرآن و سنّت»، سيد اقبال حسين
حسني، كارشناسي ارشد فقه و معارف اسلامي، مدرسه عالي فقه و معارف
اسلامي، استاد راهنما: دكتر عبدالرضا پورمطلوب، استاد مشاور: حجة
الاسلام محمد نوذري فردوسيه، 1386، 124 ص.






«بصيرت از ديدگاه قرآن و روايات»، عبدالحسين
فياضي، كارشناسي ارشد فقه و معارف اسلامي، مدرسه عالي فقه و معارف
اسلامي، استاد راهنما: دكتر علي احمد ناصح، استاد مشاور: دكتر عبدالرضا
پور مطلوب، 1385، 167 ص.


style="MARGIN-TOP: 0px; MARGIN-BOTTOM: 0px; LINE-HEIGHT: 15px"> 


cellPadding=0 width="100%" border=1 id="table2">







1. «عدالت در نگرش و روش سیاسی امام علی(ع)»، علی اکبر علیخانی، دکتری اندیشه سیاسی، پژوهشگاه علوم انسانی و
مطالعات فرهنگی، استاد راهنما: دکتر سید مصطفی محقق داماد، استادان
مشاور: آیة الله عباسعلی عمید زنجانی، دکتر رضا داوری، 1381، 428 ص.


این تحقیق، در پی پاسخگویی به این سؤالات است: مبانی نظری و عملی عدالت
و مفاهیم مرتبط با آن، در نگرش و روش سیاسی امام علی(ع) چه بود؟ با
توجه به شخصیت دینی امام علی(ع)، مبانی الهی عدالت سیاسی، در اندیشه آن
حضرت چه جایگاهی دارد؟ نگارنده، این پایان‌نامه را در سه فصل و یک
نتیجه‌گیری سامان داده است:

در فصل اول، با عنوان «عدالت در تاریخ اندیشه‌ها» ضمن تبیین مفهوم
عدالت و مترادف‌های آن و قسط و عدل در قرآن، عدالت در اندیشه سیاسی
غرب، عدالت در اندیشه سیاسی متقدمان مسلمان و عدالت در اندیشه سیاسی
متأخران مسلمان را مورد بحث قرار داده است.

در فصل دوم، وی به تبیین مبانی نظری و عملی عدالت در روش و نگرش حضرت
علی(ع) پرداخته است. مبانی عدالت خداوند، مبانی مفهوم عدالت، مبانی
برابری‌طلبانه عدالت، مبانی عدالت سیاسی و مبانی عدالت در حوزه نخبگان
سیاسی، مباحث اساسی این فصل را تشکیل می‌دهد.

در فصل سوم، با عنوان مفاهیم پیرامونی عدالت سیاسی، مفاهیم انصاف، حق،
صداقت و مصلحت عمومی را در روش و نگرش حضرت علی(ع) مورد بحث قرار داده
است. بحث چیستی انصاف و ارائه تعریفی از آن، انصاف سیاسی و انصاف
اقتصادی، سه بحث عمده این فصل را تشکیل می‌دهند.


style="MARGIN-TOP: 0px; MARGIN-BOTTOM: 0px; LINE-HEIGHT: 15px"> 


cellPadding=0 width="100%" border=1 id="table3">







 2.«تبیین مبانی، اصول و روش‌های تربیت اجتماعی در نهج‌البلاغه»،

محمد
علی افخمی اردکانی، کارشناسی ارشد تاریخ فلسفه تعلیم و تربیت، دانشگاه
علامه طباطبائی، استاد راهنما: دکتر سعید بهشتی، اساتید مشاور: دکتر
حسن ملکی و دکتر سید کاظم اکرمی، 1384، 163 ص.


مفهوم تربیت چیست؟ مفهوم تربیت اجتماعی در علوم اجتماعی و در «نهج
البلاغه» چیست؟ مبانی و روش‌های تربیت اجتماعی در «نهج‌ البلاغه» چیست؟
اینها پرسش‌هایی است که این تحقیق، عهده‌دار پاسخ‌گویی به آنها شده
است. این پژوهش در پنج فصل تنظیم شده است:

فصل اول، به کلّیاتی در باب اهمیت، اهداف، پرسش‌ها و روش تحقیق اختصاص
داده شده است.

فصل دوم، بررسی پایان‌نامه‌ها، کتب و مقالات مرتبط با تربیت اجتماعی
است.

فصل سوم، بعد از پرداختن به بحث مفاهیم مهم تحقیق، مشخص شده که دیدگاه
فردگرا، متوجه تربیت اجتماعی‌ای است که فرد را برای غلبه بر دیگری
آماده می‌کند و تربیت اجتماعی جمع‌گرا، به دنبال تربیتی است که موجب
سازگاری افراد جامعه با همدیگر شود.

فصل چهارم، پنج مبنای شرافت در خلقت انسان، تأثیرگذاری انسان بر شرایط،
تأثیرپذیری انسان از شرایط، حسن و احسان به علاوه هفت اصل و هجده روش
مربوط به این مبانی تبیین و معرفی گردیده است.

فصل پنجم، این نکته را بیان کرده است که مبانی، اصول و روش‌های تربیت
اجتماعی مورد بحث، در بُعد دینی مطرح است؛ لذا بحث مبانی فلسفی و علمی
را مطرح نکرده است.

در بحث یافته‌های تحقیق نیز بیان شده که حضرت علی(ع)، به فرد و جامعه،
با همدیگر بها داده و برای فرد و جامعه سرنوشتی مشترک قائل است.


style="MARGIN-TOP: 0px; MARGIN-BOTTOM: 0px; LINE-HEIGHT: 15px"> 


cellPadding=0 width="100%" border=1 id="table4">







 3.«حسد از دیدگاه قرآن و سنّت»، سید اقبال حسین حسنی،

کارشناسی ارشد
فقه و معارف اسلامی، مدرسه عالی فقه و معارف اسلامی، استاد راهنما:
دکتر عبد الرضا پورمطلوب، استاد مشاور: حجة الاسلام محمد نوذری
فردوسیه، 1386، 124 ص.


این پژوهش سعی در شناخت ماهیت و مفهوم حسد و مفاهیم نزدیک به آن همچون
غبطه، مراتب و اقسام، ریشه‌ها، نشانه‌های آن و پیامدهای خطرناک حسد و
نیز درمان آن دارد، که از شش فصل تشکیل شده است.

نویسنده، در فصل اول، مطالب متعارف، مانند بیان مسئله، ضرورت، پیشینه و
سؤال‌های تحقیق، اهداف و فرضیه‌های تحقیق را مطرح نموده است، همچنین به
مفهوم‌شناسی و تعاریف واژه‌های کلیدی پرداخته است.

در فصل دوم، ابتدا اقسام حسد را بررسی کرده و سپس مراتب حسد را توضیح
داده است. در فصل سوم، از مهم‌ترین ریشه‌های حسد مانند عداوت و کینه،
تعزّز یا عزّت‌طلبی، تکبّر، تعجّب، ترس از فوت شدن هدف‌های مطلوب و
پلیدی نفس و بخل یاد کرده است.

در فصل چهارم، نشانه‌های حسد مانند غیبت، تملّق، شماتت، سخن‌چینی، غضب
و تندخویی، انتقام و کینه‌توزی و سوءظن و بدگمانی را آورده است.

در فصل پنجم، پیامدهای فردی، مانند نداشتن آسایش و راحتی، بیماری‌های
جسمی، نابودی ایمان و زمینه‌سازی کفر، نابودی حسنات و عبادات، ضرر
رساندن به خود، تنهایی و از دست دادن دوستان، ناکامی و سختی در زندگی،
آلودگی به گناهان و کوتاهی عمر و فشار قبر و عذاب جهنم را مورد بررسی
قرار داده است.

در فصل ششم، ابتدا راه‌های پیشگیری از حسد و سپس راه‌های درمان حسد
بیان شده است.


style="MARGIN-TOP: 0px; MARGIN-BOTTOM: 0px; LINE-HEIGHT: 15px"> 


cellPadding=0 width="100%" border=1>






4. «بصیرت از دیدگاه قرآن و روایات»،

عبدالحسین فیاضی، کارشناسی ارشد
فقه و معارف اسلامی، مدرسه عالی فقه و معارف اسلامی، استاد راهنما:
دکتر علی احمد ناصح، استاد مشاور: دکتر عبد الرضا پورمطلوب، 1385، 167
ص.


نگارنده، در این پایان‌نامه به دنبال ارائه پاسخ مناسبی از قرآن کریم و
احادیث به سؤالاتی از این قبیل است: بصیرت و آگاهی، از دیدگاه آیات و
روایات تا چه حدّی اهمیت دارد؟ راه‌ها و زمینه‌های پیدایش بصیرت و
شناخت از دیدگاه آیات قرآن مجید و روایات ائمه(ع) کدام است؟ انواع
بصیرت در آیات کریمه و روایات ائمه(ع) کدام‌اند؟ موانع بصیرت از دیدگاه
آیات و احادیث کدامند؟

وی پس از ارائه کلّیات و مفاهیم، جایگاه اهمیت موضوع را بر اساس آیات و
روایات مورد بررسی قرار داده و توضیح داده که از بسیاری از آیات و
احادیث، به صورت صریح استفاده می‌شود که ارزش و عظمت انسان‌ها به بصیرت
و معرفت آنها منتهی می‌شود.

در ادامه، به مباحثی همچون زمینه‌های پیدایش بصیرت بر اساس آیات و
روایات، عوامل و اسباب آن و راه‌های وصول آدمی به آن طرح گردیده است.

بررسی انواع بصیرت در آیات و روایات و بررسی موانع بصیرت برای انسان‌ها
از دیدگاه آیات و روایات از بحث‌های دیگر این پایان‌نامه است.


  • نام منبع :
    مجله محدث شماره 12و13
    تاريخ انتشار :
    آبان و آذر 1386
    سردبیر :
    هادی ربانی
تعداد بازدید : 10286
صفحه از 13
پرینت  ارسال به