311
شناخت نامه حضرت عبدالعظيم حسني (ع) و شهر ري ج13

روايت عبدالعظيم از امام رضا عليه السلام

علماى رجال او را از اصحاب امام جواد و امام هادى عليهماالسلام نوشته اند و كسى او را از راويان امام رضا عليه السلام نشمرده است، ولى او از امام رضا هم حديثى نقل كرده و شيخ مفيد حديث او را از آن حضرت در كتاب اختصاص آورده است، ممكن است گفته شود كه در آنجا ابوالحسن هادى به ابوالحسن الرضا تغيير پيدا كرده باشد و ناسخى در هنگام كتابت اشتباه كند.
اما اين كه از امام رضا عليه السلام حديث نقل كرده باشد و بدون واسطه از آن جناب حديث نقل كند بعيد نيست، زيرا عبدالعظيم حتى از هشام بن حكم روايت مى كند و هشام در سال 198 در گذشته است. يعنى پنج سال قبل از شهادت امام رضا عليه السلام ، پس او در حال حيات امام رضا مردى جا افتاده بوده كه از هشام روايت كرده و همچنين او راوى حسن بن محبوب و محمد بن ابى عمير هم مى باشد.

هجرت عبدالعظيم از مدينه

در ايام خلافت متوكل عباسى اوضاع و احوال بر آل ابى طالب بسيار سخت شد و عمال و حكام بر آنها تعدى و نجاوز نمودند، از طرف خليفه بخشنامه هايى صادر شد كه در شهرها و ولايات بر آنان سختگيرى كنند، دستور داده شد كه اموال آنان را مصادره نمايند، كارى به آنها ندهند، شهادت آنها را در محاكم قبول نكنند، از ازدواج با آنها خوددارى نمايند، هيچ گونه كمك و مساعدتى به آنها انجام ندهند.
در اين هنگام دنيا بر آنها تنگ شد و سياهى و ظلم و ستم به طرف آنها حمله آورد. حقوق حقه آنها پايمال گرديد، منازل آنان ويران شد و خانه ها غارت گرديد، باغ و مزارع خاندان پيغمبر از آنها گرفته شد، علويان گروه گروه توقيف شدند و به زندان ها افكنده گرديدند، گروهى هم خانه هاى خود را رها كردند و در كوه و بيابان و كويرها آواره شدند و در شكاف كوه ها و دره ها مخفى گرديدند.


شناخت نامه حضرت عبدالعظيم حسني (ع) و شهر ري ج13
310

عبدالعظيم و صاحب بن عباد

محدث جليل القدر حاج ميرزا حسين نورى در خاتمه مستدرك گويد: عبدالعظيم از بزرگان سادات است و ما اكنون در اينجا حالات او را از رساله اى كه صاحب بن عباد درباره او نوشته و به خط بعضى از بنى بويه كه تاريخ آن 516 مى باشد نقل مى كنيم، صاحب بن عباد رحمة اللّه عليه گويد: تو از من نسب عبدالعظيم را كه در مقبره شجره مدفون است سؤال كردى و خواستى از حالات و خصوصيات او تو را مطلع سازم، اينك به طور اختصار مى گويم:
او عبدالعظيم بن عبداللّه بن على بن حسن بن زيد بن حسن بن على بن ابى طالب عليهماالسلاممى باشد، كه بر او و پدرانش سلام باد، او مردى عابد و پارسا و معروف به امانت و صدق لهجه و آشنا به امور دين بود، او به عدل و توحيد معتقد و حديث و روايات زيادى نقل كرده است، وى از ابوجعفر محمد بن على و ابوالحسن عسكرى روايت مى كند و آن دو بزرگوار نامه هايى براى او نوشته اند.
عبدالعظيم راوى گروهى از اصحاب موسى بن جعفر و على بن موسى عليهماالسلاممى باشد، او كتاب يوم و ليله را تأليف كرده است. گروهى از رجال شيعه مانند احمد بن ابى عبداللّه برقى و ابوتراب رويانى از او روايت مى كنند. عبدالعظيم از دست حاكم وقت فرارى بود و از شهرى به شهرى مى رفت و خود را پيك سلطان معرفى مى كرد تا آن گاه كه به رى رسيد و در محله ساربانان در منزل يكى از شيعيان در سكة الموالى فرود آمد.
صاحب بن عباد رحمة اللّه عليه سپس از آنچه در رى بر او گذشت گفتگو مى كند كه ما آنها را قبلاً از رجال نجاشى نقل كرديم و بعد درباره اخبار و روايات او مطالبى آورده و در باب زيارت او حديثى نقل مى كند كه ما آن را در جاى خود نقل مى كنيم، و بعد درباره توحيد و عدل كه در اخبار عبدالعظيم آمده و چند حديث را نقل كرده است، جويندگان به كتاب زندگانى عبدالعظيم مراجعه كنند.

  • نام منبع :
    شناخت نامه حضرت عبدالعظيم حسني (ع) و شهر ري ج13
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1382
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 122558
صفحه از 393
پرینت  ارسال به