مكتوبات حديثي ائمه (ع)(بخش اول) - صفحه 20

زمينه اى باشد.
3 . موارد املاى ائمه و كتابت شاگردان آنان نيز جزو مكتوبات حديثى به شمار مى رود . بر اين مطلب، علامه امين در عبارت منقول سابق ۱ و نيز استاد جلالى اشاره دارند. ۲
4 . كتاب علي و صحيفة علي ، گرچه به املاى پيامبر صلى الله عليه و آله بود و طبق ضابطه دوم در شمار مكتوبات ايشان قرار مى گيرد ، اما از آن رو كه در منابع حديثى و تاريخى ، به نام امام على عليه السلام مشهور شده، در مكتوبات حديثى آن حضرت آورده مى شود.
5 . آنچه از سخنان ائمه توسط ديگران گردآورى شده و به اشتباه، برخى آن را در شمار مكتوبات مى آورند (چون نهج البلاغة ، صحيفههاى ثانيه به بعد و ديوانها) از شمار مكتوبات خارج اند.
6 . از سه امام ، يعنى امام حسن ، امام حسين و امام جواد عليهم السلام، مكتوبى نقل نشده است .
7 . مواردى كه در انتساب آنها شك و ترديد وجود دارد، در اين مجموعه فهرست مى شود تا زمينه پژوهشهاى بعدى را فراهم سازد .
8 . موارد تداخل، آنجا كه محرز شود ، حذف مى گردند و اگر احتمال تعدّد باشد، با اشاره بدين مسئله ثبت مى شود ، تا در پژوهشهاى بعدى وضعيت آنها معلوم گردد.
9 . مواردى كه تاكنون عدم انتساب آنها به ائمه عليهم السلام محرز شده ، اگر در منابع منسوب شده ، درج مى گردد .
10 . برخى از پژوهشگران، در شمار مكتوبات حديثى ائمه عليهم السلام عناوينى چون «نسخة» و «نسخة أحاديث» را ثبت كرده اند كه به نظر ، جاى تأمل دارد. شرح آن چنين است .

1.أعيان الشيعة ، ج ۱ ، ص ۶۶۸ .

2.تدوين السنة الشريفة ، ص ۱۸۳ .

صفحه از 52