207
شناخت نامه حضرت عبدالعظيم حسني (ع) و شهر ري ج13

وفات يافت و در اينجا مدفون گرديد.
ديگر از بزرگان و اساتيد ادب، علامه محمد بن عبدالوهاب قزوينى صاحب آثار ادبى مشهور است كه در (1368 ه.ق / 1328 ش) در تهران بدرود زندگى نمود و در اين حجره مدفون گرديد. و نيز قبر مرحوم عباس اقبال آشتيانى استاد دانشگاه متوفى در 1334 شمسى در اينجا است.

قبور سلاطين

1 ـ از آثار قبور سلاطين كه در جوار حضرت عبدالعظيم واقع است، قديمى تر از همه مقبره سلطان طغرل سلجوقى است كه درشهر رى در قرن پنجم هجرى مدفون گرديده است، مقبره قديم او كه در زمان ناصرالدين شاه مرمت يافته هم اكنون موجود و به نام «برج طغرل» معروف است.
2 ـ قبر ناصرالدين شاه چهارمين پادشاه از سلاله قاجار مقتول در ذى القعدة الحرام سال 1313 ه.ق كه چون خود منشأ تعميرات و ساختن صحن و ايوان حرم مطهر حضرت عبدالعظيم بود، در همان جا در زاويه غربى در محلى كه معروف به «مسجد هلاكو» بود، مدفون گرديد و آثار قبر او باقى است، در حاشيه سنگ قبر او اشعارى مرقوم و مسطور است از آن جمله اين ابيات ذكر مى شود:

ناصرالدين شاه ذوالقرنين كاو را آفريدبيهمال از جمله شاهان كردگار بيهمال
هفدهم روز از مه ذى القعده با آدينه جفتيافت هنگام زوال شمس، شمس شه زوال
بود سال عمرشاه اندر شمار شصت و هفتبرده در شاهى بپايان زين شمر پنجاه سال
الغرض كلك بقا تاريخ شه را زد رقمآفتابى چهره پنهان كرد در گاه زوال
مقبره عليرضاخان قاجار (عضدالملك) كه در 1327 نايب السلطنه ايران شد و در 1328 وفات يافت در جوار قبر ناصرالدين شاه واقع است.


شناخت نامه حضرت عبدالعظيم حسني (ع) و شهر ري ج13
206

دولت قاجاريه و وزير اعظم عباس ميرزا وليعهد و محمد شاه بوده است در اين حجره مدفون است. قبر دو نفر ديگر از احفاد او نيز ميرزا على و حاجى ميرزا على اكبر خان قائم مقام در همان حجره قرار دارد.
نظر به اين كه زاويه مقبره شيخ ابوالفتوح از ديرزمان آرامگاه بعضى از دانشمندان بوده كه داراى آثار جليل مى بودند براى جلوگيرى از نسيان تاريخ برحسب دستور آقاى على اصغر حكمت وزير معارف وقت لوحه سنگى به عنوان تذكار تهيه و در آن حجره نصب شده است و نام آن دانشمندان به شرح زير در آن سنگ نوشته مضبوط است:
1 ـ مرحوم حاج ميرزا ابوالقاسم نورى رازى صاحب كتاب «مطارح الانظار»، متولد 1236 قمرى و متوفى به سال 1292.
2 ـ مرحوم حاج ميرزا ابوالفضل تهرانى صاحب كتاب «شفاء الصدور»، متولد 1273 و متوفى به سال 1316 قمرى.
3 ـ مرحوم ميرزا محمدعلى شوشترى متوفى به سال 1306 قمرى.
4 ـ مرحوم شيخ محمد آقا بوذرى طالقانى، متولد 1248 و متوفى 1313 شمسى.
5 ـ مرحوم آقا سيد على آقا يزدى طباطبائى، متوفى به سال 1350، از تأليفات به طبع رسيده آن مرحوم كتاب «وسائل مظفرى» است.
6 ـ مرحوم ميرزا محمد على شاه آبادى، متوفى به سال 1369.
ديگر از قبور بزرگان كه در اين حجره واقع است، قبر ميرزا حبيب اللّه قاآنى شيرازى شاعر قصيده سرا و استاد شعر در قرن سيزدهم هجرى است كه در سال 1322 ه . در شيراز متولد گرديد و چون مداح اكتاى قاآن فرزند حسن على ميرزا (شجاع السلطنه) والى خراسان بود، «قاآنى» تخلص كرد. وى در آخر عمر در تهران اقامت نموده و در دربار ناصرالدين شاه منزلت و مقام حاصل نمود، در سال 1270 ه .

  • نام منبع :
    شناخت نامه حضرت عبدالعظيم حسني (ع) و شهر ري ج13
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1382
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 123151
صفحه از 393
پرینت  ارسال به