235
شناخت نامه حضرت عبدالعظيم حسني (ع) و شهر ري ج13

علاوه بر اين كه مدرك علما در تعيين صاحبان اين قبور فقط كتب انساب است و در هيچ يك از كتب نامبرده ديده نمى شود كه مدفن حمزة بن امام موسى عليه السلام در رى بوده باشد.
پس بايد گفت آن بزرگوارى كه در نزديكى بقعه حضرت عبدالعظيم عليه السلا ۱ مدفون است، يكى از اولاد حضرت امام موسى عليه السلام است كه ما اسم و نسب مباركش را نمى دانيم.
و يا فرضا آن كه بگوييم نام او حمزه است ولى حمزة بن حمزة بن امام موسى عليه السلام است كه در رفتن به طرف خراسان در آنجا وفات كرده است.
و چگونه مى توان مدفن حمزة بن امام موسى عليه السلام را در شيراز با اين كه بيش از پانصد سال است كه مزار تمام علما و دانشمندان است و در كتب متعددى هم تصريح دارد انكار كرد و مدفن او را در رى با فقد دليل تصديق و تأييد نمود چنان چه در قريه تجريش شميران هم بقعه اى است كه آن را مدفن امام زاده صالح فرزند حضرت موسى بن جعفر عليه السلام مى دانند و جناب آقاى ميرزا سعيد خان مؤتمن الملك وزير امور

1.م حضرت عبدالعظيم حسنى از اكابر محدثين و اعاظم علماء شيعه اماميه و از امام زادگان جليل القدر و اجلاء صحابه حضرت امام محمد تقى عليه السلام و حضرت امام على النقى عليه السلام بوده، احاديث بسيارى از آنان روايت نموده در كتاب عمدة الطالب او را به سيد زاهد ستوده مى نگارد كه در مسجد شجره در شهر رى مدفون و قبر او زيارتگاه مردم است و او را فرزندى است به نام محمد كه او هم زاهد و بزرگ بوده است و از براى او عقبى ذكر نكرده مى نويسد كه اعقابشان منقرض شد. و در ناسخ التواريخ مسطور است كه مناعت مقام و جلالت قدر حضرت عبدالعظيم زياده بر آن است كه كسى به تحرير درآورد و مضجع مباركش در مسجد شجره به شهر رى واقع و قبرش زيارتگاه عالى و دالى و در ثواب زيارت او از ائمه معصومين عليهم السلام رواياتى نقل شده است مانند آن كه زيارت قبر او در رى مانند زيارت قبر حضرت امام حسين عليه السلام است و يا هر كس زيارت كند، عبدالعظيم را در رى، بهشت مر او را واجب مى شود. بالجمله مشهدش داراى بقعه رفيع و گنبدى مجلل از طلا و گلدسته هايى مرتفع و صحن هايى متعدد و زيبا و موسع و باشكوه و عظمت هرچه بيشتر مى باشد. (مؤلف)


شناخت نامه حضرت عبدالعظيم حسني (ع) و شهر ري ج13
234

عبدالعظيم حسنى و سيد عبداللّه ابيض و سيد حمزه موسوى است. به تقريب و توجيه به اين كه ظاهر عبارت (سيد حمزه موسوى) دلالت دارد بر اين كه بين او و امام واسطه اى نباشد.
در صورتى كه اين عبارت هيچ گونه ظهور و دلالتى بر مدفون بودن حمزة بن امام موسى عليه السلام در رى ندارد و نمى رساند كه آن حمزه فرزند بلاواسطه امام باشد، و جاى تعجب است كه امثال اين محدثين در چنين مواردى انديشه نمى فرمايند و اين عبارت را بر مدعاى خود سند مى دانند با اين كه عبارت موسوى و حسنى كاملاً دلالت دارد بر اين كه بين آنها با امام واسطه وجود دارد چنان چه مسلم است بين عبدالعظيم با حضرت امام حسن مجتبى چهار واسطه موجود است و همچنين به طور قطع بين عبداللّه ابيض با حضرت امام زين العابدين وسائطى است كه عبداللّه بن محمد بن عبداللّه بن حسن افطس بن على بن امام زين العابدين بوده باشد و چه عيب دارد كه اين حمزه هم فرزند محمد بن على بن عبيداللّه بن امام موسى عليه السلام بوده باشد و يا حمزة بن حمزة بن امام موسى عليه السلام باشد، و اگر به عبارت كتاب مجالس المؤمنين توجه بشود وجود فاصله و واسطه را اثبات مى كند چه كه لفظ حسنى و موسوى را با يكديگر ذكر كرده است و همانطورى كه عبدالعظيم با امام واسطه دارد، حمزه هم بايد داراى واسطه باشد چنان چه در عرف هم لفظ حسينى و رضوى و موسوى وجود واسطه را مى رساند و در السنه و افواه مردم هم معمول و ملفوظ است. و ديگر آن كه چگونه مى توان ادعا كرد كه سلاطين صفويه پادشاهانى كه قريب سيصد سال در اين مملكت باعظمت هر چه بيشتر سلطنت كرده اند و با جمعى از محققين اخباريين و محدثين هم معاصر بوده با آنها خلطه و آميزش هم داشته اند به دست نياورده باشند كه جد ايشان (حمزه) در شيراز مدفون نيست بلكه در رى مدفون است و يا بى جهت آن بقعه و گنبد را در شيراز ساخته موقوفات بسيارى هم براى آن قرار داده اند.

  • نام منبع :
    شناخت نامه حضرت عبدالعظيم حسني (ع) و شهر ري ج13
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1382
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 122591
صفحه از 393
پرینت  ارسال به