361
شناخت نامه حضرت عبدالعظيم حسني (ع) و شهر ري ج13

صديقه زهرا آرام مى كردند و انواع فشارها را درباره سلاله پيامبر اعمال مى نمودند.
حضرت عبدالعظيم در غربت و دور از خانواده بيمار گشت و درد و رنج جسمى بر اندوه غربت افزوده شد و ايشان به سختى بسترى گشتند ليكن در همه حال به ياد خدا بودند و ذكر حق بر لب داشتند تا آن كه دست اجل در غربت ايشان را فرا گرفت و حضرت به رفيق اعلى پيوست.
با مرگ ايشان يكى از صفحات درخشان پيكار و جهاد اسلامى ورق خورد و چراغ تابناكى كه در تيرگيها راه عزت و سربلندى را به مردم نشان مى داد خاموش گشت. خبر مرگ حضرت، شهر را در ماتم فرو برد و همه مردم از طبقات مختلف براى تشييع اين علوى غريب گرد آمدند و او را در آرامگاهش به خاك سپردند و در حقيقت پاره جگر پيامبر و ميوه اى از درخت رسالت را در آنجا به امانت گذاشتند و مقبرهاى مجلل در آنجا ساختند كه روزانه هزاران تن بدانجا رفته و از آن مرقد مقدس تبرك مى جويند. ۱

84 ـ با كتابخانه مركزى آستان مقدس حضرت عبدالعظيم عليه السلام آشنا شويم

تهيه و تنظيم: حسين مؤذنى رئيس كتابخانه مركزى آستان (معاصر)

بسم اللّه الرحمن الرحيم

آشنايى با كتابخانه آستان مقدس حضرت عبدالعظيم عليه السلام و تاريخ مختصر آن

مدفن حضرت عبدالعظيم عليه السلام ازابتدا مورد توجه شيعيان بوده و تقريبا نيم قرن پس از وفات آن حضرت، علاقمندان و حتى بعضى از حكام و سلاطين، نسبت به ساخت بقعه توجه خاص مبذول داشته، قسمتى از سردر آذين شده بقعه (متعلق به زمان آل بويه) و حوزه علميه آستانه (متعلق به زمان سلجوقيان) بيانگر آن است كه

1.زندگانى امام على الهادى عليه السلام ، ترجمه: سيد حسن اسلامى، قم، دفتر انتشارات اسلامى وابسته به جامعه مدرسين حوزه علميه قم، ۱۳۷۱ش، ص ۲۲۷ ـ ۲۳۱.


شناخت نامه حضرت عبدالعظيم حسني (ع) و شهر ري ج13
360

خداوند همه مردگان را از گورها بر خواهد انگيخت. و معتقدم: پس از ولايت اهل بيت عليهم السلام واجبات عبارتند از: نماز، زكات، روزه، حج، جهاد، امر به معروف، نهى از منكر و ...».
امام هادى عليه السلام اعتقادات او را تأكيد كرده بر او آفرين گفت و فرمود: «اى اباالقاسم! به خدا سوگند اين همان دين خداست كه آن را براى بندگانش پسنديده و خواسته است پس همين عقيده را حفظ كن خداوند در دنيا و آخرت تو را با قول و عقيده ثابت استوار بدارد ...» ۱ .
گريز عبدالعظيم به رى: هنگامى كه حكومت جنايتكار عباسى عرصه را بر علويان تنگ كرد و به تعقيب آنان پرداخت سيد شريف عبدالعظيم حسنى براى رهايى از چنگال خونين بنى عباس به رى رفت و در خانه مردى شريف از شيعيان اهل بيت اقامت گزيد.
مورخان درباره ايشان مى گويند: وى مانند پدران شب زنده دار خود، تن را با عبادات شبانه و با روزه گرفتن روزانه رنجه مى ساخت و تيرگى شب را با نيايش هاى عارفانه روشن مى نمود.
در اثناى اقامت در رى به قصد زيارت يكى از فرزندان امام موسى بن جعفر عليه السلا ۲ تا آنجا كه مى دانيم او سيد بزرگوار سيد احمد بن موسى كاظم معروف به شاه چراغ است. مخفيانه به راه افتاد شيعيان، ايشان را شناختند و پس از آن با احتياط و ترس از حكومت در خفا به زيارت و ملاقات عبدالعظيم حسنى مى رفتند.
وفات ايشان: ايشان مدتى را ترسان و هراسان در رى زيست و شاهد دردمند مصائب و شكنجه هايى بود كه پسران عموهايش سادات علوى، از دست حكومت ستمگر عباسى مى كشيدند آنان كه تمام كينه هاى فرو كوفته خود را با قتل و حبس ابناء

1.م رجال نجاشى.

2.امالى صدوق و خلاصه آن در وسائل الشيعه، ج ۱، ص ۱۳.

  • نام منبع :
    شناخت نامه حضرت عبدالعظيم حسني (ع) و شهر ري ج13
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1382
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 122584
صفحه از 393
پرینت  ارسال به