29
دانش نامه اميرالمؤمنين (ع) بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ج11

3 / 3

بيمارى دل ها

۵۰۲۴.امام على عليه السلام :اگر در عظمت قدرت و فراوانى نعمت [ خداوند] بينديشند ، به راه [ حق] برمى گردند و از عذاب سوزان ، خواهند ترسيد ؛ امّا دل ها بيمار ، و بينش ها عيبدار است .
آيا به كوچك ترين چيزى كه آفريده است ، نمى نگرند كه چه سان آفرينشش را استوار كرده و تركيبش را محكم ساخته ، و گوش و ديده اش را شكافته و استخوان و پوستش را متعادل ساخته است؟ ... پس واى بر آن كه تقدير كننده را منكر شود ، و تدبير كننده را انكار كند !
مى پندارند آنها چون گياهانى هستند كه كارنده اى ندارند و براى گوناگونى چهره هايشان ، سازنده اى نيست . براى آنچه ادّعا مى كنند ، دليلى نياورده اند ، و در آنچه آموخته اند ، تحقيق نكرده اند . آيا ساختمانى بدون معمار وجود دارد و يا جنايتى بدون جنايت كار ، ممكن است؟

3 / 4

حجاب آفريدگان

۵۰۲۵.امام على عليه السلام :فهم ها او را فرا نمى گيرند ، و حجاب ها او را نمى پوشانند . حجاب بين او و بندگانش ، آفرينش آنان به دست اوست ؛ چرا كه او از امكانى كه در ذات آنان قرار گرفته ، به دور است ، و امكانى در ذات آنان قرار دارد كه او از آن بركنار است .
به علاوه ، هر سازنده اى از ساخته شده و هر اندازه گيرنده اى از اندازه گرفته شده و هر پروردگارى از پرورش يافته جداست .


دانش نامه اميرالمؤمنين (ع) بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ج11
28

3 / 3

أمراضُ القُلوبِ

۵۰۲۴.الإمام عليّ عليه السلام :لَو فَكَّروا في عَظيمِ القُدرَةِ وجَسيمِ النِّعمَةِ لَرَجَعوا إلَى الطَّريقِ ، وخافوا عَذابَ الحَريقِ ، ولكِنِ القُلوبُ عَليلَةٌ ، وَالبَصائِرُ مَدخولَةٌ ! أ لا يَنظُرونَ إلى صَغيرِ ما خَلَقَ ؛ كَيفَ أحكَمَ خَلقَهُ ، وأتقَنَ تَركيبَهُ ، وفَلَقَ لَهُ السَّمعَ وَالبَصَرَ ، وسَوّى لَهُ العَظمَ وَالبَشَرَ ! ... فَالوَيلُ لِمَن أنكَرَ المُقَدِّرَ ، وجَحَدَ المُدَبِّرَ ! زَعَموا أنَّهُم كَالنَّباتِ ما لَهُم زارِعٌ ، ولا لِاختِلافِ صُوَرِهِم صانِعٌ ؛ ولَم يَلجَؤوا إلى حُجَّةٍ فيمَا ادَّعَوا ، ولا تَحقيقٍ لِما أوعَوا . وهَل يَكونُ بِناءٌ مِن غَيرِ بانٍ ، أو جِنايَةٌ مِن غَيرِ جانٍ ؟ ۱

3 / 4

حِجابُ الخَلقِ

۵۰۲۵.الإمام عليّ عليه السلام :لا تَشمُلُهُ المَشاعِرُ ، ولا تَحجُبُهُ الحُجُبُ ، وَالحِجابُ بَينَهُ وبَينَ خَلقِه خَلقُهُ إيّاهُم ؛ لِامتِناعِهِ مِمّا يُمكِنُ في ذَواتِهِم ، ولإِمكانٍ ۲ ممّا يَمتَنِعُ مِنهُ ، ولِافتِراقِ الصّانِعِ مِنَ المَصنوعِ ، وَالحادِّ مِنَ المَحدودِ ، وَالرَّبِّ مِنَ المَربوبِ . ۳

1.نهج البلاغة : الخطبة ۱۸۵ ، الاحتجاج : ج ۱ ص ۴۸۱ ح ۱۱۷ وفيه «الأبصار» بدل «البصائر» .

2.قال الفيض الكاشاني : «لإمكان» بالتنوين بحذف المضاف إليه ؛ أي : ولإمكان ذواتهم ، وفي توحيد الصدوق هكذا : ولإمكان ذواتهم ممّا يمتنع منه ذاته (الوافي : ج ۱ ص ۴۳۷) .

3.الكافي : ج ۱ ص ۱۳۹ ح ۵ عن إسماعيل بن قتيبة عن الإمام الصادق عليه السلام .

  • نام منبع :
    دانش نامه اميرالمؤمنين (ع) بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ج11
    سایر پدیدآورندگان :
    همکار: طباطبايي، محمدكاظم؛ طباطبايي نژاد، محمود؛ مترجم: سلطانی، محمدعلی
    تعداد جلد :
    14
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1386
    نوبت چاپ :
    اوّل
تعداد بازدید : 89237
صفحه از 613
پرینت  ارسال به