553
دانش نامه اميرالمؤمنين (ع) بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ج13

۶۶۵۳.رجال الكشّى :محمّد بن ابى حذيفة بن عتبة بن ربيعه ، با على بن ابى طالب و از ياوران و پيروان او بود . او پسردايى معاويه و از مسلمانان برگزيده بود . چون على عليه السلام وفات كرد ، معاويه دستگيرش كرد و خواست او را بكشد و او را مدّتى به زندان انداخت .
سپس روزى معاويه گفت : آيا به دنبال اين كم عقل ، محمّد بن ابى حذيفه ، نفرستيم تا او را توبيخ كنيم و از گم راهى اش باخبرش كنيم و به او فرمان دهيم تا به على دشنام دهد؟
گفتند : چرا .
پس معاويه به دنبالش فرستاد و او را از زندان ، بيرون آورد . معاويه گفت : اى محمّد بن ابى حذيفه! آيا وقت آن نرسيده كه به گم راهى خود در كمك كردن به على بن ابى طالب ، پى ببرى؟ ...
محمّد گفت : به خدا سوگند ، گواهى مى دهم كه تو را از جاهليت تا اسلام با يك خُلق و خو مى شناسم و اسلام ، ذرّه اى تو را دگرگون نكرده است و نشانه روشن آن هم همين سرزنش من به خاطر محبّتم به على عليه السلام است .
آن سان كه با على ، هر روزه دار شب زنده دار مهاجر و انصار ، همراه شد و تو را پسران منافقان و آزادشدگان و رهايى يافتگان ، همراهى مى كنند . تو آنان را در دينشان فريفتى و آنان با تظاهر به فريب خوردن ، از دنياى تو سود بردند .
به خدا سوگند ، اى معاويه! تو مى دانى چه كرده اى و آنان نيز مى دانند كه چه كرده اند . آنان با اطاعت از تو ، خود را در معرض خشم الهى قرار داده اند .
به خدا سوگند ، من هماره و تا زمانى كه زنده ام ، على عليه السلام را به خاطر خدا دوست مى دارم و تو را به خاطر خدا و پيامبرش دشمن مى دارم .
معاويه گفت : من تو را هنوز گم راه مى بينم . او را بازگردانيد .
پس او را بازگرداندند و در زندان ، اين آيه را مى خواند : «خداى من! زندان ، از آنچه مرا به سوى آن مى خوانند ، بهتر است» و در زندان درگذشت .


دانش نامه اميرالمؤمنين (ع) بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ج13
552

۶۶۵۳.رجال الكشّي :كانَ مُحَمَّدُ بنُ أبي حُذَيفَةَ بنِ عُتبَةَ بنِ رَبيعَةَ مَعَ عَلِيِّ بنِ أبي طالِبٍ عليه السلام ومِن أنصارِهِ وأشياعِهِ ، وكانَ ابنَ خالِ مُعاوِيَةَ ، وكانَ رَجُلاً مِن خِيارِ المُسلِمينَ ، فَلَمّا تُوُفِّيَ عَلِيٌّ عليه السلام أخَذَهُ مُعاوِيَةُ وأرادَ قَتلَهُ ، فَحَبَسَهُ فِي السِّجنِ دَهرا ، ثُمَّ قالَ مُعاوِيَةُ ذاتَ يَومٍ : ألا نُرسِلُ إلى هذَا السَّفيهِ مُحَمَّدِ بنِ أبي حُذَيفَةَ فَنُبَكِّتُهُ ۱ ، ونُخبِرُهُ بِضَلالِهِ ، ونَأمُرُهُ أن يَقومَ فَيَسُبَّ عَلِيّا ؟ قالوا : نَعَم .
فَبَعَثَ إلَيهِ مُعاوِيَةُ فَأَخرَجَهُ مِنَ السِّجنِ ، فَقالَ لَهُ مُعاوِيَةُ : يا مُحَمَّدُ بنُ أبي حُذَيفَةَ أ لَم يَأنَ لَكَ أن تُبصِرَ ما كُنتَ عَلَيهِ مِنَ الضّلالَةِ بِنُصرَتِكَ عَلِيَّ بنَ أبي طالِبٍ ...
قالَ : وَاللّهِ إنّي لَأَشهَدُ إنَّكَ مُنذُ عَرَفتُكَ فِي الجاهِلِيَّةِ وَالإِسلامِ لَعَلى خُلُق واحِدٍ ما زادَ الإِسلامُ فيكَ قَليلاً ولا كَثيرا ، وإنَّ علامَةَ ذلِكَ فيكَ لَبَيِّنَةٌ تَلومُني عَلى حُبّي عَلِيّا ، كَما خَرَجَ مَعَ عَلِيٍّ كُلُّ صَوّامٍ قَوّامٍ مُهاجِرِيِّ وأنصارِيٍّ ، وخَرَجَ مَعَكَ أبناءُ المُنافِقينَ وَالطُّلَقاءِ وَالعُتَقاءِ ، خَدَعتَهُم عَن دينِهِم ، وخَدَعوكَ عَن دُنياكَ ، وَاللّهِ يا مُعاوِيَةُ ما خَفِيَ عَلَيكَ ما صَنَعتَ ، وما خَفِيَ عَلَيهِم ما صَنَعوا ، إذ أحَلّوا أنفُسَهُم بِسَخَطِ اللّهِ في طاعَتِكَ ، وَاللّهِ لا أزالُ اُحِبُّ عَلِيّاِللّهِ ، واُبغِضُك فِي اللّهِ وفي رَسولِهِ أبَدا ما بَقيتُ .
قالَ مُعاوِيَةُ : وإنّي أراكَ عَلى ضَلالِكَ بَعدُ ، رُدّوهُ ، فَرَدّوهُ وهُوَ يَقرَأُ فِي السِّجنِ : «رَبِّ السِّجْنُ أَحَبُّ إِلَىَّ مِمَّا يَدْعُونَنِى إِلَيْهِ»۲ ، فَماتَ فِي السِّجنِ . ۳

1.التَّبْكيت : التَّقريع والتَّوبيخ (النهاية : ج ۱ ص ۱۴۸ «بكت») .

2.يوسف : ۳۳ .

3.رجال الكشّي : ج ۱ ص ۲۸۶ الرقم ۱۲۶ .

  • نام منبع :
    دانش نامه اميرالمؤمنين (ع) بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ج13
    سایر پدیدآورندگان :
    همکار: طباطبايي، محمدكاظم؛ طباطبايي نژاد، محمود؛ مترجم: مسعودی، عبدالهادی
    تعداد جلد :
    14
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1386
    نوبت چاپ :
    اوّل
تعداد بازدید : 40391
صفحه از 621
پرینت  ارسال به