215
شناخت نامه حضرت عبدالعظيم حسني (ع) و شهر ري ج13

و آخرت رستگار بنمايد. اين بود عقيده حضرت عبدالعظيم حسنى عليه السلام كه ملاك عمل شيعه است.

زهى سعادت كز لطف كردگار عظيمدر اين مقام رسيدم رسم به فيض عظيم
هزار بار به توفيق حى لم يزلىيگانه اى كه بود قادر و سميع و عليم
سزا بود كه به سر تاج افتخار نهممن از ثناگرى شاهزاده عبدالعظيم
تو آن شهى كه شهان بر در تو رخ سايندز افتخار بر اين آستان شوند مقيم
دهم امام به حق حضرت على نقىبه عصر خويش به ترويج دين و شرع قويم
نيابتا به سوى رى روانه كرد تو راكه بر هدايت مخلوق رو نهى ز صميم
نسب تو را بود از مجتبى حسب ز علىسليل ختم رسل سيد الكريم حليم
به جسم مرده ببخشد شميم كوى تو روحچنان مسيح به دم زنده كرد عظم رميم
بر آستان تو آيند فوج فوج ملكز چرخ بهر طواف درِ تو با تكريم
تو را مفاخرت اين بس كه انبياى عظامخليل و آدم و نوح و مسيح و همچو كليم
پى زيارتت اى مظهر جمال و جلالدر اين رواق مشرف شوند از تسليم
بطرف كوى تو آيد اگر مَلَك چه عجبدر آستان تو جُسته مقام ابراهيم
سليل سيد لولاك اى سپهر جلالشهنشهى به تو داده است كردگار كريم
سلام ما به تو اى سيد شريف نسبتويى پناه به درماندگان ز لطف عميم
اثر طبع مرحوم ميرزا عبداللّه شكوهى، نقل از تاريخ زندگانى حضرت عبدالعظيم

بناء و ساختمان رى

بناء مشهد مقدس حضرت عبدالعظيم عليه السلام در مسجد شجره رى از تاريخ 252 آغاز شده و بقعه و بارگاهى داشته تا سال 480 هجرى مجدالملك ابوالفضل اسعد بن محمد بن موسى رادستانى قمى مستوفى مملكت بركيارق شاه فرزند ملكشاه سلجوقى اين گنبد و بارگاه را بنا مى كند و از آن تاريخ تاكنون هر يك از سلاطين و وزراء ايران بر آن افزايش كرده و هديه اى داده و آبادانى نموده اند تا دوره صفويه شاه


شناخت نامه حضرت عبدالعظيم حسني (ع) و شهر ري ج13
214

فقال علىّ بن محمّد عليه السلام : يا ابالقاسم هذا و اللّه دينى و دين [اللّه]الذى ارتضاه بعباده فاثبت عليه ثبّتك اللّه بالقول الثابت فى الحيوة الدّنيا و الاخرة.
پس از بيان طرق روايت و مذاكرات عرض كرد: من اين طور عقيده دارم كه پروردگار تبارك و تعالى يكى است بى نظير و از حدود ابطال و تشبيه خارج است او جوهر و جسم و صورت و عرض نيست بلكه آفريننده جواهر و اعراض و ايجادكننده اجسام و صور، پديدآورنده هر موجود و مربى هر مخلوقى است، او است مالك و جاعل و آفريننده و خلق كننده. محمد صلى الله عليه و آله بنده برگزيده اوست كه نبوت به او ختم شد و تا روز قيامت پيغمبرى ديگر نخواهد آمد، شريعت احمدى خاتم تمام شرايع آسمانى است. امام و خليفه و اولى به تصرف پس از او على بن ابى طالب عليه السلام است و پس از او حسن و پس از حسن، حسين، على بن الحسين، سجاد، محمد بن على الباقر، جعفر بن محمد الصادق، موسى بن جعفر الكاظم، على بن موسى الرضا، محمد على التقى الجواد، پس از او شما اى على بن محمد التقى، امام پرسيد: پس از من كيست؟ گفتم: شما بفرماييد. فرمود: پس از من حسن العسكرى پسرم و پس از او شخصى است كه از ميان مردم غايب مى شود و روزى خروج مى كند كه زمين را از عدل و داد پر كند پس از آن كه از ظلم و جور پر شده باشد.
عرض كردم بدانهم اقرار مى كنم و اعتراف مى نمايم و معتقدم كسى كه دوست اينها باشد دوست خدا و دشمن ايشان، دشمن خداست اطاعت و پيروى آنها، اطاعت پروردگار و دورى و معصيت آنها، معصيت پروردگار است. من عقيده دارم معراج حق است، سؤال قبر حق است، بهشت و جهنم حق است، صراط و ميزان حق است، روز قيامت، روز ابدى است و شكى در آن نيست، پروردگار بندگان را از قبور برمى انگيزد تا به حساب آنها رسيدگى كند، من عقيده دارم واجبات و فرايض پس از ولايت، نماز، روزه، حج، جهاد، امر به معروف و نهى از منكر است.
آن گاه امام عليه السلام فرمود: يا اباالقاسم سوگند به خداى يگانه دين تو و عقيده تو موجب رضاى خداى و سرمشق بندگان است. خداوند ترا بدين عقيده پايدار و در دنيا

  • نام منبع :
    شناخت نامه حضرت عبدالعظيم حسني (ع) و شهر ري ج13
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1382
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 122581
صفحه از 393
پرینت  ارسال به