195
شناخت نامه حضرت عبدالعظيم حسني (ع) و شهر ري ج13

بدون رقم و تاريخ تحرير 940، به كاغذ سمرقندى جدول زرين دار، جلد سوخته معرق طلاپوش لولادار عالى (قرن يازدهم) شماره صفحه ها 1004، هر صفحه 11 سطر، قطع وزيرى بزرگ به اندازه 20×31 سانتيمتر.
تاريخ تحرير اين قرآن سال 940 مصادف است با يازدهمين سال سلطنت شاه طهماسب اول صفوى.

مجموعه اسناد و فرامين

مرحوم احمد هدايتى والد نويسنده اين فصل در حدود ده سال پيش مجموعه اى از اسناد و فرامين مختلفه قديمى راجع به آستانه مباركه را جمع آورى و در دفتر آستانه مضبوط نمودند كه محتوى در حدود بيست فقره فرامين سلطنتى و وقف نامه ها مى باشد.
قديم ترين اين فرامين به امضاء شاه طهماسب اول صفوى است كه در آن صورت موقوفات آستانه در آن عصر با مشخصات كامل ذكر شده و به طور اجمال عبارتند از:
1 ـ مزرعه ايرين واقع در بلوك غار (رى) كه يك ربع آن را سيد شرف الدين حسين وقف نموده و توليت آن را براى خود قرار داده و سه ربع ديگر آن را كيا ابوالقاسم بن كيا جمال الدين تهرانى وقف بر آستانه كرده و توليت آن را به سيد شرف الدين مرقوم داده است.
2 ـ مزرعه سيد عبداللّه ابيض (كه ظاهرا محل امام زاده عبداللّه فعلى واقع در قسمت جنوبى زاويه مقدسه است كه نصف آن را مير غياث الدين محمود نور كمال وقف نموده و توليت آن را به امير سيد خليل اللّه و امير سيد عنايت اللّه داده است.
3 ـ مزرعه عين آباد (رى) كه پيرعلى نامى وقف كرده و توليت آن را به سيد على شاه بن سيد شرف الدين حسين داده است.
4 ـ مزرعه سينك و ده «واريز» از توابع شهريار.


شناخت نامه حضرت عبدالعظيم حسني (ع) و شهر ري ج13
194

بر روى اين درب منبت دو كتيبه به خط ثلث وجود دارد كه ظاهرا در قديم الايام بر روى درب ديگرى نصب بوده.
بر روى يكى از درها اين عبارت خوانده مى شود: «بسم اللّه الرحمن الرحيم و به نستعين، سلام عليكم طبتم فادخلوها خالدين.» و بر روى لنگه ديگر عبارت زير: «تمت هذا الباب المشهد الامام المقدس سيد عبدالعظيم عليه السلام سنة ثمان و اربعين و ثمانمائة.» سال 848 مقارن است با سلطنت شاهرخ (807 ـ 850) پسر امير تيمور.

5 ـ درب هاى عتيقه منبت عصر صفوى:

در خزانه آستانه دو جفت درب عتيقه منبت بسيار عالى وجود دارد كه بر روى يكى از آنها كتيبه اى به خط ثلث به شرح زير مرقوم يافته:

گر نه باب الجنه است اين در چراگشت تاريخش در جنت سرا
ز در درآ و شبستان ما منور كندماغ مجلس روحانيان معطر كن
به طورى كه از مصرع دوم بيت اول معلوم مى گردد تاريخ آن 918 هجرى يعنى به هنگام سلطنت شاه اسماعيل اول بوده است. بر روى در ديگر اين اشعار نوشته شده:

بر در دولت سراى تو بزر بنوشته اندهذه جنات عدن فادخلوها خالدين
هيچ نگشايد ز درهاى دگر ور زان تستربنا افتح بيننا اذ انت خير الفاتحين
اين دو درب سابقا در رواق منصوب بوده ولى بعد از تعميرات به لحاظ نفاست و جلوگيرى از فرسودگى بيشتر فعلاً در خزانه آستانه نگاه دارى مى شود.

6 ـ قرآن هاى خطى:

در آستانه قرآن هاى خطى بسيار نفيسى وجود دارد كه يكى از آنها در موقع ترتيب گنجينه قرآن در موزه ايران باستان بدانجا ارسال و در فهرست راهنماى گنجينه مزبور به شماره 82 ثبت گرديده و مشخصات قرآن مذكور را چنين نوشته اند:
خط متن نسخ كتابت و سه سطر اول و وسط و آخر هر صفحه ثلث خيلى عالى

  • نام منبع :
    شناخت نامه حضرت عبدالعظيم حسني (ع) و شهر ري ج13
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1382
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 122583
صفحه از 393
پرینت  ارسال به