27
دانش نامه اميرالمؤمنين (ع) بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ج11

باب سوم : موانع خداشناسى

3 / 1

گناهان

۵۰۲۲.الكافىـ به نقل از محمّد بن يزيد رفاعى ، بدون ذكر سلسله راويان ـ: از امير مؤمنان پرسيده شد : چرا [ محلّ] وقوف بر جَبَل ، درون محدوده حرم ، قرار داده نشده است؟
فرمود : «چون كعبه ، خانه خداست و محدوده حرم ، [ به منزله] درِ آن است و هر گاه زائران ، قصد خداى عز و جل كنند ، آنان را بر درِ خانه نگه مى دارد تا زارى كنند» .
گفته شد : پس چرا مشعر الحرام ، درون حرم قرار گرفته است؟
فرمود : «چون هنگامى كه به آنان ، اذنِ ورود داده شد ، آنان را در مانع دوم ، نگه مى دارد و هنگامى كه زارى آنان در آن جا طولانى شد ، به آنان اذن داده مى شود تا قربانى هاى خود را پيش آورند و هنگامى كه آلودگى را از خود دور ساختند و به اين وسيله ، از گناهانى كه حجابى بين آنان و اوست ، پاك شدند ، به آنان اجازه مى دهد با پاكى ، [ خانه خدا را] زيارت كنند» .

3 / 2

غفلت

۵۰۲۳.امام على عليه السلامـ در دعايى كه به نوف بِكالى آموخت ـ: خداى من! ديدگانِ ناظرانِ به تو ، به اسرار سينه ها راه مى يابد و گوش دهندگان به تو ، نجواى دل ها را مى شنوند و ديدگانشان را از آنچه مى خواهند، چيزى باز نمى دارد . بين تو و آنان ، پرده غفلتْ دريده شده است، در نور تو جاى گزيده اند و به روح تو نفس مى كشند .


دانش نامه اميرالمؤمنين (ع) بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ج11
26

الباب الثالث : موانع معرفة اللّه

3 / 1

الذُّنوب

۵۰۲۲.الكافي عن محمّد بن يزيدَ الرِّفاعيّ رَفَعَهُ :إنَّ أميرَ المُؤمِنينَ سُئِلَ عَنِ الوُقوفِ بِالجَبَلِ ؛ لِمَ لَم يَكُن فِي الحَرَمِ ؟ فَقالَ : لِأَنَّ الكَعبَةَ بَيتُهُ وَالحَرَمَ بابُهُ ، فَلَمّا قَصَدوهُ وافِدينَ وَقَفَهم بِالبابِ يَتَضَرَّعونَ .
قيلَ لَهُ : فَالمَشعَرُ الحَرامُ لِمَ صارَ فِي الحَرَمِ ؟ قالَ : لِأَ نَّهُ لَمّا أذِنَ لَهُم بِالدُّخولِ وَقَفَهُم بِالحِجابِ الثّاني ، فَلَمّا طالَ تَضَرُّعُهُم بِها أذِنَ لَهُم لِتَقريبِ قُربانِهِم ، فَلَمّا قَضَوا تَفَثَهُم ۱ ] و] ۲ تَطَهَّروا بِها منَ الذُّنوبِ الَّتي كانَت حِجابا بَينَهُم وبَينَهُ ، أذِنَ لَهُم بِالزِّيارَةِ عَلَى الطَّهارَةِ . ۳

3 / 2

الغَفلَة

۵۰۲۳.الإمام عليّ عليه السلامـ مِن دُعاءٍ عَلَّمَهُ نَوفا البِكالِيَّ ـ: إلهي تَناهَت أبصارُ النّاظِرينَ إلَيكَ بِسَرائِرِ القُلوبِ ، وطالَعَت أصغَى السّامِعينَ لَكَ نَجِيّاتُ الصُّدورِ ، فَلَم يَلقَ أبصارَهُم رَدٌّ دونَ ما يُريدونَ ، هَتَكتَ بَينَكَ وبَينَهُم حُجُبَ الغَفلَةِ ، فَسَكَنوا في نورِكَ ، وتَنَفَّسوا بِرَوحِكَ . ۴

1.التفث : إذهاب الشعث والدرن والوسخ مطلقا (النهاية : ج ۱ ص ۱۹۱ «تفث») .

2.هذه الزيادة من تهذيب الأحكام .

3.الكافي : ج ۴ ص ۲۲۴ ح ۱ ، تهذيب الأحكام : ج ۵ ص ۴۴۸ ح ۱۵۶۵ كلاهما عن محمّد بن يزيد الرفاعي رفعه ؛ شعب الإيمان : ج ۳ ص ۴۶۸ ح ۴۰۸۴ عن عبد الرحمن بن أحمد بن عطيّة نحوه .

4.بحار الأنوار : ج ۹۴ ص ۹۵ ح ۱۲ نقلاً عن الكتاب العتيق الغروي عن نوف البكالي .

  • نام منبع :
    دانش نامه اميرالمؤمنين (ع) بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ج11
    سایر پدیدآورندگان :
    همکار: طباطبايي، محمدكاظم؛ طباطبايي نژاد، محمود؛ مترجم: سلطانی، محمدعلی
    تعداد جلد :
    14
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1386
    نوبت چاپ :
    اوّل
تعداد بازدید : 89131
صفحه از 613
پرینت  ارسال به