317
دانش نامه اميرالمؤمنين (ع) بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ج12

۶۰۷۰.پيامبر خدا صلى الله عليه و آلهـ درباره على عليه السلام ـ: دوستدار تو دوستدار من است و دوستدار من ، دوستدار خدا . دشمن تو ، دشمن من است ودشمن من دشمن خدا .

۶۰۷۱.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :اى مردم! على سَرور (بزرگِ) جانشينان ، رهبر سپيدرويان ، و سرپرست مؤمنان است . دوستدار او ، دوستدار من است و دوستدار من ، دوستدار خدا . دشمن او ، دشمن من است و دشمن من ، دشمن خدا .

۶۰۷۲.پيامبر خدا صلى الله عليه و آلهـ درباره على عليه السلام ـ: او برادر ، وارث و جانشين من در ميان امّتم است . ولايت او واجب است و پيروى از او مايه برترى است و دوست داشتن او وسيله نزديكى به خداست . حزب او و طرفداران او حزب خدايند و پيروان او ياران خدا . دوستان او دوستان خدا و دشمنان او دشمنان خدايند .

۶۰۷۳.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :دوست على دوست خداست و دشمن على دشمن خدا .

۶۰۷۴.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :به درستى كه على بن ابى طالب ، جانشين خدا و جانشين من است ... . دوستدار او دوستدار من و دشمن او دشمن من است و دوستى با او دوستى با من و دشمنى با او دشمنى با من است .

ر . ك : ص 181 (دوست داشتن على ، دوست داشتن خداست) .


دانش نامه اميرالمؤمنين (ع) بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ج12
316

۶۰۷۰.عنه صلى الله عليه و آلهـ لِعَلِيٍّ عليه السلام ـ: وَلِيُّكَ وَلِيّي ، ووَلِيّي وَلِيُّ اللّهِ ؛ وعَدُوُّكَ عَدُوّي وعَدُوّي عَدُوُّ اللّهِ . ۱

۶۰۷۱.عنه صلى الله عليه و آله :أيُّهَا النّاسُ ! إنَّ عَلِيّا سَيِّدُ الوَصِيّينَ ، وقائِدُ الغُرِّ المُحَجَّلينَ ، ومَولَى المُؤمِنينَ ، وَلِيُّهُ وَلِيّي ، ووَلِيّي وَلِيُّ اللّهِ ؛ وعَدُوُّهُ عَدُوّي ، وعَدُوّي عَدُوُّ اللّهِ . ۲

۶۰۷۲.عنه صلى الله عليه و آلهـ في عَلِيٍّ عليه السلام ـ: هُوَ أخي ووارِثي وخَليفَتي عَلى اُمَّتي ، وَلايَتُهُ فَريضَةٌ ، وَاتِّباعُهُ فَضيلَةٌ ، ومَحَبَّتُهُ إلَى اللّهِ وَسيلَةٌ ، فَحِزبُهُ حِزبُ اللّهِ ، وشيعَتُهُ أنصارُ اللّهِ ، وأولِياؤُهُ أولِياءُ اللّهِ ، وأعداؤُهُ أعداءُ اللّهِ . ۳

۶۰۷۳.عنه صلى الله عليه و آله :ولِيُّ عَلِيٍّ وَلِيُّ اللّهِ ، وعَدُوُّ عَلِيٍّ عَدُوُّ اللّهِ . ۴

۶۰۷۴.عنه صلى الله عليه و آله :إنَّ عَلِيَّ بنَ أبي طالِبٍ عليه السلام خَليفَةُ اللّهِ وخَليفَتي ... مُحِبُّهُ مُحِبّي ، ومُبغِضُهُ مُبغِضي ؛ ووَلِيُّهُ وَلِيّي ، وعَدُوُّهُ عَدُوّي . ۵

راجع : ص 180 (حبّه حبّ اللّه ) .

1.الخصال : ص ۶۵۲ ح ۵۳ عن سليمان بن مهران عن الإمام الصادق عن آبائه عليهم السلام و ص۴۳۰ ح۹ عن بكر بن محمّد الأزدي عن بعض أصحابنا عن الإمام الصادق عليه السلام و ص۴۲۹ ح۶ و ح۷، بشارة المصطفى:ص۷۷ و ص۱۲۸ وص۲۱۷والخمسة الأخيرة عن زيد بن عليّ عن أبيه عن جدّه عليهم السلام و ص ۱۰۴ ، الأمالي للطوسي: ص۱۹۴ ح۳۲۹ كلاهما عن عمر بن ميمون عن الإمام الصادق عن أبيه عن جدّه عليهم السلام وكلّها عن الإمام عليّ عليه السلام عنه صلى الله عليه و آله ، شرح الأخبار : ج ۲ ص ۱۸۴ ح ۵۲۸ عن ابن عبّاس ؛ شرح نهج البلاغة : ج ۴ ص ۱۰۷ عن زيد بن عليّ وفيه من «عدوّك ...» .

2.معاني الأخبار : ص ۳۷۳ ح ۱ عن ابن عبّاس .

3.الأمالي للصدوق : ص ۶۷۸ ح ۹۲۴ عن عائشة وراجع بشارة المصطفى : ص ۱۶ و ص ۱۵۳ .

4.الخصال : ص ۴۹۶ ح ۵ ، الأمالي للصدوق : ص ۱۴۹ ح ۱۴۶ ، بشارة المصطفى : ص ۲۰ كلّها عن جابر بن عبد اللّه الأنصاري .

5.الأمالي للصدوق : ص ۲۷۱ ح ۲۹۹ ، بشارة المصطفى : ص ۳۱ ، كنز الفوائد : ج ۲ ص ۱۳ ، مائة منقبة : ص ۵۸ ح ۱۴ كلّها عن محمّد بن فرات عن الإمام الباقر عن آبائه عليهم السلام .

  • نام منبع :
    دانش نامه اميرالمؤمنين (ع) بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ج12
    سایر پدیدآورندگان :
    همکار: طباطبايي، محمدكاظم؛ طباطبايي نژاد، محمود؛ مترجم: سلطانی، محمدعلی
    تعداد جلد :
    14
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1386
    نوبت چاپ :
    اوّل
تعداد بازدید : 53324
صفحه از 591
پرینت  ارسال به