193
دانش نامه اميرالمؤمنين (ع) بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ج13

35

ربيع بن خُثيم ۱

ابو يزيد ، رَبيع بن خُثَيم ثَوْرى ، از ياران عبد اللّه بن مسعود و به زهد ، شُهره بود . او را يكى از هشت زاهد مشهور [ صدر اسلام] به شمار آورده اند .
او در هنگام جنگ صِفّين ، با گروهى از قاريان به محضر على عليه السلام آمد و گفت : در جنگ با معاويه ترديد دارم و تو و مسلمانان ، از جنگ با مشركان ، بى نياز نيستى . پس ما را به يكى از اين مرزها بگمار تا در آن جا بجنگيم .
امام على عليه السلام هم او را به فرماندهى گروهى از قاريان گماشت و آنها را به اطراف قزوين و رى ، گسيل داشت .
او با همه ادّعاى تقدّس و زهد و دنياگريزى ، حق را نشناخت و در هنگامه اوجگيرىِ فتنه ، ترديد كرد و سرِ خويش گرفت و از على عليه السلام ـ كه محور حق بود ـ جدا شد . گو اين كه برخى از رجاليانْ او را ستوده اند ، امّا همين تخلّف ، آن هم با اين تعبير ، در ناستودگى او بسنده است و از سوى ديگر ، هشدارى است كه اگر عبادت و زهد با شعور و ژرفنگرى در نياميزد ، فرجامش چنين خواهد بود .
او در كوفه و به هنگام حكومت عبيد اللّه بن زياد درگذشت .
ظاهرا خواجه ربيع مدفون در مشهد ، شخص ديگرى غير از ربيع بن خثيم است كه در كوفه درگذشت و شايد از ياران امام صادق عليه السلام باشد .

1.نام پدر ربيع را برخى «خُثَيم» و برخى ديگر ، ضبط نموده اند ؛ امّا نظر به كاربرد بيشتر ضبط اوّل و نيز توضيحات و تصريحات ابن حَجر در فتح البارى (: ج ۶ ص ۲۸۷) وتقريب التهذيب (: ص ۲۰۶ ش ۱۸۸۸) ، ما همان ضبط را برگزيديم .


دانش نامه اميرالمؤمنين (ع) بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ج13
192

35

الرَّبيعُ بنُ خُثَيمٍ

الربيع بن خثيم ۱ الثوري يُكنّى أبا يزيد . وهو من أصحاب عبد اللّه بن مسعود ۲ . اشتهر بالزهد ۳ ، فعُدَّ أحد الزهّاد الثمانية المعروفين ۴ .
جاء إلى أمير المؤمنين عليه السلام في وقعة صفّين مع جماعة من القرّاء ، فقال : قد شككنا في هذا القتال ! ولا غنى بك ولا بالمسلمين عمّن يقاتل المشركين ، فولّنا بعض هذه الثغور لنقاتل عن أهله ، فولّاهم ثغر قزوين والريّ . وولّاه عليهم ۵ .
فهو إذاً لم يعرف الحقّ ، وارتاب عند اشتعال نار الفتنة ، مع ادّعائه الزهد والقداسة والإعراض عن الدنيا ، ورغب عن أمير المؤمنين عليه السلام الَّذي كان محور الحقّ وفارقه . بيد أنّ بعض الرجاليّين أثنَوا عليه ۶ ، ولكن حسبنا في ذمّه تخلّفه وكلامه الآنف الذكر . ومن هنا إذا لم تقترن العبادة والزهد بالوعي والعمق فهذه هي عاقبتها .
توفّي في الكوفة أيّام عبيد اللّه بن زياد ۷ .
فالظاهر أنّ خواجة ربيع المدفون في خراسان وفي جوار الإمام الرضا عليه السلام هو غير ربيع بن خثيم الَّذي توفّي بالكوفة ، ولعلّه من أصحاب الصادق عليه السلام .

1.ضُبط اسم والد الربيع في مصادر الفريقين على نحوين ؛ فالأكثر ضبطه بـ «خُثَيم» (راجع صحيح البخاري : ج ۴ ص ۱۸۸۳ و ج ۵ ص ۲۳۵۱ ح ۶۰۴۱ وسنن الترمذي : ج ۴ ص ۶۳۵ ح ۲۴۵۴ و سنن ابن ماجة : ج ۲ ص۴۱۴ ح ۴۲۳۱۱ ومسند ابن حنبل : ج ۹ ص ۱۴۱ ح ۲۳۶۰۶ والإكمال : ج ۱ ص ۵۸۶ و توضيح المشتبه : ج ۱ ص ۶۳۸ ومعاني الأخبار : ص ۱۹۱ ح ۱ وثواب الأعمال : ص ۱۰۰ ح ۱ و رجال الكشّي : ج ۱ ص ۳۱۳ الرقم ۱۵۴) . وبعضها جاء فيه بلفظ «خَيْثم» (راجع المعجم الصغير : ج ۱ ص ۱۴۳ وحلية الأولياء : ج ۲ ص ۱۰۵ ح ۱۶۷ والنهاية : ج ۳ ص ۲۸۴ ومجمع الزوائد : ج ۱۰ ص ۹۳ ح ۱۶۸۲۰ وفضائل الأشهر الثلاثة : ص ۱۳۴ ح ۱۴۳ وكنز الفوائد : ج ۱ ص ۹۲) . ونظرا إلى أكثريّة مصادر الضبط الأوّل «أي خُثَيم» ، ثمّ تصريح ابن حجر في فتح الباري (ج ۶ ص ۲۸۷) وتقريب التهذيب (ص ۲۰۶ الرقم ۱۸۸۸) بكونه : بالمعجمة والمثلّثة مصغّرا ، فلذا رجّحنا ضبطه بـ «خُثَيم» .

2.وقعة صفّين : ص ۱۱۵ ؛ البداية والنهاية : ج ۸ ص ۲۱۷ .

3.الطبقات الكبرى : ج ۶ ص ۱۸۳ ، تهذيب الكمال : ج ۹ ص ۷۲ الرقم ۱۸۵۹ ؛ مصباح الشريعة : ص ۱۷۵ .

4.تهذيب الكمال : ج ۹ ص ۷۳ الرقم ۱۸۵۹ و ج ۲۴ ص ۲۱۹ الرقم ۴۹۹۶ ، صفة الصفوة : ج ۲ ص ۲۹ ، حلية الأولياء : ج ۲ ص ۱۰۵ ح ۱۶۷ ، تاريخ دمشق : ج ۵۰ ص ۲۵۰ .

5.الأخبار الطوال : ص ۱۶۵ ؛ وقعة صفّين : ص ۱۱۵ .

6.رياض العلماء : ج ۲ ص ۲۸۷ ، مجالس المؤمنين : ج ۱ ص ۲۹۷ وراجع مصباح الشريعة : ص ۱۰۶ و ص ۱۷۵ و ص ۴۴۵ و ص ۵۰۷ .

7.الطبقات الكبرى : ج ۶ ص ۱۹۳ ، الطبقات لخليفة بن خيّاط : ص ۲۳۸ الرقم ۹۹۲ ، صفة الصفوة : ج ۲ ص ۳۳ .

  • نام منبع :
    دانش نامه اميرالمؤمنين (ع) بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ج13
    سایر پدیدآورندگان :
    همکار: طباطبايي، محمدكاظم؛ طباطبايي نژاد، محمود؛ مترجم: مسعودی، عبدالهادی
    تعداد جلد :
    14
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1386
    نوبت چاپ :
    اوّل
تعداد بازدید : 40238
صفحه از 621
پرینت  ارسال به