193
شناخت نامه حضرت عبدالعظيم حسني (ع) و شهر ري ج13

تعالى، عبدالصمد بن فخر آود» نوشته شده. اين دو كتيبه متعلق به يك درب آهنى است كه ظاهرا متعلق به قرن دهم هجرى مى باشد و تاريخ آن به شرح عبارت زير كه متعلق به سر در مى باشد، 945 هجرى معاصر سلطنت شاه طهماسب صفوى است:
«خلافة معموره ما تقى الضواء و الغمام و خلع زمان اقباله ببقاء الانام و ايد ميامن جلاله على صفحات الايام فى شعبان 945 و سعى فى اتمامها القاضى مسعود الحسنى ـ كتبه نظام الدين ابراهيم عبدالعظيمى.»
و به طورى كه در فرمان شاه طهماسب اول متعلق به سنه 961 هجرى كه موجود است، ملاحظه مى شود نظام الدين ابراهيم از متوليان آستانه بوده، اينك عبارت فرمان:
«لاجرم در اين زمان كه مجددا خاطر خيريت مآثر به ازدياد ضبط و ربط آن سركار تعلق گرفته بود در دارالقضاء معسكر ظفر اثر ثابت شد كه توليت شعرى موقوفات قديمى آن سركار حسب الشرع الاقدس به سيادت پناهى امير خليل اللّه و امير عنايت اللّه رسيده و اكثر رقبات مزبور به سعى و اهتمام اجداد كرام سادات آستانه منوره صورت تعمير يافته و به عرض رسيد سيد خليل اللّه و سيد عنايت اللّه متوفى شده اند و نوبت توليت شرعى به خلف صدق ايشان امير نظام الدين على شاه و امير حسام الدين ابراهيم رسيده، بنابر ظهور رشد و صلاح مشاراليهما منصب عالى توليت و رتق و فتق مهمات سركار آستانه مذكور را به دستورى كه به والد هر يك متعلق بود به سيادت پناهان مشاراليهما شفقت فرموديم.»

4 ـ درب مسجد هلاكو:

در محل فعلى مقبره ناصرالدين شاه سابقا مسجدى وجود داشت كه آن را مسجد هلاكو مى خوانده اند و دربى در آن به كار رفته بود كه بعدها آن را برداشته و در گوشه جنوب شرقى «مسجد بالاسر» نصب نمودند و فعلاً اين درب كه منبت كارى بسيار زيبايى دارد در شمال ايوان شرقى جنب امام زاده حمزه عليه السلام منصوب است.


شناخت نامه حضرت عبدالعظيم حسني (ع) و شهر ري ج13
192

كتيبه ديگر تمام شامل آية الكرسى يعنى آيات 255 و 256 و 257 «سوره البقره» مى باشد و پس از كلمات «هم فيها خالدون» كه آخر آيه شريفه است اين عبارت مرقوم گرديده: تحريرا فى شهور سنة خمس و عشرين و سبعمائة، عمل يحيى بن محمد اصفهانى و از اين عبارات معلوم مى شود كه خواجه نجم الدين محمد كه از وزراء عهد خود به شمار مى رفته است در سال 725 هجرى مقارن پادشاهى سلطان ابوسعيد بهادر (716 ـ 736) پادشاه سلسله ايلخانيان مغول بانى صندوق مطهر بوده است.
اين صندوق كه فعلاً قديمى ترين اثر آستانه حضرت است مدت ها تعمير نيافته بود و به طورى كه خود نويسنده مشاهده كرده بود قسمت هاى پايين آن به كلى پوسيده و خاك شده بود تا اين كه در سال 1329 هجرى شمسى از طرف مرحوم احمد هدايتى توليت وقت آستانه به دست استاد خاتم ساز معاصر حاج محمد صنيع خاتم كه صندوق بعضى ديگر از بقاع متبركه را نيز از خاتم ساخته و يا مرمت كرده است، مرمت يافت.

2 ـ ضريح:

ضريح قديمى آستانه مقدسه به مرور ايام قفل هاى شبكه آن ساييده شده و بر اثر فشار دست زايرين به كلى لق گرديده بود تا اين كه در سال 1330 برحسب تصميم و دستور توليت آستانه آن هم به دست استاد هنرمند اين زمان حاج صنيع خاتم تجديد و تعويض گرديد. طبق كتيبه اى كه بر بالاى ضريح نوشته شده، بانى اولى آن فتحعلى شاه قاجار بوده و بعد از آن اولين مرتبه در عهد ناصرالدين شاه صورت تعمير يافته است.

3 ـ درب عتيقه آهنى و كتيبه كوفى آن:

قديمى ترين اثر موجود در آستانه دو قطعه كتيبه كوفى آهنى است كه بر روى يكى جمله «امر العبد الضعيف المذنب المرجى الى» و بر روى ديگر جمله «رحمة اللّه

  • نام منبع :
    شناخت نامه حضرت عبدالعظيم حسني (ع) و شهر ري ج13
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1382
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 122599
صفحه از 393
پرینت  ارسال به