هداية السعداء في زيارة سيّد الشهداء عليه السلام - صفحه 100

و ايضاً مروى است كه: هر كسى كه زيارت كند آن حضرت را، مى نويسد خداى، از براى او به هر گامى يك حسنه و محو مى كند به هر گامى يك گناه را، و مى آمرزد گناهان گذشته و آينده او را.۱ و مروى است كه: ايّام زيارت آن حضرت از عمر زيارت كننده حساب نمى شود.۲
و احاديث در اين باب بسيار است.

و امّا آداب زيارت:

پس از جمله آنها آن است كه از براى تحصيل كمال زيارت با غسل باشد، خصوصاً در زيارت جامعه كبيره مشهوره كه به جاى آوردن آن بدون غسل اشكال دارد، و ظاهر اين است كه غسل شرط صحّت آن است.
و احوط آن است كه بعد از غسل و پيش از زيارت چيزى از اسباب وضو از قبيل بول و مانند آن، خصوصاً خواب به جاى نياورد، بلكه اصحّ اين است كه خواب غسل زيارت را باطل مى كند.
و از جمله آداب زيارت اين است كه به آرامى ۳ برود تا نزد در ۴ حرم مبارك، پس

1.و اين خبر را كه در كامل الزيارات آمده است «ابان بن تغلب» از امام باقر عليه السلام نقل مى كند و بحار و مستدرك هم از همان كتاب نقل مى كنند. حديث طولانى است ولى گوشه اى از متن آن كه مؤلّف ترجمه آن را آورده چنين است: يَا أَبَانُ،...مَنْ زَارَ الْحُسَيْنَ عليه السلام ، كَتَبَ اللَّهُ لَهُ بِكُلِّ خُطْوَةٍ حَسَنَةً، وَ مَحَا عَنْهُ بِكُلِّ خُطْوَةٍ سَيِّئَةً، وَ غَفَرَ لَهُ مَا تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِهِ وَ مَا تَأَخَّرَ... . رجوع كنيد به: كامل الزيارات، ص ۳۳۱؛ بحارالأنوار، ج ۹۹، ص ۷؛ مستدرك الوسائل، ج ۱۰، ص ۲۵۷.

2.خبر را «محمّد بن مسلم» از امام باقر و امام صادق عليهماالسلام نقل مى كند و شيخ طوسى آن را در امالى خود آورده و كتب مختلف هم از آن نقل نموده اند و متن حديث اين چنين است: إِنَّ اللَّهَ عَوَّضَ الْحُسَيْنَ عليه السلام مِنْ قَتْلِهِ أَنَّ الْإِمَامَةَ مِنْ ذُرِّيَّتِهِ ، وَ الشِّفَاءَ فِي تُرْبَتِهِ ، وَ إِجَابَةَ الدُّعَاءِ عِنْدَ قَبْرِهِ ، وَ لاَ تُعَدُّ أَيَّامُ زَائِرِيهِ جَائِياً وَ رَاجِعاً مِنْ عُمُرِهِ . رجوع كنيد به: الأمالي شيخ طوسى، ص ۳۱۷؛ تأويل الآيات الظاهرة، ص ۵۹۸؛ تفسير العياشي، ج ۲، ص ۲۲۰؛ بشارة المصطفى، ص ۲۱۱؛ وسائل الشيعة، ج ۱۴، ص ۴۲۳ و ص ۴۳۰.

3.در نسخه: «باارآم».

4.در نسخه: «در نزد».

صفحه از 111