227
شناخت نامه حضرت عبدالعظيم حسني (ع) و شهر ري ج13

به سر حد كمال رسانيد و طويل العمر گرديد و در سال 316 در بغداد وفات يافت و در همان جا (مقابر قريش) هم به خاك سپرده شد. و اعقاب اسحق از سه فرزندش عباس و محمد و حسين مى باشند.
و اعقاب عباس بن اسحق است شيخ زاهد صالح ابوطالب محمد ملهوس بن على بن اسحق بن عباس مزبور كه در بغداد مى زيست و داراى قدر و منزلت، حشمت و جلالت بود.
و از اعقاب حسين بن اسحق است، او جعفر محمد صورانى كه در شيراز به قتل رسيد تربتش به باب اسطخر واقع و مزار مردم است.
و ابوالفرج در مقاتل الطالبيين مى نگارد كه سعيد حاجب خليفه در خلافت المهتدى باللّه عباسى، جعفر بن اسحق بن موسى الكاظم عليه السلام را به قتل رسانيد ۱ .
و چون بين فرزندان اسحق بن موسى الكاظم فرزندى به نام جعفر سراغ نداريم، تصور مى رود كه منظور وى همان جعفر صورانى بوده باشد.
در پايان ناگفته نماند كه سلطان سيد اسحق مدفون در ساوه از فرزندان مع الواسطه حضرت موسى بن جعفر عليه السلام است و كسانى كه عقيده دارند بر اين كه او همين اسحق و فرزند بلاواسطه آن حضرت است به خطا رفته اند زيرا به اتفاق علماى نسابه آن جناب به سال 240 در مدينه رحلت كرده است و همانجا هم مدفون گشته و نوه او جعفر بن حسين بن اسحق هم به سال 255 و يا 256 به دست سعيد حاجب مقتول گرديده است.
در صورتى كه سلطان سيد اسحق در حدود سال 350 يا اندكى جلوتر در حدود ساوه وفات نموده است و فرزند زاده او ابو عبداللّه حسين بن احمد بن اسحق

1.المهتدى باللّه فقط از ماه شعبان سال ۲۵۵ تا ماه رجب سال ۲۵۶ (يك سال و اندى) خلافت كرد و بنابراين قتل جعفر در ظرف همين مدت واقع شده است.


شناخت نامه حضرت عبدالعظيم حسني (ع) و شهر ري ج13
226

و ذخيره، بر مراتب نامبرده گواه است.
و نامبرده از عده اى از مشايخ روايت كرده است كه از آنها است سيد اجل السيد صدرالدين الرضوى القمى ۱ .

حالات عبيداللّه بن امام موسى عليه السلام

و اما عبيداللّه بن امام موسى الكاظم عليه السلام چنان چه در كتب اسباب نقل گرديده داراى جلالت قدر و اعقابى را داراست كه اكثر آنها در قم مى باشند:
و از جمله اعقاب ايشان است سيد شريف صالح و پرهيزكار ابوالقاسم جعفر علوى موسوى مصرى فرزند محمد بن ابراهيم بن محمد بن عبيداللّه المذكور كه از محدّثين بزرگ شمرده شده، از مشايخ شيخ اجل تلعكبرى مى باشد و شيخ مزبور از آن سيد شريف احاديثى اخذ و روايت كرده است و در سال 340 در مصر از آن جناب اجازه گرفته است:

حالات اسحق بن امام موسى

و اما اسحق بن امام موسى الكاظم عليه السلام : در كتب انساب مسطور است كه وى ملقب به امين و داراى جلالت قدر بوده است و در سال 240 هم در مدينه طيبه رحلت كرده است.
و صبيه مرضيه او ستى رقيه بنت اسحق از جمله زنانى است كه زندگانى طبيعى را

1.عالم جليل سيد صدرالدين رضوى قمى فرزند آقا سيد محمد باقر و از دانشمندان بزرگ جامع معقول و منقول و شيوخ علماء و اكابر محدثين شمرده شده در سال ۱۱۶۰ وفات نموده است و از تأليفات اوست شرح وافيه، و اين سيد جليل از منسوبين مير محمد مهدى بن سيد محسن رضوى قمى است كه در بقعه محمديه واقعه در شمال شرقى تكيه كوچه حرم متصل به خيابان ارم قم مدفون است و محقق ثانى شيخ على كركى موقعى كه از قم به طرف كاشان عبور مى كرد به سال ۹۱۶ به او اجازه داده است و ناگفته نماند كه بقعه نامبرده را هم موقوفات چندى است.

  • نام منبع :
    شناخت نامه حضرت عبدالعظيم حسني (ع) و شهر ري ج13
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1382
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 123179
صفحه از 393
پرینت  ارسال به