33
دانش نامه اميرالمؤمنين (ع) بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ج11

۵۰۳۰.امام على عليه السلامـ در حال خطاب به خداى عز و جل ـ: هيچ نگاهى به تو نمى رسد ، و هيچ چشمى تو را نمى بيند . نگاه ها را تو در مى يابى ، و كارها را تو بر مى شمارى .

۵۰۳۱.امام على عليه السلامـ در وصف خداى عز و جل ـ: اوهام بر او واقف نمى شوند تا او را سايه اى تمثيلى تصوّر كنند ، و ديده ها او را درك نمى كنند تا با جابه جايىِ ديده ها ، [ از ديده ها ]پنهان شود . . . نگاهِ چشم ها از درك او باز مانده ، و اوهام آفريدگان ، از دستيابى به اوصافش كوتاه شده است .

۵۰۳۲.امام على عليه السلامـ در وصف خداى عز و جل ـ: به خاطر بزرگى عظمتش ، ديده ها به او نمى رسند ؛ چرا كه پرده هايى بر ديدگان افكنده كه در وجودش نفوذ پيدا نمى كنند ، و حجاب هاى ويژه اش از [ شدّت ]استوارى ، در راه [ دستيابى به] آن صاحب عرش نمى شكافند . اوست كه همه كارها با خواست او انجام مى پذيرد .

۵۰۳۳.امام على عليه السلام :هر چيزى كه چشم و نگريستن ، آن را فرا گيرد ، مخلوق است ، و هر مخلوقى نيازمند خالق .

4 / 2

شناخت كُنه ذات خدا

۵۰۳۴.امام على عليه السلامـ خطاب به خداوند عز و جل ـ: اوهام از تفسير صفاتت ، خسته شده ، و خِردها در رسيدن به كُنهِ عظمتت ناتوان گرديده اند ... و آرايه هاى زبان ها در برابر آن ، فرو مانده اند و در اين وادى ، تدبير ، در ستودن هاى گوناگون ، گم راه شده است . هر كس در اين باره بينديشد ، انديشه اش شكست مى خورَد و با خِردى بهت زده و انديشه اى سرگردان ، باز مى گردد .


دانش نامه اميرالمؤمنين (ع) بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ج11
32

۵۰۳۰.عنه عليه السلامـ مُخاطِبا اللّهَ عَزَّ وجَلَّ ـ: لم يَنتَهِ إلَيكَ نَظَرٌ ، ولَم يُدرِككَ بَصَرٌ . أدرَكتَ الأَبصارَ ، وأحصَيتَ الأَعمالَ . ۱

۵۰۳۱.عنه عليه السلامـ في صِفَةِ اللّهِ سُبحانَهُ ـ: لَم تَقَع عَلَيهِ الأَوهامُ فَتُقَدِّرَهُ شَبَحا ماثِلاً ، ولَم تُدرِكهُ الأَبصارُ فَيَكونَ بَعدَ انتِقالِها حائِلاً ... كَلَّت عَن إدراكِهِ طُروفُ العُيونِ ، وقَصُرَت دونَ بُلوغِ صِفَتِهِ أوهامُ الخَلائِقِ . ۲

۵۰۳۲.عنه عليه السلامـ أيضا ـ: لا تَنالُهُ الأَبصارُ مِن مَجدِ جَبَروتِهِ ؛ إذ حَجَبَها بِحُجُبٍ لا تَنفُذُ في ثِخَنِ كَثافَتِهِ ، ولا تَخرِقُ إلى ذِي العَرشِ مَتانَةَ خَصائِصِ سُتُراتِهِ ، الَّذي صَدَرَتِ الاُمورُ عَن مَشِيَّتِهِ . ۳

۵۰۳۳.عنه عليه السلام :مَن حازَ ۴ عَلَيهِ البَصَرُ وَالرُّؤيَةُ فَهُوَ مَخلوقٌ ، ولابُدَّ لِلمَخلوقِ مِن الخالِقِ . ۵

4 / 2

مَعرِفَةُ كُنهِ ذاتِهِ

۵۰۳۴.الإمام عليّ عليه السلامـ مُخاطِبا اللّهَ عَزَّ وجَلَّ ـ: كَلَّتِ الأَوهامُ عَن تَفسيرِ صِفَتِكَ ، وَانحَسَرَتِ العُقولُ عَن كُنهِ عَظَمَتِكَ ... وكَلَّ دونَ ذلِكَ تَحبيرُ ۶ اللُّغاتِ ، وضَلَّ هُنالِكَ التَّدبيرُ في تَصاريفِ الصِّفاتِ ، فَمَن تَفَكَّرَ في ذلِكَ رَجَعَ طَرفُهُ إلَيهِ حَسيرا ، وعَقلُهُ مَبهورا ، وتَفَكُّرُهُ مُتَحَيِّرا . ۷

1.نهج البلاغة : الخطبة ۱۶۰ ؛ جواهر المطالب : ج ۱ ص ۳۵۱ وراجع بحار الأنوار : ج ۹۵ ص ۴۲۴ .

2.الكافي : ج ۱ ص ۱۴۱ و ص ۱۴۲ ح ۷ ، التوحيد : ص ۳۱ ح ۱ كلاهما عن الحارث الأعور ، بحار الأنوار : ج ۴ ص ۲۶۵ ح ۱۴ .

3.التوحيد : ص ۵۲ ح ۱۳ عن مسعدة بن صدقة عن الإمام الصادق عليه السلام ، بحار الأنوار : ج ۴ ص ۲۷۶ ح ۱۶ .

4.في بعض النسخ ـ كما في هامش المصدر ـ : «جاز» .

5.كفاية الأثر : ص ۲۵۷ عن هشام عن الإمام الصادق عن آبائه عليهم السلام ، بحار الأنوار : ج ۴ ص ۵۴ ح ۳۴ .

6.حبّرت الشعر والكلام : حسّنته (لسان العرب : ج ۴ ص ۱۵۷ «حبر») .

7.مهج الدعوات : ص ۱۴۰ عن عبد اللّه بن عبّاس وعبد اللّه بن جعفر ، بحار الأنوار : ج ۹۵ ص ۲۴۳ ح ۳۱ .

  • نام منبع :
    دانش نامه اميرالمؤمنين (ع) بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ج11
    سایر پدیدآورندگان :
    همکار: طباطبايي، محمدكاظم؛ طباطبايي نژاد، محمود؛ مترجم: سلطانی، محمدعلی
    تعداد جلد :
    14
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1386
    نوبت چاپ :
    اوّل
تعداد بازدید : 89117
صفحه از 613
پرینت  ارسال به