11
دانش نامه اميرالمؤمنين (ع) بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ج11

2 / 2

خِرد

2 / 2 ـ 1

نشانه هاى تدبير

۴۹۹۰.امام على عليه السلامـ در يادكرد عظمت خداوند عز و جل ـ: آن كه از باطن كارهاى پوشيده آگاه است و به خاطر نشانه هاى تدبيرى كه در آفريده هايش ديده مى شود ، در خِرد ما آشكار است ؛ آن كه پيامبران درباره او مورد پرسش قرار گرفتند ، و آنان ، وى را به اندازه و جزء ، وصف نكرده اند ؛ بلكه او را به كارهايش توصيف كرده اند و با نشانه هايش به سوى وى راهنمايى كرده اند .
خِرد انديشه وران ، نمى تواند انكارش كند ؛ زيرا كسى كه آسمان ها و زمين و هر آنچه در آنها و ميان آنهاست ، آفريده اوست ، و او سازنده آنهاست ، هيچ بازدارنده اى نمى تواند مانع قدرتش شود .

۴۹۹۱.امام على عليه السلامـ در يادكردِ عظمت خداوند عز و جل ـ: از ملكوت قدرتش و شگفتى هايى كه آثار حكمتش گوياى آنهاست و اعتراف نيازمندانه خلايق به اين كه او به نگهداشتِ قدرتش آنها را نگه داشته است ، چيزهايى به ما نشان داد كه ما را به ضرورت وجود برهان بر شناختش راهنمايى كرد ، و نوآورى هايى كه آثار صنعت او و نشانه هاى حكمت او به وجود آورده اند ، نمايان گشت .
از اين رو ، هر آنچه آفريده ، حجّت و دليل بر وجود او شده است ، گرچه آفريده اى گُنگ باشد . حجّت او ، با تدبير ، گوياست و دلالتش بر پديدآورنده ، برپاست .


دانش نامه اميرالمؤمنين (ع) بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ج11
10

2 / 2

العَقل

2 / 2 ـ 1

عَلاماتُ التَّدبيرِ

۴۹۹۰.الإمام عليّ عليه السلامـ في تَعظيمِ اللّهِ جَلَّ جَلالُهُ ـ: الَّذي بَطَنَ مِن خَفِيّاتِ الاُمورِ ، وظَهَرَ فِي العُقولِ بِما يُرى في خَلقِهِ مِن عَلاماتِ التَّدبيرِ ، الَّذي سُئِلَتِ الأَنبِياءُ عَنهُ ، فَلَم تَصِفهُ بِحَدٍّ ولا بِبَعضٍ ، بَل وَصَفَتهُ بِفِعالِهِ ودَلَّت عَلَيهِ بِآياتِهِ ، لا تَستَطيعُ عُقولُ المُتَفَكِّرينَ جَحدَهُ ؛ لِأَنَّ مَن كانَتِ السَّماواتُ وَالأَرضُ فِطرَتَهُ وما فيهِنَّ وما بَينَهُنَّ ، وهُوَ الصّانِعُ لَهُنَّ ؛ فَلا مَدفَعَ لِقُدرَتِهِ . ۱

۴۹۹۱.عنه عليه السلامـ أيضا ـ: وأرانا مِن مَلَكوتِ قُدرَتِهِ ، وعَجائِبِ ما نَطَقَت بِهِ آثارُ حِكمَتِهِ ، وَاعتِرافُ الحاجَةِ مِنَ الخَلقِ إلى أن يُقيمَها بِمِساكِ قُوَّتِهِ ، ما دَلَّنا بِاضطِرارِ قِيامِ الحُجَّةِ لَهُ عَلى مَعرِفَتِهِ ، فَظهَرَتِ البَدائِعُ الَّتي أحدَثَتها آثارُ صَنعَتِهِ وأعلامُ حِكمَتِهِ ، فَصارَ كُلُّ ما خَلَقَ حُجَّةً لَهُ ودَليلاً عَلَيهِ ؛ وإن كان خَلقا صامِتا ، فَحُجَّتُهُ بِالتَّدبيرِ ناطِقَةٌ ، ودَلالَتُهُ عَلَى المُبدِعِ قائِمَةٌ . ۲

1.الكافي : ج ۱ ص ۱۴۱ ح ۷ ، التوحيد : ص ۳۱ ح ۱ وفيه «بنقص» بدل «ببعض» وكلاهما عن الحارث الأعور .

2.نهج البلاغة : الخطبة ۹۱ ، التوحيد : ص ۵۲ ح ۱۳ نحوه من «فظهرت ...» وكلاهما عن مسعدة بن صدقة عن الإمام الصادق عليه السلام ، بحار الأنوار : ج ۵۷ ص ۱۰۷ ح ۹۰ .

  • نام منبع :
    دانش نامه اميرالمؤمنين (ع) بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ج11
    سایر پدیدآورندگان :
    همکار: طباطبايي، محمدكاظم؛ طباطبايي نژاد، محمود؛ مترجم: سلطانی، محمدعلی
    تعداد جلد :
    14
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1386
    نوبت چاپ :
    اوّل
تعداد بازدید : 89172
صفحه از 613
پرینت  ارسال به