297
دانش نامه اميرالمؤمنين (ع) بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ج11

۵۵۵۳.امام على عليه السلام :در سرزنش كردن ، زياده روى مكن ؛ چرا كه كينه به بار مى آورَد و به دشمنىِ سخت مى كشانَد ، و از كسى كه رضايتش را اميد مى برى ، دلجويى كن .

۵۵۵۴.امام على عليه السلامـ در حكمت هاى منسوب به ايشان ـ: هر گاه نوجوان را سرزنش كردى ، جايى هم براى [ عذرخواهى او از] خطايش بگذار تا سرزنش ، او را به سركشى نكشانَد .

۵۵۵۵.امام على عليه السلام :ساختن [ شخصيت] نيكان ، به بزرگ داشتن آنان است ، و ساختن [ شخصيت ]بَدان ، به تنبيه كردن آنان .

۵۵۵۶.امام على عليه السلام :از كسانى مباش كه پند برايشان سودمند نيست ، مگر آن كه در تنبيه آنها زياده روى شود . به راستى كه خردمند ، با اندرز ، پند مى گيرد ، در حالى كه چارپايان ، جز با كتك ، پند نمى گيرند .

۵۵۵۷.امام على عليه السلام :هر گاه با خردمند به اشاره [ و كنايه ]سخن بگويى ، او را به سرزنش ، رنجانده اى .

۵۵۵۸.امام على عليه السلام :كيفر دادن خردمندان ، به اشاره است ، و كيفر دادن نادانان ، به تصريح .

۵۵۵۹.امام على عليه السلام :گوشه و كنايه زدن به خردمند ، شديدترين نوعِ سرزنش است .


دانش نامه اميرالمؤمنين (ع) بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ج11
296

۵۵۵۳.عنه عليه السلام :لا تُكثِرِ العِتابَ ؛ فَإِنَّهُ يورِثُ الضَّغينَةَ ويَجُرُّ إلَى البِغضَةِ ، وَاستَعتِب مَن رَجَوتَ إعتابَهُ . ۱

۵۵۵۴.عنه عليه السلامـ فِي الحِكَمِ المَنسوبَةِ إلَيهِ ـ: إذا عاتَبتَ الحَدَثَ فَاترُك لَهُ مَوضِعا مِن ذَنبِهِ ، لِئَلّا يَحمِلَهُ الإِخراجُ ۲ عَلَى المُكابَرَةِ . ۳

۵۵۵۵.عنه عليه السلام :اِستِصلاحُ الأَخيارِ بِإِكرامِهِم ، وَالأَشرارِ بِتَأديبِهِم . ۴

۵۵۵۶.عنه عليه السلام :و لا تَكونَنَّ مِمَّن لا تَنفَعُهُ العِظَةُ إلّا إذا بالَغتَ في إيلامِهِ ، فَإِنَّ العاقِلَ يَتَّعِظُ بِالآدابِ ، وَالبَهائِمِ لا تَتَّعِظُ إلّا بِالضَّربِ . ۵

۵۵۵۷.عنه عليه السلام :إذا لَوَّحتَ لِلعاقِلِ فَقَد أوجَعتَهُ عِتابا . ۶

۵۵۵۸.عنه عليه السلام :عُقوبَةُ العُقَلاءِ التَّلويحُ ، عُقوبَةُ الجُهَلاءِ التَّصريحُ . ۷

۵۵۵۹.عنه عليه السلام :التَّعريضُ لِلعاقِلِ أشَدُّ عِتابِهِ . ۸

1.تحف العقول : ص ۸۴ ، كنز الفوائد : ج ۱ ص ۹۳ وليس فيه «واستعتب من رجوت إعتابه» ، غرر الحكم : ح ۱۰۴۱۲ ، عيون الحكم والمواعظ : ص ۵۱۹ ح ۹۴۲۴ ؛ كنز العمّال : ج ۱۶ ص ۱۸۱ ح ۴۴۲۱۵ نقلاً عن الوكيع والعسكري في المواعظ .

2.كذا ورد في شرح نهج البلاغة بجميع طبعاته المتيسّرة لنا ، ولعلّ الصحيح : «الإحراج» .

3.شرح نهج البلاغة : ج ۲۰ ص ۳۳۳ ح ۸۱۹ .

4.كشف الغمّة : ج ۳ ص ۱۴۰ ، بحار الأنوار : ج ۷۸ ص ۸۲ ح ۸۱ .

5.نهج البلاغة : الكتاب ۳۱ ، خصائص الأئمّة عليهم السلام : ص ۱۱۷ ، تحف العقول : ص ۸۳ ، كشف المحجّة : ص ۲۳۳ عن عمر بن أبي المقدام عن الإمام الباقر عنه عليهماالسلام ، نزهة الناظر : ص ۵۹ ح ۴۱ وفيه «بالقليل» بدل «بالآداب» ؛ دستور معالم الحكم : ص ۶۴ ، كنز العمّال : ج ۱۶ ص ۱۸۰ ح ۴۴۲۱۵ نقلاً عن الوكيع والعسكري في المواعظ .

6.غرر الحكم : ح ۴۱۰۳ ، عيون الحكم والمواعظ : ص ۱۳۶ ح ۳۱۰۴ .

7.غرر الحكم : ح ۶۳۲۸ و۶۳۲۹ ، عيون الحكم والمواعظ : ص ۳۳۹ ح ۵۷۷۶ و۵۷۷۷ .

8.غرر الحكم : ح ۱۱۶۱ .

  • نام منبع :
    دانش نامه اميرالمؤمنين (ع) بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ج11
    سایر پدیدآورندگان :
    همکار: طباطبايي، محمدكاظم؛ طباطبايي نژاد، محمود؛ مترجم: سلطانی، محمدعلی
    تعداد جلد :
    14
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1386
    نوبت چاپ :
    اوّل
تعداد بازدید : 90433
صفحه از 613
پرینت  ارسال به