237
شناخت نامه حضرت عبدالعظيم حسني (ع) و شهر ري ج13

عقيده مؤلف روضة الصفا در اين مقام

و مؤلف كتاب روضة الصفا هم بر مدفون بودن حمزه مزبور در قم عقيده مند بوده، در تاريخ خود آنجايى كه از وفات خواهر شاه طهماسب صفوى در قزوين سخن مى راند مى نگارد كه: جسد آن مجلله را از قزوين به قم حمل نموده در جوار معصومه عظمى و محجوبه كبرى و سيد حمزه موسوى كه از آباء و اجداد سادات امجاد صفويه است، به خاك سپردند. ۱
و بيان روضة الصفا هم از آنجا مؤيد اين موضوع است كه ظاهرا عموم مورخين مسلم مى دانند كه در بين سلسله نسب سلاطين صفويه تا امام، جز يك حمزه نام وجود ندارد و آن هم حمزة بن امام موسى الكاظم عليه السلام است.

تحقيق در مقام و تعيين مدفن شاهزاده حمزه

و به عقيده مؤلف اولاً در كتاب روضة الصفا بر مدفون بودن حمزة بن امام موسى عليه السلام در قم تصريح ندارد بلكه كلمه موسوى پس از نام حمزه چنان چه بعدا ذكر خواهد شد مشعر بر آن است كه حمزه از اولاد مع الواسطه امام موسى عليه السلام است و معلوم هم نيست كه عقيده مؤلف كتاب مزبور چنان باشد كه در بين سلسله نسب پادشاهان صفويه تا امام جز يك حمزه وجود ندارد.
در ثانى على فرض كه در روضة الصفا هم به مدفون بودن حمزه مزبور در قم تصريح كرده باشد ولى چون مؤلف آن آقاى رضا قلى خان هدايت در علم انساب و رجال بصيرتى نداشته و از اهل اين فن شمرده نشده، بيان او در اين قسمت حجيت نخواهد داشت.

1.مشهد فاطمه معصومه در مقبره بابلان و با مدفن شاهزاده حمزه (قرب ميدان كهنه) فاصله زيادى دارد و مدفن خواهر شاه طهماسب اگر در جوار اين مشهد است دور از مشهد ديگرى است و ظاهر عبارت هم نمى رساند كه در جوار بى بى است يا در جوار شاهزاده حمزه.


شناخت نامه حضرت عبدالعظيم حسني (ع) و شهر ري ج13
236

خارجه هم آن بقعه عاليه را تعمير نموده مقدارى از ضريح او را هم نقره كرده است با اين كه در بين فرزندان آن حضرت اصولاً صالح نامى وجود ندارد مگر آن كه بگوييم او يكى از فرزندان آن حضرت است كه به صالح ملقب بوده و به همان لقب هم مشهور شده است و يا يكى از اعقاب باواسطه آن حضرت بوده باشد و اين هر دو تقدير نيز فرضى و بلادليل مى باشد.

مدفن شاهزاده حمزه در قم

و نسبت به مدفون بودن آن امام زاده در قم هم دلايلى اقامه گشته، شهرت هم اين قول را تأييد مى كند، و از مؤلفين اخير فاضل خبير آقاى آقا شيخ محمد على ارجستانى قمى مؤلف كتاب انوار المشعشعين هم بر اين عقيدت استوار بوده در كتاب مزبور پس از نقل اختلافاتى كه نسبت به مدفن حمزة بن امام موسى عليه السلام جريان دارد، شخصا عقيده خود را هم اظهار نموده مى نويسد: كه از تاريخ قم چنين مستفاد مى شود كه حمزه مزبور در قم مدفون است زيرا در آنجايى كه از ورود يحيى صوفى به قم براى اخذ ميراث خود از تركه خواهر خويش بريهه زوجه محمد بن موسى المبرقع حكايت كرده مى نگارد كه يحيى صوفى به قم اقامت گزيد و در ميدان زكريا بن آدم نزديك مشهد حمزة بن امام موسى عليه السلام مقام و منزلت گرفت. ۱
و اين بيان مؤلف تاريخ قم كاملاً دلالت مى كند بر اين كه حمزة بن موسى عليه السلام همان حمزه اى است كه در قم مدفون است و در صحت و اتقان تاريخ مزبور هم بين علما و محدثين هيچ گونه ترديدى نيست.

1.يحيى صوفى فرزند جعفر كذاب ابن امام على النقى عليه السلام است كه براى بردن ميراث خود از تركه خواهرش بريهه بنت جعفر و زوجه محمد بن موسى المبرقع كه بلاعقب وفات كرده بود به اتفاق برادر خود ابراهيم به قم آمد و در ميدان زكريا بن آدم كه اكنون به ميدان كهنه مشهور است، منزل گرفت.

  • نام منبع :
    شناخت نامه حضرت عبدالعظيم حسني (ع) و شهر ري ج13
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1382
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 122560
صفحه از 393
پرینت  ارسال به