229
شناخت نامه حضرت عبدالعظيم حسني (ع) و شهر ري ج13

بسيارى هم براى آن قرار داده اند) نقل مى نمايد و سپس مى نويسد در ترشيز هم مقبره اى است كه جمعى معتقدند بر اين كه از حمزة بن امام موسى عليه السلام است و در آخر اظهار عقيده نموده، مى نگارد (ولى آنچه معروف و مشهور بوده، جمعى از اهل فضل و اطلاع طهران هم بدان معتقدند و جز آن عقيده ديگرى هم ندارند اين است كه حمزة بن موسى عليه السلام در رى مدفون و او همان كسى است كه حضرت عبدالعظيم حسنى به زيارتش مى رفته است و از جمله (خير رجل) كه در زيارت نامه آن حضرت خوانده مى شود «يا نور المشرق المضيئ الانور يا زائرا قبر خير رجل من ولد موسى بن جعفر» منظور همان امام زاده حمزة بن موسى بن جعفر عليه السلام است، زيرا بهترين فرزندان حضرت موسى بن جعفر عليه السلام همان فرزندان بلاواسطه او هستند كه (خير رجل من ولد موسى عليه السلام بر آنها اطلاق و منطبق مى گردد.
و دلائل داعى بر طبق اين مدعى يكى كتاب تحفة الزائر علامه مجلسى عليه الرحمه است كه در آنجا مسطور است: قبر شريف امام زاده حمزه فرزند حضرت موسى بن جعفر عليه السلام نزديك قبر حضرت عبدالعظيم در رى واقع و اين امام زاده ظاهرا همان كسى است كه حضرت عبدالعظيم هم به زيارت او مى رفته است.
و ديگرى كتاب مجالس المؤمنين قاضى نوراللّه ششترى است كه در آنجا هم مى نگارد كه شهر رى مدفن سيد حمزه موسوى و سيد عبداللّه ابيض و امام زاده عبدالعظيم حسنى است.
و ظاهر اين عبارت بر آن دلالت مى كند كه واسطه اى در ميان حمزه با امام نباشد. ۱
و جمعى گمان كرده اند كه آن امامزاده اى كه در رى مدفون است حمزة بن حمزة بن امام موسى عليه السلام است كه در طى حالاتش نوشته اند كه او به خراسان رفت ولى باوجود علماى انساب و محدثينى كه در زمان ايشان بوده اند نمى توان گفت حال اين بزرگوار

1.در صورتى كه كلمه موسوى مؤيد وجود واسطه است و مخصوصا باقرين افتادن او با كلمه حسنى پس از نام حضرت عبدالعظيمى كه به طور مسلم تا حضرت امام حسن مجتبى چندين واسطه دارد ترديدى در وجود واسطه بين حمزه با امام باقى نمى ماند.


شناخت نامه حضرت عبدالعظيم حسني (ع) و شهر ري ج13
228

با مؤلف تاريخ قم حسن بن محمد قمى معاصر بوده است و حتى در تاريخ خود كه به سال 378 تأليف شده حالات اسحق را از او نقل كرده است كه با اختلاف در تاريخ رحلت و تفاوت محل وفات، به عقيده نگارنده ترديدى در اين موضوع باقى نمى ماند. ۱

حالات امام زاده حمزة بن امام موسى عليه السلام

بخش سيزدهم: در ذكر حالات شاهزاده حمزة بن امام موسى الكاظم عليه السلام و اعقاب آن جناب از پادشاهان صفويه و غير آنها

و اين بخش مشتمل بر سه قسمت است

قسمت نخست حالات شاهزاده حمزه و تعيين مدفن آن جناب

شاهزاده حمزة بن امام موسى الكاظم عليه السلام به جلالت قدر و منزلت و عظمت شأن موصوف و احدى را در اين باب ترديد نيست. اما نسبت به مدفن آن جناب آراء و عقايد گوناگونى را ابراز و علماى انساب در تبيين مزار آن امام زاده بين شيراز و ترشيز و رى و قم و سيرجان اختلافاتى اظهار داشته اند كه ذيلاً نقل و در پايان امر عقيده خود را هم مى نگارد.

تعيين مدفن حمزة بن امام موسى عليه السلام

مدفون بودن حمزة بن موسى عليه السلام در رى اما كسانى كه مدفن حمزه را در شهر رى مى دانند از جمله يكى مؤلف جنة النعيم است كه بدوا قول اسكندربيك منشى را در جلد اول كتاب عالم آراء عباسى در ذيل نسب پادشاهان صفوى كه مى نگارد (نسب اين سلسله جليله به جناب حمزة بن موسى عليه السلام منتهى و مدفن وى در قريه اى از قراء شيراز است و سلاطين صفويه بر روى تربت او بقعه رفيعى بنا نهاده، موقوفات

1.بدر فروزان، اول، قم، انتشارات بنگاه، ۱۳۲۴ش، ص ۴۷ ـ ۵۲.

  • نام منبع :
    شناخت نامه حضرت عبدالعظيم حسني (ع) و شهر ري ج13
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1382
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 123146
صفحه از 393
پرینت  ارسال به