353
دانش نامه اميرالمؤمنين (ع) بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ج11

۵۵۸۲.تاج العروس :اوّلين كسى كه نحو و لغت را نگاشت ، ابو الأسود دُئِلى بود و آن را از امير مؤمنان على بن ابى طالب عليه السلام گرفته بود .

۵۵۸۳.تاج العروسـ در بيان ديدگاه ها در مورد علّت نام گذارى علم «نحو» به اين نام ـ: گفته شده كه اين ، به خاطر سخن على عليه السلام به ابو الأسود بود ، كه پس از آن كه به وى ، اسم و فعل و باب هايى از عربى را ياد داد كه به او فرمود : همين «نحو (شيوه)» را دنبال كن .

۵۵۸۴.البداية والنهايةـ به نقل از ابن خَلِّكان و ديگران ـ: اوّلين كسى كه علم نحو را به ابو الأسوَدْ القا كرد ، على بن ابى طالب عليه السلام بود كه به وى فرمود : «كلام ، اسم و فعل و حرف است» . آن گاه ، ابو الأسود به همين نحو ، پيش بُرد و بر سخن ايشان افزود و اين روش را دنبال كرد و به همين خاطر ، اين دانشْ «نحوْ» نام گرفت .

5 / 3

فصاحت و بلاغت امام

۵۵۸۵.امام على عليه السلام :به راستى كه ما اميرانِ [مُلكِ] سخنيم و ريشه هاى سخن ، در ما ريشه دوانده و شاخسارش بر ما سايه افكنده است .

۵۵۸۶.المناقب ، ابن شهر آشوب :امام رضا عليه السلام ، به نقل از پدرانش فرمود : «ياران پيامبر خدا گِرد آمدند و در اين خصوصْ سخن مى گفتند كه «الف» در كلام ، بيشتر از ديگر حروف ، كاربُرد دارد . على عليه السلام به بِداهه ، خطبه اى زيبا و شگفت [ بدون الف ]ايراد كرد كه اوّلش چنين بود : سپاسْ مى گويم كسى را كه منّتش عظيم ، نعمتش فراوان ، رحمتش پيشاپيش ، كلامش تامّ ، اراده اش نافذ و فرمانش رساست... . ۱ آن گاه ، به بداهه ، خطبه اى بدون نقطه ايراد كرد كه آغازش چنين است : سپاسْ خداى را كه شايسته ستايش و جايگاه هر ستايش است ، و رساترين و شيرين ترين و سريع ترين و شريف ترين و آشكارترين و والاترين و گرامى ترين و سزاوارترين ستايش ، از آنِ اوست ... . ۲
هر دوى اين دو خطبه را در [ كتاب خود: ]المكنون و المخزون آورده ام .
و از سخنان اوست : «سبُك بار باشيد تا برسيد ، كه رفتگان شما در انتظارِ ماندگان شمايند» .
و از سخنان اوست : «آن كه دستِ يارى از خويشاوندانش شُست ، يك دست يارى را از آنان باز داشت و دستان يارى رسانِ بسيارى از آنان را از خود بُريد ، و آن كه با اطرافيانش نرم خويى كرد ، دوستىِ آنان را هميشگى ساخت» .
و از سخنان اوست : «هر كس چيزى را نداند ، با آن دشمنى مى ورزد» كه نظير اين سخن خداوند است كه فرمود : «بلكه چيزى را دروغ شمردند كه به دانش آن ، احاطه نداشتند» .
و از سخنان اوست : «انسان در زير زبانش پنهان است ؛ چون سخن گويد ، آشكار مى شود» كه نظير اين سخن خداوند است كه فرمود : «و از آهنگِ سخن ، به [ حال] آنان پى خواهى برد» .
و از سخنان اوست : «ارزش هر كس ، به چيزى است كه خوب مى داند» كه نظير اين [ سخن خداوند ]است كه : «در حقيقت ، خدا او را بر شما برترى داده ، و او را در دانش و [ نيروى ]بدن ، بر شما برترى بخشيده است» .
و از كلام اوست : «قتل ، قتل را كم مى كند» كه نظير اين [ سخن خداوند] است كه : «شما را در قصاص ، زندگانى است» .

1.ر . ك : ص ۳۸۱ (خطبه بدون الف) .

2.ر . ك : ص ۳۸۷ (خطبه بدون نقطه) .


دانش نامه اميرالمؤمنين (ع) بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ج11
352

۵۵۸۲.تاج العروس :إنَّ أوَّلَ مَن رَسَمَ لِلنّاسِ النَّحوَ وَاللُّغَةَ أبُوالأَسوَدِ الدُّؤَلِيُّ ، وكانَ أخَذَ ذلِكَ عَن أميرِ المُؤمِنينَ عَلِيِّ بنِ أبي طالِبٍ رضى الله عنه . ۱

۵۵۸۳.تاج العروسـ في بَيانِ الأَقوالِ في وَجهِ تَسمِيَةِ عِلمِ النَّحوِ بِهذَا الاسمِ ـ: قيلَ : لِقَولِ عَلِيٍّ رَضِيَ اللّهُ تَعالى عَنهُ بَعدَما عَلَّمَ أبَا الأَسوَدِ الاِسمَ وَالفِعلَ وأبوابا مِنَ العَرَبِيَّةِ : اُنحُ عَلى هذَا النَّحوِ . ۲

۵۵۸۴.البداية والنهاية عن ابن خَلّكان وغيرِهِ :كانَ أوَّلُ مَن ألقى إلَيهِ عِلمَ النَّحوِ عَلِيُّ بنُ أبي طالِبٍ ، وذَكَرَ لَهُ أنَّ الكَلامَ : اِسمٌ ، وفِعلٌ ، وحَرفٌ . ثُمَّ إنَّ أبَا الأَسودَ نَحا نَحوَهُ ، وفَرَّعَ عَلى قَولِهِ ، وسَلَكَ طَريقَهُ ، فَسُمِّيَ هذَا العِلمُ : النَّحوَ ، لِذلِكَ . ۳

5 / 3

فَصاحَةُ الإِمامِ وبَلاغَتُهُ

۵۵۸۵.الإمام عليّ عليه السلام :إنّا لَاُمَراءُ الكَلامِ ، وفينا تَنَشَّبَت ۴ عُروقُهُ ، وعَلَينا تَهَدَّلَت ۵ غُصونُهُ . ۶

۵۵۸۶.المناقب لابن شهر آشوب عن الرضا عن آبائه عليهم السلام :إنَّهُ اجتَمَعَتِ الصَّحابَةُ فَتَذاكَروا أنَّ الأَلِفَ أكثَرُ دُخولاً فِي الكَلامِ ، فَارتَجَلَ عليه السلام الخُطبَةَ المونِقَةَ الَّتي أوَّلُها : حَمِدتُ مَن عَظُمَت مِنَّتُهُ ، وسَبَغَت نِعمَتُهُ ، وسَبَقَت رَحمَتُهُ ، وتَمَّت كَلِمَتُهُ ، ونَفَذَت مَشِيَّتُهُ ، وبَلَغَت قَضِيَّتُهُ ... إلى آخِرِها ۷ .
ثُمَّ ارتَجَلَ خُطبَةً اُخرى مِن غَيرِ النُّقَطِ الَّتي أوَّلُها : الحَمدُ للّهِِ أهلَ الحَمدِ ومَأواهُ ، ولَهُ أوكَدُ الحَمدِ وأحلاهُ ، وأسرَعُ الحَمدِ وأسراهُ ، وأطهَرُ الحَمدِ وأسماهُ ، وأكرَمُ الحَمدِ وأولاهُ ... إلى آخِرِها ۸ . وقَد أورَدتُهُما فِي المَخزونِ المَكنونِ .
ومِن كَلامِهِ : تَخَفَّفوا تَلحَقوا فَإِنَّما يُنتَظَرُ بِأَوَّلِكُم آخِرُكُم .
وقَولُهُ : ومَن يَقبِض يَدَهُ عَن عَشيرَتِهِ فَإِنَّما يَقبِضُ عَنهُم بِيَدٍ واحِدَةٍ ، ويَقبِضُ مِنهُم عَنهُ أيدٍ كَثيرَةٌ ، ومَن تَلِن حاشِيَتُهُ يَستَدِم مِن قَومِهِ المَوَدَّةَ .
وقَولُهُ : مَن جَهِلَ شَيئا عاداهُ ، مِثلُهُ : «بَلْ كَذَّبُواْ بِمَا لَمْ يُحِيطُواْ بِعِلْمِهِ»۹ .
وقَولُهُ : المَرءُ مَخبوءٌ تَحتَ لِسانِهِ ، فَإِذا تَكَلَّمَ ظَهَرَ ، مِثلُهُ : «وَ لَتَعْرِفَنَّهُمْ فِى لَحْنِ الْقَوْلِ»۱۰ .
وقَولُهُ : قيمَةُ كُلِّ امرِئٍ ما يُحسِنُ ، مِثلُهُ : «إِنَّ اللَّهَ اصْطَفَـلـهُ عَلَيْكُمْ وَزَادَهُو بَسْطَةً فِى الْعِلْمِ وَالْجِسْمِ»۱۱ .
وقَولُهُ : القَتلُ يُقِلُّ القَتلَ ، مِثلُهُ : «وَ لَكُمْ فِى الْقِصَاصِ حَيَوةٌ»۱۲ . ۱۳

1.تاج العروس : ج ۱ ص ۶۲ ، البداية والنهاية : ج ۸ ص ۳۱۲ نحوه .

2.تاج العروس : ج ۲۰ ص ۲۲۶ ؛ الفصول المهمّة للحرّ العاملي : ج ۱ ص ۶۸۱ ح ۱۰۷۳ .

3.البداية والنهاية : ج ۸ ص ۳۱۲ .

4.نَشِبَ الشيء في الشيء نُشوبا : أي عَلِقَ فيه (الصحاح : ج ۱ ص ۲۲۴ «نشب») .

5.في حديث قُسّ : «وروضة قد تهدّل أغصانها» أي تدلّت واسترخت لثقلها بالثمرة (النهاية : ج ۵ ص ۲۵۱ «هدل») .

6.نهج البلاغة : الخطبة ۲۳۳ ، بحار الأنوار : ج ۷۱ ص ۲۹۲ .

7.راجع : ص ۳۸۰ (خطبته الخالية من الألف) .

8.راجع : ص ۳۸۶ (خطبته الخالية من النقط) .

9.يونس : ۳۹ .

10.محمّد : ۳۰ .

11.البقرة : ۲۴۷ .

12.البقرة : ۱۷۹ .

13.المناقب لابن شهر آشوب : ج ۲ ص ۴۸ .

  • نام منبع :
    دانش نامه اميرالمؤمنين (ع) بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ج11
    سایر پدیدآورندگان :
    همکار: طباطبايي، محمدكاظم؛ طباطبايي نژاد، محمود؛ مترجم: سلطانی، محمدعلی
    تعداد جلد :
    14
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1386
    نوبت چاپ :
    اوّل
تعداد بازدید : 88507
صفحه از 613
پرینت  ارسال به