عقيده مؤلف روضة الصفا در اين مقام
و مؤلف كتاب روضة الصفا هم بر مدفون بودن حمزه مزبور در قم عقيده مند بوده، در تاريخ خود آنجايى كه از وفات خواهر شاه طهماسب صفوى در قزوين سخن مى راند مى نگارد كه: جسد آن مجلله را از قزوين به قم حمل نموده در جوار معصومه عظمى و محجوبه كبرى و سيد حمزه موسوى كه از آباء و اجداد سادات امجاد صفويه است، به خاك سپردند. ۱
و بيان روضة الصفا هم از آنجا مؤيد اين موضوع است كه ظاهرا عموم مورخين مسلم مى دانند كه در بين سلسله نسب سلاطين صفويه تا امام، جز يك حمزه نام وجود ندارد و آن هم حمزة بن امام موسى الكاظم عليه السلام است.
تحقيق در مقام و تعيين مدفن شاهزاده حمزه
و به عقيده مؤلف اولاً در كتاب روضة الصفا بر مدفون بودن حمزة بن امام موسى عليه السلام در قم تصريح ندارد بلكه كلمه موسوى پس از نام حمزه چنان چه بعدا ذكر خواهد شد مشعر بر آن است كه حمزه از اولاد مع الواسطه امام موسى عليه السلام است و معلوم هم نيست كه عقيده مؤلف كتاب مزبور چنان باشد كه در بين سلسله نسب پادشاهان صفويه تا امام جز يك حمزه وجود ندارد.
در ثانى على فرض كه در روضة الصفا هم به مدفون بودن حمزه مزبور در قم تصريح كرده باشد ولى چون مؤلف آن آقاى رضا قلى خان هدايت در علم انساب و رجال بصيرتى نداشته و از اهل اين فن شمرده نشده، بيان او در اين قسمت حجيت نخواهد داشت.