217
شناخت نامه حضرت عبدالعظيم حسني (ع) و شهر ري ج13

روضه حضرت عبدالعظيم عليه السلام

روضه حضرت عبدالعظيم عليه السلام در محور مسجد و طرفين و رواقين واقع است. بالاى سر و پايين پا دو مسجد مردانه و زنانه است و پشت سر رواق و ايوان بسيار مجلل آينه و در پيش رو رواقى كه به روضه حضرت حمزه متصل مى گردد و در اين رواق به آرامگاه ناصرالدين شاه مى رود ـ گنبد طلا و مناره هاى طلا مانند خورشيد افق پايتخت را روشن كرده و داخل آن روضه رضوان است. قبر در سرداب و زيرزمين است. روى آن صندوق خاتمى كه از قديم ترين صندوق هاى خاتم بقاع متبركه و از شاهكار صنايع ايرانى است و اخيرا به دست هنرمند معروف صنيع خاتم تعمير و روغن كارى شده در آينه و شيشه قرار داده اند كه با برق تمام ريزه كارى هاى آن صنعت نمودار است. اين صندوق در ميان ضريحى است از نقره بسيار مجلل كه 4 دهنه شبكه دارد و هر شبكه ده حلقه دارد به عرض سه دهنه و دو حاشيه نقره زمينه مينائى كه حاشيه هاى گلكارى از نقره و مينا به خطوط مختلف احاديث نبوى و آيات كريمه را نقش بسته ـ قناديل و شمعدان هاى طلا و نقره و برنج روى سقف ضريح است كه از آهن پوشيده شده و روپوشى پارچه اى دارد. داخل سقف خاتم منبت كارى است و پاى مرمر و كف روضه مرمر سفيد است و إزار آن تا دو متر سنگ مرمر بسيار عالى در همين سال گذشته نصب كردند. از بالاى سنگ تمام سقف درونى آينه كارى زيبايى بخشود و يك كتيبه به رنگ طلا و زمينه مينائى گلى داخل گنبد را از ديوارها جدا مى سازد، در كتيبه هاى داخلى گنبد قصيده سروش اصفهانى را به خط نستعليق نوشته اند كه مطلعش اين است:

سروش گفت به تاريخ اين خجسته حرمز بهر مزد گرفتن ز ايزد متعال
چو اين حريم شه از ابر آمد سه بودهزار و دو صد و هفتاد و سه ز اول سال (۱۲۷۳)
عرض و طول روضه 8×8 متر تقريبى است و چهار درب خاتم دارد كه به طرفين مسجدين و رواقين مى رود، درب پيش رو را فتحعلى شاه داد و از خاتم هاى بسيار عالى است و اشعارى در مدح حضرت عبدالعظيم در آن نوشته شده.
و درب پائين پا از آثار ناصرالدين شاه است كه خاتم بسيار مرغوبى مى باشد و درب ورودى پشت سر از مآثر محمد شاه قاجار و كاتب آن محمد حسين تهرانى كه در سال 1260 نوشته و منبت كارى كرده.
درب بالاى سر مسجد مال صدراعظم است و كاتب آن ميرزا محمد شيرازى بوده كه تاريخ آن سال 1271 مى باشد، دالان بين الحرمين نقاشى و گچ برى است به طول 15 متر و درب آن از چوب قاقم است و درب خاتم نقاشى بسيار قديمى است كه تاريخ آن حك شده يا نداشته. اين روضه به انواع چراغ هاى برق و جارهاى بسيار زيبا و قيمتى مزين شده است.


شناخت نامه حضرت عبدالعظيم حسني (ع) و شهر ري ج13
216

اسماعيل در سال 944 كه به زيارت جد خود و عبدالعظيم مى آمد، ايوان و رواق بنا كرد و فتحعلى شاه ضريح نقره داد و ناصرالدين شاه ضريح عالى ترى داد و گنبد را طلا گرفت و تاريخش را چنين دور كتيبه نوشته اند:

تبارك اللّه در عهد دولت سلطانفراشته است سر و بن به گنبد گردان
قويم دولت اسلام ناصرالدين شاهابوالمظفر خورشيد خسروان جهان
عظيم همت خسرو به زر ناب اندودخجسته قبه شهزاده عظيم الشأن
به خشت هاى زراندود او چو تابد مهرهزار چشمه خور اندر او شود تابان
در اين حريم خداوند اين حريم بودملك ستايش گوى و فلك ستاره فشان
نگاشت كلك سروش از براى تاريخشبه حكم شاه كه حكمش هميشه باد روان
هزار و دو صد و هفتاد رفته از هجرتفزوده گشته از اين قبه قيمت زر و كان
پس از او ميرزا آقاخان نورى صدراعظم دولت ايران ايوان را آئينه بندى كرده و صحن را كاشى كارى نمود و از دوران قاجاريه اين بارگاه با عظمت رو به اهميت عمرانى و تزيين نهاد و بالاخص كه قبر ناصرالدين شاه در جوار او قرار گرفت و اخيرا هم كه آرامگاه رضا شاه در آن نزديك واقع شده عمران و آبادى شهر روزافزون گشته است.
بقعه امام زاده عبداللّه طاهر الحسينى نيز در طرف شرقى صحن كه در قرن چهارم در گذشته نيز آباد و تزيين گرديده و ظل السلطان مسعود ميرزا قاجار بناى گنبد و بارگاه آنها را نهاده است و اكنون اين آستانه مباركه مزار عمومى مردم ايران و مسافرينى هستند كه به ايران مى آيند و شرح مفصل تاريخ و جغرافيايى آن را با تزيين رواق و صحن و روضه و گنبد و بارگاه در كتاب مستقلى نگاشته ام كه اكنون محل شرح آن نيست. ۱

1.زندگانى حضرت عبدالعظيم و شخصيت دو امام زاده مجاور آن به تأليف محمد رازى و كتاب روح و ريحان مراجعه شود.

  • نام منبع :
    شناخت نامه حضرت عبدالعظيم حسني (ع) و شهر ري ج13
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1382
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 122588
صفحه از 393
پرینت  ارسال به