457
دانش نامه اميرالمؤمنين (ع) بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ج13

۶۵۹۳.الاستيعاب :قُثَم بن عبّاس ، كارگزار على بن ابى طالب عليه السلام در مكّه بود . هنگامى كه على عليه السلام به خلافت رسيد ، خالد بن عاصى بن هشام بن مُغَيره مخزومى را از حكومت مكّه بركنار كرد و ابوقتاده انصارى را بر آن جا گمارد . سپس او را نيز بركنار كرد و قُثَم بن عبّاس را كارگزار مكّه كرد و او پيوسته كارگزار آن جا بود تا آن كه على عليه السلام ؛ كشته شد .

۶۵۹۴.المستدرك على الصحيحينـ بــه نـقـل از ابو اسحاق ـ: از قُثَم بن عبّاس پرسيدم : چگونه از ميان شما ، تنها على عليه السلام از پيامبر خدا ارث برد؟
گفت : چون او نخستين كس از ما بود كه به وى پيوست و از همه ما بيشتر با او بود .

۶۵۹۵.امام على عليه السلامـ در نـامه اش بـه قُـثَم بـن عبّاس ، كارگزارش در مكّه ـ: امّا بعد ؛ [ مراسم ]حجّ را براى مردم بر پا دار و ايام اللّه را به ياد آنان آر و بامداد و شامگاه ، در حضور آنان بنشين و به مسائل شرعى پاسخ ده و نادان را بياموز و با دانا گفتگو كن و جز زبانت ، پيك ديگرى و جز چهره ات ، دربان ديگرى براى مردم نداشته باش و هيچ نيازمندى را از ديدار خود ، محروم مدار كه اگر در آغاز از درگاه تو رانده شود و در پايان حاجتش برآورده شود ، ستوده نمى شوى .
در مال خدا كه نزد تو گِرد آمده ، بنگر و آن را به عيالواران و گرسنگانى كه نزد تو هستند ، بده و نياز و نادارى آنان را برطرف كن و هر چه مانْد ، به سوى ما بفرست تا ميان كسانى كه نزد ما هستند ، قسمت كنيم .
به مردم مكّه بگو كه از ساكنان ، اجاره نگيرند ؛ چرا كه خداى سبحان مى فرمايد : «عاكف و بادى در آن ، يكسان اند» . عاكف ، مقيم مكّه است و بادى ، آن كس است كه به حج مى آيد و جزو مردم مكّه نيست .
خدا ، ما و شما را بدانچه دوست دارد ، موفّق بدارد . والسلام!


دانش نامه اميرالمؤمنين (ع) بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ج13
456

۶۵۹۳.الاستيعاب :كانَ قُثَمُ بنُ العَبّاسِ والِيا لِعَلِيِّ بنِ أبي طالِبٍ عَلى مَكَّةَ ، وذلِكَ أنَّ عَلِيّا لَمّا وَلِيَ الخِلافَةَ عَزَلَ خالِدَ بنَ العاصِي بنِ هِشامِ بنِ المُغيرَةِ المَخزومِيَّ عَن مَكَّةَ ، ووَلّاها أبا قُتادَةَ الأَنصارِيَّ ، ثُمَّ عَزَلَهُ ، ووَلّى قُثَمَ بنَ العَبّاسِ ، فَلَم يَزَل والِيا عَلَيها حَتّى قُتِلَ عَلِيٌّ رحمه الله . ۱

۶۵۹۴.المستدرك على الصحيحين عن أبي إسحاق :سَأَلتُ قُثَمَ بنَ العَبّاسِ : كَيفَ وَرِثَ عَلِيٌّ رَسولَ اللّهِ صلى الله عليه و آله دونَكُم ؟ قالَ : لِأَنَّهُ كانَ أوَّلَنا بِهِ لُحوقا ، وأشَدَّنا بِهِ لُزوقا . ۲

۶۵۹۵.الإمام عليّ عليه السلامـ في كِتابِهِ إلى قُثَمَ بنِ العَبّاسِ عامِلِهِ عَلى مَكَّةَ ـ: أمّا بَعدُ ، فَأَقِم لِلنّاسِ الحَجَّ ، وذَكِّرهُم بِأَيّامِ اللّهِ ، وَاجلِس لَهُمُ العَصرَينِ ؛ فَأَفتِ المُستَفِتيَ ، وعَلِّمِ الجاهِلَ ، وذاكِرِ العالِمَ . ولا يَكُن لَكَ إلَى النّاسِ سَفيرٌ إلّا لِسانُكَ ، ولا حاجِبٌ إلّا وَجهُكَ . ولا تَحجُبَنَّ ذا حاجَةٍ عَن لِقائِكَ بِها ؛ فَإِنَّها إن ذيدَت عَن أبوابِكَ في أوَّلِ وِردِها لَم تُحمَد فيما بَعدُ عَلى قَضائِها .
وَانظُر إلى مَا اجتَمَعَ عِندَكَ مِن مالِ اللّهِ فَاصرِفهُ إلى مَن قِبَلَكَ مِن ذَوِي العِيالِ وَالمَجاعَةِ ، مُصيبا بِهِ مَواضِعَ الفاقَةِ وَالخَلّاتِ ، وما فَضَلَ عَن ذلِكَ فَاحمِلهُ إلَينا لِنَقسِمَهُ فيمَن قِبَلَنا .
ومُر أهلَ مَكَّةَ ألّا يَأخُذوا مِن ساكِنٍ أجرا ؛ فَإِنَّ اللّهَ سُبحانَهُ يَقولُ : «سَوَآءً الْعَـكِفُ فِيهِ وَ الْبَادِ»۳ فَالعاكِفُ : اَلمُقيمُ بِهِ ، وَالبادِي : الَّذي يَحُجُّ إلَيهِ مِن غَيرِ أهلِهِ . وَفَّقَنَا اللّهُ وإيّاكُم لِمَحابِّهِ ، وَالسَّلامُ . ۴

1.الاستيعاب : ج ۳ ص ۳۶۳ الرقم ۲۱۹۰ ، تاريخ خليفة بن خيّاط : ص ۱۵۲ .

2.المستدرك على الصحيحين : ج ۳ ص ۱۳۶ ح ۴۶۳۳ ، المعجم الكبير : ج ۱۹ ص ۴۰ ح ۸۶ و ح ۸۵ نحوه ، تاريخ دمشق : ج ۴۲ ص ۳۹۳ ، اُسد الغابة : ج ۴ ص ۳۷۳ الرقم ۴۲۷۹ .

3.الحجّ : ۲۵ .

4.نهج البلاغة : الكتاب ۶۷ .

  • نام منبع :
    دانش نامه اميرالمؤمنين (ع) بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ج13
    سایر پدیدآورندگان :
    همکار: طباطبايي، محمدكاظم؛ طباطبايي نژاد، محمود؛ مترجم: مسعودی، عبدالهادی
    تعداد جلد :
    14
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1386
    نوبت چاپ :
    اوّل
تعداد بازدید : 40336
صفحه از 621
پرینت  ارسال به