تاريخ : یکشنبه 1388/5/4 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 2541
پژوهش «دلبستگی به خدا»، در حوزۀ روانشناسی و دین در حال انجام است

پژوهش «دلبستگی به خدا»، در حوزۀ روانشناسی و دین در حال انجام است

News

  
سه شنبه 3/2/87

راوی: پژوهش تازۀ «دلبستگی به خدا»، در حوزۀ روانشناسی و دین، در پژوهشكدۀ علوم و معارف حدیث در حال انجام است.

به گزارش راوی:،حجة الاسلام عباس پسندیده، مدیر واحد روانشناسی و حدیث در پژوهشكدۀ علوم و معارف حدیث، ضمن اعلام این خبر، افزود: «این پروژه از آنجا که به نظریه پردازی در دلبستگی به خداوند می پردازد و به ارائه یک مدل دینی در این موضوع می پردازد، پژوهشی نو و قابل توجه است که می توان آن را نمونه یی موفق در پژوهش های روانشناختی در حوزۀ دین به شمار آورد».

وی در خصوص سایر طرح های پژوهشی این واحد گفت: « از کارهایی که در سال گذشته در دست پژوهش بوده و در آستانۀ نشر قرار دارند می توان به« مدل دینی تنظیم رفتار» و «تربیت جنسی از دیدگاه اسلام» اشاره کرد.
طرح تدوین «مدل دینی تنظیم رفتار» نیز از مهمترین طرحهای این واحد محسوب می شود. در این طرح محور پژوهش، تک گزاره های دینی نیستند بلکه مدلی است که از ترکیب مفاهیم اخلاقی مانند عقل، تقوا، عبادت و... به دست می آید. همچنین محقق با امکاناتی که در اختیار داشته توانسته بر اساس آموزه های دینی بار روانشناختی مفاهیم را شناسایی کند و رابطۀ میان آنها را به دست آورد و در نهایت مدل تنظیم رفتار را تدوین کند و همین امر می تواند این پژوهش را به شکل طرحی نو و نمونه، در حوزۀ روانشناسی و دین مورد توجه قرار داد.
پژوهش «تربیت جنسی از دیدگاه اسلام» نیز شیوۀ تربیت را در حوزۀ مسائل جنسی از دیدگاه آموزه های دینی ارائه خواهد داد .
در این طرح مجموعۀ متون دینی در این زمینه مورد بررسی قرار گرفته و یافته های آن در دو بخش عمده تدوین شده است: دورۀ پیش از ازدواج و دورۀ پس از ازدواج که بر اساس تئوری خویشتنداری ازدواج که از آیات قرآن و روایات استفاده می شود سامان یافته است.
پژوهش ها و طرح هایی نیز از سال گذشته شروع شده و تا پایان سال جاری به پایان خواهد رسید این موارد است: طرح ناسازگاری کودکان و نوجوانان؛ طرح خویشتنداری جنسی در اسلام؛ تدوین کتاب آموزشی با عنوان کارگاه شادکامی.
طرح خویشتنداری جنسی طرح عظیمی است که توسط دکتر گلزاری در حال پژوهش است. برای اولین بار تستی بر اساس آموزه های دینی تهیه خواهد شد. در این طرح منطق دین ، وضعیت موجود کشور ایران به عنوان بستر کار و وضعیت خویشتنداری جنسی در دنیای جدید یا به تعبیر دیگر، یافته های به دست آمده در سه بخش اسلام، ایران، غرب مورد پژوهش قرار خواهد گرفت. امیدواریم تحقیق این طرح در سال جاری به پایان برسد».
پسندیده، در خصوص برنامه های این گروه در سال جدید گفت: «در سال هشتاد و هفت طرح عمده یی با نام «جاذبه های میان فردی» در حوزۀ روانشناسی اجتماعی در دستور کار قرار خواد گرفت . آنچه به این طرح اهمیت می دهد بررسی موضوع از زاویۀ دیدگاه های دینی خواهد بود که بر اساس آن محقق می تواند در انواع تعاملات اجتماعی به استخراج مدل، از آموزه های دینی بپردازد.
طرح دیگری که در این سال مورد پژوهش قرار می گیرد، تحت عنوان «مهار خشم» مورد بررسی قرار می گیرد و راههای مهار و کنترل خشم را ارائه می دهد.
طرح دیگری که در حوزۀ خانواده قرار خواهد گرفت طرحی است با عنوان «عوامل رضایت زناشویی درخانواده». در این طرح راهکارهایی را برای پایداری خانواده و افزایش رضایت زناشویی ارائه خواهد داد.
طرح دیگری که تحقیق آن در سال هشتاد و هفت در دستور کار قرار خواهد گرفت، طرح «مکارم اخلاق » است. یکی از مباحث مهم اخلاقی مکرمت های اخلاقی هستند که در روایات به آن پرداخته شده است .تبیین روانشناختی این مکارم از نکته های مهمی است که در این طرح مورد پژوهش قرار خواهد گرفت».
این پژوهشگر روانشناسی و حدیث در پاسخ به این سوال كه: اصول مباحث گروه روانشناسی و حدیث بر چه مبنایی استوار است؟ گفت:

«هدف از تاسیس این واحد تبیین روانشناختی آموزه های دینی است و رسالتی که این واحد بر عهده دارد معارف روانشناختی دین را استخراج کند و به متخصصان وعموم مردم عرضه کند».

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :