439
دانش نامه اميرالمؤمنين (ع) بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ج13

۶۵۸۲.الفتوح :عمر بن ابى سلمه ، نزد على عليه السلام آمد و در كنارش ماند و فاضل و عابد و عاقل بود . به همين خاطر ، يكى از ياران على عليه السلام امّ سلمه را مدح كرد و اشعارى سرود كه مطلعش اين است :

مادر ، اى مادر ! كامياب شدى
و هماره [ از وجود تو] بركت مى بارد .

74

عمرو بن حَمِق خزاعى

عمرو بن حَمِق بن كاهِن خُزاعى از ياران بزرگ پيامبر خدا و از همراهان استوارْگام على عليه السلام و يار وفادار حسن بن على عليهماالسلام است .
او بعد از صُلح حُدَيبيّه اسلام آورد ۱ و احاديثى از پيامبر صلى الله عليه و آله فرا گرفت . او پس از پيامبر خدا از معدود كسانى است كه حقّ خلافت را پاس داشت و در كنار على عليه السلام استوار ايستاد . او در خيزش مسلمانان عليه عثمان ، شركت كرد و فرياد حق را عليه دگرسانى هاى ناهنجار در خلافت وى بيان كرد . ۲
او در نبردهاى على عليه السلام بِشْكوه و سختكوش و استوار ، شركت كرد . اين همراهى ، آن اندازه ارجمند بود كه على عليه السلام به او فرمود : «اى كاش در ميان پيروان من ، صد تن چُونان تو مى بود!» .
بارى ! عمرو ، رهيافته و ژرف نگر بود و بصيرتش بدان گونه بود كه خود را فانى در على عليه السلام مى دانست و هوشمندانه و مؤمنانه مى گفت : چون تو فرمان دهى ، ما را رأيى نخواهد بود .
عمرو ، يار همگام و همراه حُجْر بن عَدى و هم فرياد او عليه ستم بنى اميّه بود ۳ و بدين سان ، معاويه آهنگ قتل او كرد و در سال 50 هجرى ـ پس از آن كه همسر ارجمندش را براى دست يافتن به او زندانى كرده بودند ـ توسط عمّال معاويه به شهادت رسيد .
پس از به شهادت رساندن عمرو ، سر وى را به سوى معاويه گسيل داشتند و اين ، اوّلين سَرى بود كه در اسلام از ديارى به ديارى ديگر فرستاده شد .
ابا عبد اللّه الحسين عليه السلام در نامه پرشِكوه و كوبنده اش به معاويه ، از آن بزرگوار با عنوان «بنده صالح خدا» و «سختكوش در عبادتْ» ياد نمود و معاويه را به خاطر قتل او نكوهش كرد .

1.در تهذيب الكمال : ج ۲۱ ص ۵۹۷ ش ۴۳۵۳ و المعارف لابن قتيبة : ص ۲۹۱ آمده است : «در حجّة الوداع ، بيعت كرد و پس از آن ، همراه پيامبر صلى الله عليه و آله بود» .

2.در أنساب الأشراف : ج ۶ ص ۲۱۹ وتاريخ الطبرى : ج ۴ ص ۳۹۳ آمده است : «او يكى از چهار نفرى بود كه به خانه عثمان ، داخل شدند» .

3.در الاستيعاب : ج ۳ ص ۲۵۸ ش ۱۹۳۱ و اُسد الغابة : ج ۴ ص ۲۰۶ ش ۳۹۱۲ آمده است : «حجر بن عدى را يارى داد» .


دانش نامه اميرالمؤمنين (ع) بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ج13
438

۶۵۸۲.الفتوح :جاءَ عُمَرُ بنُ أبي سَلَمَةَ إلى عَلِيٍّ رضى الله عنهفَصارَ مَعَهُ ، وكانَ لَهُ فَضلٌ وعِبادَةٌ وعَقلٌ ، فَأَنشَأَ رَجُلٌ مِن أصحابِ عَلِيٍّ رضى الله عنهيَمدَحُ اُمّ سَلَمَةَ وهُوَ يَقولُ أبياتا مَطلَعُها :

اُمُّ يا اُمَّه لَقيتِ الظَفَرْ
ثُمَّ لا زِلتِ تُسقَيِنَّ المَطَرْ۱

74

عَمرُو بنُ الحَمِقِ الخُزاعِيّ

عمرو بن الحمق بن الكاهن الخزاعي . صحابيّ جليل من صحابة رسول اللّه صلى الله عليه و آله ۲ ، وأمير المؤمنين عليه السلام ۳ ، والإمام الحسن عليه السلام ۴ .
أسلم بعد الحديبية ۵ ، وتعلّم الأحاديث من النّبيّ صلى الله عليه و آله . وكان من الصفوة الذين حرسوا «حقّ الخلافة» بعد رسول اللّه صلى الله عليه و آله ؛ فوقف إلى جانب أمير المؤمنين عليه السلام بإخلاص ۶ . واشترك في ثورة المسلمين على عثمان ، ورفع صوت الحقّ إزاء التغيّرات الشاذّة الَّتي حصلت في هذا العصر ۷ .
شهد حروب أمير المؤمنين عليه السلام وساهم فيها بكلّ صلابة وثبات ۸ . وكان ولاؤه للإمام عليه السلام عظيما حتى قال له : ليت أنّ في جُندي مئة مثلك ۹ .
أجل ، كان عمرو مهتديا ، عميق النّظر . وكان من بصيرته بحيث يرى نفسه فانيا في عليّ عليه السلام ، وكان يقول له بإيمانٍ ووعي : ليس لنا معك رأي .
وكان عمرو صاحبا لحجر بن عديّ ورفيق دربه . وصيحاته المتعالية ضدّ ظلم الاُمويّين هي الَّتي دفعت معاوية إلى الهمّ بقتله . ۱۰
وقتله سنة 50 ه ، بعد أن كان قد سجن زوجته الكريمة بغية استسلامه ۱۱ .
واُرسل برأسه إلى معاوية ۱۲ . وهو أوّل رأس في الإسلام يُحمَل من بلد إلى بلد ۱۳ .
عبّر عنه الإمام أبو عبد اللّه الحسين عليه السلام بـ «العَبدُ الصّالِحُ الَّذي أبلَتهُ العِبادَةُ» ، وذلك في رسالته البليغة القارعة الَّتي بعثها إلى معاوية ، ووبّخه فيها لارتكابه جريمة قتله . ۱۴

1.الفتوح : ج ۲ ص ۴۵۶ .

2.الطبقات الكبرى : ج ۶ ص ۲۵ ، تهذيب الكمال : ج ۲۱ ص ۵۹۷ الرقم ۴۳۵۳ ، المعارف لابن قتيبة : ص ۲۹۱ ، الاستيعاب : ج ۳ ص ۲۵۸ الرقم ۱۹۳۱ ، اُسد الغابة : ج ۴ ص ۲۰۵ الرقم ۳۹۱۲ ؛ الجمل : ص ۱۰۴ الرقم ۱۵ .

3.رجال الطوسي : ص۷۰ الرقم ۶۴۴ .

4.رجال الطوسي : ص ۹۵ الرقم ۹۴۰ ، المناقب لابن شهر آشوب : ج ۴ ص ۴۰ .

5.الاستيعاب : ج ۳ ص ۲۵۸ الرقم ۱۹۳۱ ، اُسد الغابة : ج ۴ ص ۲۰۵ الرقم ۳۹۱۲ ، تهذيب الكمال : ج ۲۱ ص ۵۹۷ الرقم ۴۳۵۳ ، المعارف لابن قتيبة : ص ۲۹۱ وفيهما «بايع رسول اللّه صلى الله عليه و آله في حجّة الوداع ، وصحبه بعد ذلك» .

6.الاختصاص : ص ۷ ، رجال الكشّي : ج ۱ ص ۱۸۶ الرقم ۷۸ .

7.الطبقات الكبرى : ج ۶ ص ۲۵ ، أنساب الأشراف : ج ۶ ص ۲۱۹ ، تاريخ الطبري : ج ۴ ص ۳۹۳ ، تهذيب الكمال : ج ۲۱ ص ۵۹۷ الرقم ۴۳۵۳ ، المعارف لابن قتيبة : ص ۲۹۱ ، الاستيعاب : ج ۳ ص ۲۵۸ الرقم ۱۹۳۱ ، اُسد الغابة : ج ۴ ص ۲۰۶ الرقم ۳۹۱۲ وفيهما «هو أحد الأربعة الذين دخلوا عليه الدار» ، مروج الذهب : ج ۲ ص ۳۵۲ ؛ تاريخ اليعقوبي : ج ۲ ص ۱۷۶ .

8.الطبقات الكبرى : ج ۶ ص ۲۵ ، تهذيب الكمال : ج ۲۱ ص ۵۹۷ الرقم ۴۳۵۳ ، المعارف لابن قتيبة : ص ۲۹۱ ، الاستيعاب : ج ۳ ص ۲۵۸ الرقم ۱۹۳۱ ، اُسد الغابة : ج ۴ ص ۲۰۶ الرقم ۳۹۱۲ .

9.وقعة صفّين : ص ۱۰۴ ، الاختصاص : ص ۱۵ وفيه «شيعتي» بدل «جندي» .

10.المعارف لابن قتيبة : ص ۲۹۱ ، الاستيعاب : ج ۳ ص ۲۵۸ الرقم ۱۹۳۱ ، اُسد الغابة : ج ۴ ص ۲۰۶ الرقم ۳۹۱۲ وفيها «أعان حجر بن عديّ» .

11.تاريخ اليعقوبي : ج ۲ ص ۲۳۲ ؛ اُسد الغابة : ج ۴ ص ۲۰۶ الرقم ۳۹۱۲ .

12.تهذيب الكمال : ج ۲۱ ص ۵۹۷ الرقم ۴۳۵۳ ، المعارف لابن قتيبة : ص ۲۹۲ ، الاستيعاب : ج ۳ ص ۲۵۸ الرقم ۱۹۳۱ ، اُسد الغابة : ج ۴ ص ۲۰۶ الرقم ۳۹۱۲ .

13.الطبقات الكبرى : ج ۶ ص ۲۵ ، أنساب الأشراف : ج ۵ ص ۲۸۲ ، تاريخ الإسلام للذهبي : ج ۴ ص ۸۸ .

14.رجال الكشّي : ج ۱ ص ۲۵۳ الرقم ۹۹ ، الاحتجاج : ج ۲ ص ۹۰ ح ۱۶۴ ؛ أنساب الأشراف : ج ۵ ص ۱۲۹ نحوه .

  • نام منبع :
    دانش نامه اميرالمؤمنين (ع) بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ج13
    سایر پدیدآورندگان :
    همکار: طباطبايي، محمدكاظم؛ طباطبايي نژاد، محمود؛ مترجم: مسعودی، عبدالهادی
    تعداد جلد :
    14
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1386
    نوبت چاپ :
    اوّل
تعداد بازدید : 40227
صفحه از 621
پرینت  ارسال به