239
دانش نامه اميرالمؤمنين (ع) بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ج11

2 / 9

عوامل خودسازى

2 / 9 ـ 1

مبارزه

۵۳۷۹.امام على عليه السلام :خودسازى ، مبارزه با خواسته هاى نفس (هوا) است .

۵۳۸۰.امام على عليه السلام :با پيگيرىِ مبارزه با نفس هاى خود ، آنها را در اختيار بگيريد .

۵۳۸۱.امام على عليه السلام :تلاشت را براى خودسازى رها مكن ؛ چرا كه جز جدّيت ، تو را يارى نمى رساند .

۵۳۸۲.امام على عليه السلامـ در سفارشش به شُرَيح بن هانى ، هنگامى كه او را در جنگ با شاميان ، پيش قراول قرار داد ـ: بدان كه اگر به دليل ترس از ناخوشايندى كه [ در آخرت] به تو مى رسد ، خود را از انجام دادن بسيارى از دوست داشتنى ها باز ندارى ، هواها (خواهش هاى نفس) تو را به زيان هاى فراوانى خواهند رساند .
پس همواره مانع و بازدارنده نَفْست باش ، و به هنگام خشمت ، خُرد كننده و سركوب كننده آن باش .

۵۳۸۳.امام على عليه السلام :با پشت كردن به نفست با آن رو به رو شو .

۵۳۸۴.امام على عليه السلام :داروى نفْس ، خوددارى از هوا و پرهيز از لذّت هاى دنياست .


دانش نامه اميرالمؤمنين (ع) بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ج11
238

2 / 9

عَوامِلُ البِناءِ الرّوحِيِّ

2 / 9 ـ 1

المُجاهَدَة

۵۳۷۹.الإمام عليّ عليه السلام :صَلاحُ النَّفسِ مُجاهَدَةُ الهَوى . ۱

۵۳۸۰.عنه عليه السلام :اِملِكوا أنفُسَكُم بِدَوامِ جِهادِها . ۲

۵۳۸۱.عنه عليه السلام :لا تَترُكِ الاِجتِهادَ في إصلاحِ نَفسِكَ ، فَإِنَّهُ لا يُعينُكَ إلَا الجِدُّ . ۳

۵۳۸۲.عنه عليه السلامـ مِن وَصِيَّتِهِ لِشُرَيحِ بنِ هاني ، لَمّا جَعَلَهُ عَلى مُقَدِّمَتِهِ إلَى الشّامِ ـ: اِعلَم أنَّكَ إن لَم تَردَع نَفسَكَ عَن كَثيرٍ مِمّا تُحِبُّ مَخافَةَ مَكروهٍ سَمَت بِكَ الأَهواءُ إلى كَثيرٍ مِنَ الضَّرَرِ ، فَكُن لِنَفسِكَ مانِعا رادِعا ۴ ، ولِنَزوَتِكَ عِندَ الحَفيظَةِ واقِما ۵ قامِعا . ۶

۵۳۸۳.عنه عليه السلام :أقبِل عَلى نَفسِكَ بِالإِدبارِ عَنها . ۷

۵۳۸۴.عنه عليه السلام :دَواءُ النَّفسِ الصَّومُ عَنِ الهَوى ، وَالحِميَةُ عَن لَذّاتِ الدُّنيا . ۸

1.غرر الحكم : ح ۵۸۰۵ ، عيون الحكم والمواعظ : ص ۳۰۳ ح ۵۳۹۸ وفيه «مخالفة» بدل «مجاهدة» .

2.غرر الحكم : ح ۲۴۸۹ ، عيون الحكم والمواعظ : ص ۸۹ ح ۲۱۱۳ .

3.غرر الحكم : ح ۱۰۳۶۵ ، عيون الحكم والمواعظ : ص ۵۲۶ ح ۹۵۷۳ .

4.في نهج السعادة : ج ۲ ص ۱۱۶ «أنّه عليه السلام دعا زياد بن النضر وشريح بن هاني ، ثمّ أوصى زيادا وقال : ... اعلم أنّك إن لم تزع نفسك عن كثير ممّا تحبُّ مخافة مكروهه سمت بك الأهواء إلى كثيرٍ من الضرّ ، فكن لنفسك مانعا وازعا من البغي والظلم والعدوان» .

5.الوَقْمُ : جَذْبُكَ العِنانَ ... ووَقَم الرجلَ : أذلّه وقَهره ، وقيل : ردّه أقبح الردّ (لسان العرب : ج ۱۲ ص ۶۴۲ «وقم») .

6.نهج البلاغة : الكتاب ۵۶ ، تحف العقول : ص ۱۹۱ نحوه وفيه «من وصيّته لزياد بن النضر» ، عيون الحكم والمواعظ : ص ۱۶۲ ح ۳۴۶۱ وفيه إلى «الضرر» ، وقعة صفّين : ص ۱۲۱ ؛ المعيار والموازنة : ص ۱۴۰ كلاهما نحوه وفيهما «دعا زياد بن النضر وشريح بن هاني ، ثمّ أوصى زيادا» .

7.غرر الحكم : ح ۲۴۳۴ ، عيون الحكم والمواعظ : ص ۸۱ ح ۱۹۵۹ .

8.غرر الحكم : ح ۵۱۵۳ ، عيون الحكم والمواعظ : ص ۲۵۰ ح ۴۶۸۶ .

  • نام منبع :
    دانش نامه اميرالمؤمنين (ع) بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ج11
    سایر پدیدآورندگان :
    همکار: طباطبايي، محمدكاظم؛ طباطبايي نژاد، محمود؛ مترجم: سلطانی، محمدعلی
    تعداد جلد :
    14
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1386
    نوبت چاپ :
    اوّل
تعداد بازدید : 89163
صفحه از 613
پرینت  ارسال به