21
دانش نامه اميرالمؤمنين (ع) بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ج11

۵۰۱۳.امام على عليه السلام :خداى عز و جل با تغيير يافتن قصدها و گشوده شدن گِره ها و [ نيز] برطرف شدن زيان و گرفتارى از كسى كه نيّت خويش را براى خدا خالص كند ، شناخته مى شود .

۵۰۱۴.امام حسين عليه السلام :مردى نزد امير مؤمنان ايستاد و پرسيد : اى امير مؤمنان! پروردگارت را به چه شناختى؟
فرمود : «به تغيير يافتن قصدها و در هم شكستن خواست ها ؛ چون هنگامى كه اهتمام ورزيدم و بين من و اهتمامم فاصله افتاد ، يا قصد كردم ، ولى قضا [ و قدر] با قصد من مخالفت نمود ، دانستم كه سامان دهنده كارهايم كسى غير از من است» .

۵۰۱۵.جامع الأخبار :از امير مؤمنان پرسيدند : دليل بر اثبات صانع چيست؟
فرمود : «سه چيز : دگرگونى اوضاع ، سستى پايه ها ، و در هم شكستن خواست ها» .

2 / 3

دل

2 / 3 ـ 1

دريده شدن حجاب هاى نور

۵۰۱۶.امام على عليه السلامـ در مناجات شعبانيه ـ: خداى من! پيوستن كامل به خودت را به من عطا كن ، و ديده دل هاى ما را با نورِ نگريستنش به سوى خودت ، روشنى بخش تا ديده دل ها ، حجاب هاى نور را بدرَد و به معدن عظمت برسد ، و روح هايمان به عزّت قُدس تو درآويزد ... .
خداى من! مرا به نور درخشان عزّت خود ، ملحق كن ۱ تا تو را بشناسم و از غير تو روى گردانم ، و از تو ترس داشته باشم و تو را مراقب خويش بدانم ، اى شكوهمند و ارجمند!

1.از كتابى قديمى نقل كرده و در آن كتاب به جاى «الحقنى» ، «اتحفنى» دارد ، يعنى به من هديه كن .


دانش نامه اميرالمؤمنين (ع) بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ج11
20

۵۰۱۳.عنه عليه السلام :عُرِفَ اللّهُ سُبحانَهُ بِفَسخِ العَزائِمِ ، وحَلِّ العُقودِ ، وكَشفِ الضُّرِّ وَالبَلِيَّةِ عَمَّن أخلَصَ لَهُ النِّيَّةَ . ۱

۵۰۱۴.الإمام الحسين عليه السلام :إنَّ رَجُلاً قامَ إلى أميرِ المُؤمِنينَ فَقالَ : يا أميرَ المُؤمِنينَ ، بِماذا عَرَفتَ رَبَّكَ ؟
قالَ : بِفَسخِ العَزمِ ، ونَقضِ الهَمِّ ، لَمّا هَمَمتُ فَحيلَ بَيني وبَينَ هَمّي ، وعَزَمتُ فَخالَفَ القَضاءُ عَزمي ، عَلِمتُ أنَّ المُدَبِّرَ غَيري . ۲

۵۰۱۵.جامع الأخبار :سُئِلَ أميرُ المُؤمِنينَ : مَا الدَّليلُ عَلى إثباتِ الصّانِعِ ؟
قالَ : ثَلاثَةُ أشياءَ : تَحويلُ الحالِ ، وضَعفُ الأَركانِ ، ونَقضُ الهِمَّةِ . ۳

2 / 3

القَلب

2 / 3 ـ 1

خَرقُ حُجُبِ النّورِ

۵۰۱۶.الإمام عليّ عليه السلامـ مِن مُناجاتِهِ في شَهرِ شَعبانَ ـ: إلهي هَب لي كَمالَ الاِنقِطاعِ إلَيكَ ، وأنِر أبصارَ قُلوبِنا بِضِياءِ نَظَرِها إلَيكَ ، حَتّى تَخرِقَ أبصارُ القُلوبِ حُجُبَ النّورِ ، فَتَصِلَ إلى مَعدِنِ العَظَمَةِ ، وتَصيرَ أرواحُنا مُعَلَّقَةً بِعِزِّ قُدسِكَ ... إلهي وألحِقني بِنورِ عِزِّكَ الأَبهَجِ ؛ فَأَكونَ لَكَ عارِفا ، وعَن سِواكَ مُنحَرِفا ، ومِنكَ خائِفا مُراقبا، يا ذَا الجَلالِ وَالإِكرامِ. ۴

1.غرر الحكم:ح۶۳۱۵، عيون الحكم والمواعظ:ص۳۳۹ ح۵۷۷۸ .

2.التوحيد : ص ۲۸۸ ح ۶ عن زياد بن المنذر عن الإمام الباقر عن أبيه عليهماالسلام ، الخصال : ص ۳۳ ح ۱ ، مختصر بصائر الدرجات : ص ۱۳۱ كلاهما عن هشام بن سالم عن الإمام الصادق عن أبيه عن جدّه عنه عليهم السلام ، روضة الواعظين : ص ۳۸ عن الإمام الباقر عليه السلام ، إرشاد القلوب : ص ۱۶۸ وفيه «الهمم» بدل «الهمّ» .

3.جامع الأخبار : ص ۳۹ ح ۲۸ ، بحار الأنوار : ج ۳ ص ۵۵ ح ۲۹ .

4.الإقبال : ج ۳ ص ۲۹۹ ، بحار الأنوار : ج ۹۴ ص ۹۹ ح ۱۳ نقلاً عن الكتاب العتيق الغروي وفيه «أتحفني» بدل «ألحقني» وكلاهما عن ابن خالويه .

  • نام منبع :
    دانش نامه اميرالمؤمنين (ع) بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ج11
    سایر پدیدآورندگان :
    همکار: طباطبايي، محمدكاظم؛ طباطبايي نژاد، محمود؛ مترجم: سلطانی، محمدعلی
    تعداد جلد :
    14
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1386
    نوبت چاپ :
    اوّل
تعداد بازدید : 89206
صفحه از 613
پرینت  ارسال به