109
دانش نامه اميرالمؤمنين (ع) بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ج13

۶۳۸۰.الفتوح :اُمّ فضل ، دختر حارث ، به على عليه السلام نوشت : به نام خداوند بخشاينده مهربان! به بنده خدا على ، امير مؤمنان ، از امّ فضل ، دختر حارث .
امّا بعد ؛ طلحه و زبير و عايشه از مكّه به قصد بصره خارج شده اند و مردم را براى جنگ با تو حركت داده اند و كسى با آنان براى اين كار نشتافته جز بيماردلان . و دست خدا بالاتر از دست هاى ايشان است . والسلام!
امّ فضل ، اين نامه را به مردى به نام ظفْر از قبيله جُهَينه ـ كه عاقل و سخنور بود ـ سپرد و گفت : اين نامه را مى گيرى و چنان تند مى روى كه در هر مرحله از راه ، شترى را از پاى در آورى و بهايش را من بر عهده مى گيرم و صد دينار هم براى خودت قرار داده ام . پس تند بران و نامه ام را به على بن ابى طالب برسان .
آن مرد جُهَنى به شتاب رفت تا به ياران على عليه السلام رسيد كه آماده حركت بودند . هنگامى كه [ياران امام ]او را ديدند ، از هر سو فرياد زدند : اى سوار! چه چيز دارى؟ پس آن مرد جُهَنى با رساترين صداى خود ، شعرى خواند كه در آن از حركت عايشه و طلحه و زبير ، خبر مى داد .

15

اُوَيس قَرَنى

اُوَيس بن عامر بن جَزْء مُرادى قَرَنى ، پاكْ نهادى نيك انديش و از چهره هاى پرفروغ تاريخ اسلام است . او به روزگار پيامبر صلى الله عليه و آله اسلام آورد ؛ امّا ايشان را نديد . از اين رو ، او را در شمار تابعيانْ ياد كرده اند .
پيامبر صلى الله عليه و آله او را بهترين و برترينِ تابعيان شمرده است و بر شفيع بودن او در قيامت ـ كه كسان بسيارى را شفاعت خواهد كرد ـ تصريح كرده است . او را يكى از زهّاد مشهور و از هشت زاهد معروف [ صدر اسلام ]برشمرده اند .
اويس در جريان هاى اجتماعى حضور آشكارى نداشته ؛ ولى در عبادت ، بسى سختكوش بوده است . آورده اند كه او گاهى شب را يكسر در سجود به سر مى برد .
اويس در جنگ هاى جمل و صِفّين، ۱ شركت كرد و در صفّين تا مرز شهادت با مولا عليه السلام پيمان بست و در همان نبرد ، خونين چهره ، شهد شهادت نوشيد ۲ و در همان مكان به خاك سپرده شد .
توصيف امام موسى بن جعفر عليهماالسلام از اويس ، ياد كردنى است كه فرمود : «چون قيامت برپا گردد و ندا دهنده اى ندا در دهد : ... حواريان على كجايند ؟ ... ، عمرو بن حَمِق و ... و اويس به پا خواهند خاست» .

1.ر . ك : ج ۴ ص ۶۵ (پيوستن نيروهاى كوفه به امام) و ج ۵ ص ۲۸۹ (ياران برجسته امام) .

2.ر .ك : ج ۶ ص ۴۵ (شهادت اويس بن عامر قَرَنى) .


دانش نامه اميرالمؤمنين (ع) بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ج13
108

۶۳۸۰.الفتوح :كَتَبَت أُمُّ الفَضلِ بِنتُ الحارِثِ إلى عَلِيٍّ رضى الله عنه : بِسمِ اللّهِ الرَّحمنِ الرَّحيمِ ، لِعَبدِ اللّهِ عَلِيٍّ أميرِ المُؤمِنينَ مِن أُمِّ الفضلِ بِنتِ الحارِثِ ، أمّا بَعدُ ؛ فَإِنَّ طَلحَةَ وَالزُّبَيرَ وعائِشَةَ قَد خَرَجوا مِن مَكَّةَ يُريدونَ البَصرَةَ ، وقَدِ استَنفَرُوا النّاسَ إلى حَربِكَ ، ولَم يَخِفَّ مَعَهُم إلى ذلِكَ إلّا مَن كانَ في قَلبِهِ مَرَضٌ ، ويَدُ اللّهِ فَوقَ أيديهِم ، وَالسَّلامُ .
قالَ : ثُمَّ دَفَعَت أُمَّ الفَضلِ هذَا الكِتابَ إلى رَجُلٍ مِن جُهَينَةَ لَهُ عَقلٌ ولِسانٌ ، يُقالُ لَهُ : ظَفرٌ ، فَقالَت : خُذ هذَا الكِتابَ ، وَانظُر أن تَقتُلَ في كُلِّ مَرحَلَةٍ بَعيرا وعَلَيَّ ثَمَنُهُ ، وهذِهِ مِئَةُ دينارٍ قَد جَعَلتُها لَكَ ، فَجُدَّ السَّيرَ حَتّى تَلقى عَلِيَّ بنَ أبي طالِبٍ رضى الله عنه ، فَتَدفَعَ إلَيهِ كِتابي هذا .
قالَ : فَسارَ الجُهَنِيُّ سَيراً عَنيفاً حَتّى لَحِقَ أصحابَ عَلِيٍّ رضى الله عنهوهُم عَلى ظَهرِ المَسيرِ ، فَلَمّا نَظَروا إلَيهِ نادَوهُ مِن كُلِّ جانِبٍ : أيُّهَا الرّاكِبُ ما عِندَكَ ؟ فَنادَى الجُهَنِيُّ بِأَعلى صَوتِهِ شِعراً يُخبِرُ فيهِ قُدومَ عائِشَةَ وطَلحَةَ وَالزُّبَيرِ . ۱

15

اُوَيسٌ القَرَنِيُّ

هو اُويس بن عامر بن جَزْء المرادي القرني . كان طاهر الفطرة ، سليم الفكرة ، ووجهاً متألّقاً في التاريخ الإسلامي . أسلم على عهد النّبيّ صلى الله عليه و آله ، لكنّه ما رآه ۲ . لذا عُدَّ في التابعين .
وصفه رسول اللّه صلى الله عليه و آله بأنّه أفضل التابعين وأعلاهم شأناً ۳ ، وصرّح بأنّه يشفع لخلق كثيرين يوم القيامة ۴ . وكان في عداد الزهّاد المشهورين ۵ ، وأحد ثمانيتهم المعروفين ۶ . لم يكن له حضور مشهور في القضايا الاجتماعيّة ، وكان نَصِباً ۷ في العبادة ، ونُقل أنّه ربما أمضى الليل كلّه ساجداً . شهد مع الإمام أمير المؤمنين عليه السلام الجمل ، وصفّين ۸ ، وعاهده على الشهادة في صفّين . وفيها نال ذلك الوسام بوجهٍ مُدمى ۹ ، ودُفن هناك ۱۰ .
وقد وصف الإمام موسى بن جعفر عليه السلام اُويساً وصفا يبيّن منزلته الرفيعة ، حين قال : «إذا كان يوم القيامة نادى منادٍ ... أين حواريّ عليّ بن أبي طالب ... فيقوم عمرو بن الحمق ... واُويس القرني » . ۱۱

1.الفتوح : ج ۲ ص ۴۵۶ وراجع تاريخ الطبري : ج ۴ ص ۴۵۱ .

2.تاريخ دمشق : ج ۹ ص ۴۱۵ ، حلية الأولياء : ج ۲ ص ۸۶ ، اُسد الغابة : ج ۱ ص ۳۳۲ الرقم ۳۳۱ ؛ رجال الكشّي : ج ۱ ص ۳۱۶ الرقم ۱۵۶ .

3.صحيح مسلم : ج ۴ ص ۱۹۶۸ ح ۲۲۴ ، مسند ابن حنبل : ج ۱ ص ۹۰ ح ۲۶۶ و ج ۵ ص ۳۹۸ ح ۱۵۹۴۲ ، المستدرك على الصحيحين : ج ۳ ص ۴۵۵ ح ۵۷۱۷ ، الطبقات الكبرى : ج ۶ ص ۱۶۳ ، تاريخ دمشق : ج ۹ ص ۴۱۳ ح ۲۴۴۱ ؛ رجال الكشّي : ج ۱ ص ۳۱۵ الرقم ۱۵۵ وفيها «من خير التابعين» .

4.المستدرك على الصحيحين : ج ۳ ص ۴۵۸ ح ۵۷۲۱ ، المصنّف لابن أبي شيبة : ج ۷ ص ۵۳۹ ح ۵۰ ، دلائل النّبوّة للبيهقي : ج ۶ ص ۳۷۸ ؛ الإرشاد : ج ۱ ص ۳۱۶ ، رجال الكشّي : ج ۱ ص ۳۱۶ الرقم ۱۵۶ .

5.اُسد الغابة : ج ۱ ص ۳۳۲ الرقم ۳۳۱ ، تاريخ الإسلام للذهبي : ج ۳ ص ۵۵۵ .

6.تهذيب الكمال : ج ۲۴ ص ۲۱۹ الرقم ۴۹۹۶ ، تاريخ دمشق : ج ۵۰ ص ۲۵۰ .

7.نَصِبَ الرجل : أعيا وتعِب (لسان العرب : ج ۱ ص ۷۵۸ «نصب») .

8.راجع : ج ۴ ص ۶۴ (وصول قوّات الكوفة إلى الإمام) و ج ۵ ص ۲۸۸ (أكابر أصحاب الإمام) .

9.راجع : ج ۶ ص ۴۴ (استشهاد اُويس بن عامر القرني) .

10.المستدرك على الصحيحين : ج ۳ ص ۴۵۵ ، اُسد الغابة : ج ۱ ص ۳۳۳ الرقم ۳۳۱ ؛ رجال الكشّي : ج ۱ ص ۳۱۶ الرقم ۱۵۶ ، وقعة صفّين : ص ۳۲۴ .

11.رجال الكشّي : ج ۱ ص ۴۱ الرقم ۲۰ ، الاختصاص : ص ۶۱ كلاهما عن أسباط بن سالم ، روضة الواعظين : ص۳۰۹ .

  • نام منبع :
    دانش نامه اميرالمؤمنين (ع) بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ج13
    سایر پدیدآورندگان :
    همکار: طباطبايي، محمدكاظم؛ طباطبايي نژاد، محمود؛ مترجم: مسعودی، عبدالهادی
    تعداد جلد :
    14
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1386
    نوبت چاپ :
    اوّل
تعداد بازدید : 40269
صفحه از 621
پرینت  ارسال به