417
دانش نامه اميرالمؤمنين (ع) بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ج11

۵۶۱۸.امام على عليه السلام :[ خداوند] عز و جل آفريده ها را به قدرتش آفريد ، و بادها را به رحمتش گسترانْد ، و با صخره ها ، لرزش زمينش را آرام ساخت . ۱

9 / 2

بردن ابرهاى باران زا بر بلنداى كوه ها ۲

۵۶۱۹.امام على عليه السلام :[ خداوند] عز و جل فضاى بين جَو و زمين را گسترانْد و هوا را براى تنفّس ساكنان زمين ، آماده ساخت ، و اهل زمين را با آنچه لازم داشتند ، در آن ساكن كرد ، و [ حتّى] زمين هاى خشك را كه آب چشمه ها از رسيدن به قسمت هاى پست و بلند آن ناتوان اند و جوى هاى كوچك و بزرگْ بِدان نمى رسند ، رها نساخت . ابرهايى آفريد تا با آنها قسمت هاى مُرده زمين را زنده كند و در آنها گياه برويانَد .
ابرهاى پاره پاره و پراكنده در هوا را به هم آورد تا آبى كه درون ابر بود ، بجنبد و آنها را چون دوغِ درون مَشك به هم زد . برقِ ابر در كرانه هاى آسمان درخشيد و درخشش آن ، در دل ابرهاى سياه و سفيد متراكم ، آرام نگرفت . از آن ، بارانى تندْ روان گرديد ، دامنه هاى كشيده ابر به زمينْ نزديك شد ، و باد جنوبْ آن را دوشيد تا قطره هاى درشت آن ، از دِلِ ابر ، بيرون آيد .
و ابر را چون شترى كه سينه و پهلوى خود را در زمين مى گسترانَد ، در هوا گسترانْد و بار سنگينى را كه بر دوش ابر بود ، فرو ريخت و با آن باران ، از زمين هاى خشك ، گياهْ بيرون آورد و از جاى جاى كوه ها ، علفْ سبز گردانيد و زمين ، به زينت مَرغزارهايش شادمان گشت و در جامه اى كه از گل ها و پيرايه شكوفه هاى تازه و شادابْ پوشيده بود ، درخشيد و همه آنها را خوراك مردمان و غذاى چارپايان قرار داد و در كرانه هاى زمين ، راه ها گشود و براى پويندگان اين راه ها ، نشانه هايى را برافراشت .

1.امام عليه السلام تأكيد مى ورزد كه خداوند عز و جل هنگامى كه كوه ها را در زمين آفريد ، براى هر كوهى ريشه اى در زمين قرار داد كه دو وظيفه را بر عهده دارد : نخستْ آن كه كوه را از به هم خوردن و از بين رفتن، باز دارد (چنان كه براى كوه «سَلْط» نزديك اَمّان ، اتفاق افتاد و از جاى خود ، كنده شد و حركت كرد) ؛ و دومْ آن كه اين ريشه هاى قرار داده شده در دل زمين ، طبقه هاى زمين را نگه مى دارند و آن را از لرزش ، حفظ مى كنند (چنان كه ما با كوبيدن ميخ هاى قوى در لايه هاى معادن، آنها را از لرزش، نگه مى داريم) . اين ، وظيفه كوه ها در آرامش بخشيدن به زمين بود ؛ امّا وظيفه آنها در راه استقرار زندگى انسان ، اين است كه موجب حفظ خاك و سنگ موجود بر سطح زمين از نابودى و انتقال مى شوند و آنها را از تأثير بادهاى تند ، محفوظ مى دارند و با اين كار ، زندگى انسان در كوه ها ، دشت ها و دره ها امكان پذير مى گردد؛ چون اگر سطح زمينْ صاف و بدون كوه بود ، دائما دستخوش تحوّل مى گشت (تصنيف نهج البلاغة : ص ۷۸۳) .

2.امام على عليه السلام در خطبه ۹۱ ، نعمتى از نعمت هاى خداوند را بر بندگانش بيان مى كند كه مربوط به حركت جَو و هوا و بادها و ابرهاى موجود در آن است . خداوند متعال در دشت ها جوى هايى را جارى ساخته تا مردم و چارپايان و گياهان از آنها سيراب شوند . با اين حال، بخش هاى مرتفع زمين را هم بدون آب و زندگى رها نكرده است ؛ بلكه از راه حركت بادها (كه از اختلاف حرارت بين سطح دريا و سطح ارتفاعات به وجود مى آيند)، سهم آب كوه ها را هم تأمين كرده است . هر گاه كه آب درياها تبخير مى شود، به خاطر سبكى اش، در هوا بالا مى رود و از ارتفاعات نيز هواى سردى فرود مى آيد و خلأهاى موجود بين هواى گرم را پر مى كند . با اين كار ، چرخه بادها پديد مى آيد و رطوبت را به بالاترين نقطه كوه ها مى رساند كه وقتى به آن جا رسيد ، در برخورد با سردى هواى كوه ، به قطرات باران ، تبديل مى شود و بر قلّه كوه ها مى بارد و زندگى ، سرسبزى ، طراوت و روزىِ گياهان ، چارپايان و انسان ها را با خود به ارمغان مى آورد (تصنيف نهج البلاغة : ص ۷۸۵) .


دانش نامه اميرالمؤمنين (ع) بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ج11
416

۵۶۱۸.عنه عليه السلام :فَطَرَ الخَلائِقَ بِقُدرَتِهِ، ونَشَرَ الرِّياحَ بِرَحمَتِهِ، ووَتَّدَ بِالصُّخورِ مَيَدانَ أرضِهِ ۱ . ۲

9 / 2

تَسييرُ سُحبِ الأَمطارِ إلى أعالِي الجِبالِ ۳

۵۶۱۹.الإمام عليّ عليه السلام :وفَسَحَ بَينَ الجَوِّ وبَينَها ، وأعَدَّ الهَواءَ مُتَنَسَّماً لِساكِنِها ، وأخرَجَ إلَيها أهلَها عَلى تَمامِ مَرافِقِها ، ثُمَّ لَم يَدَع جُرُزِ ۴ الأَرضِ الَّتي تَقصُرُ مِياهُ العُيونِ عَن رَوابيها ، ولا تَجِدُ جَداوِلُ الأَنهارِ ذَريعَةً إلى بُلوغِها ، حَتّى أنشَأَ لَها ناشِئَةَ سَحابٍ تُحيي مَواتَها وتَستَخرِجُ نَباتَها . ألَّفَ غَمامَها بَعدَ افتِراقِ لُمَعِهِ وتَبايُنِ قَزَعِهِ ، حَتّى إذا تَمَخَّضَت لُجَّةُ المُزنِ فيهِ ، وَالتَمَعَ بَرقُهُ في كُفَفِهِ ۵ ، ولَم يَنَم وَميضُهُ في كَنَهوَرِ رَبابِهِ ومُتَراكِمِ سَحابِهِ ، أرسَلَهُ سَحّاً مُتَدارِكاً ، قَد أسَفَّ هَيدَبُهُ ، تَمريهِ الجَنوبُ دِرَرَ أهاضيبِهِ ودَفَعَ شَآبيبِهِ ، فَلَمّا ألقَتِ السَّحابُ بَركَ بِوانَيها ، وبَعاعَ مَا استَقَلَّت بِهِ مِنَ العِب ءِ المَحمولِ عَلَيها أخرَجَ بِهِ مِن هَوامِدِ الأَرضِ النَّباتَ ، ومِن زُعرِ الجِبالِ الأَعشابَ ، فَهِيَ تَبهَجُ بِزينَةِ رِياضِها ، وتَزدَهي بِما اُلبِسَتهُ مِن رَيطِ أزاهيرِها ، وحِليَةِ ما سُمِطَت بِهِ مِن ناضِرِ أنوارِها ، وجَعَلَ ذلِكَ بَلاغاً لِلأَنامِ ورِزقاً لِلأَنعامِ ، وخَرَقَ الفِجاجَ في آفاقِها وأقامَ المَنارَ لِلسّالِكينَ عَلى جَوادِّ طُرُقِها . ۶

1.يؤكّد الإمام عليه السلام على أنّ اللّه سبحانه حين خلق الجبال في الأرض ، جعل لكلّ جبل منها جذرا في الأرض هو الوتد ، ولهذا الوتد وظيفتان : الاُولى : أنّه يحفظ الجبل من التهافت والانزلاق ، كما حدث لجبل السلط قرب عمان ، الذي انزلق من مكانه وسار ، والثانية : أنّ الوتد المغروس في أديم الأرض يمسك طبقات الأرض نفسها ، بعضها ببعض ، فيمنعها من الاضطراب والمَيَدان ، تماما كما نفعل عندما نمسك الصفائح المعدنيّة ببعضها عن طريق غرس مسامير قويّة فيها . هذه وظيفة الجبال بالنسبة لاستقرار الأرض ، أمّا وظيفتها بالنسبة لاستقرار حياة الإنسان فوجود الجبال على الأرض يحافظ على التربة والصخور الموجودة على سطح الأرض من الزوال والانتقال ، ويحفظها من تأثير الرياح العاصفة بها ، فيتسنّى بذلك إقامة حياة إنسانيّة رتيبة في الجبال والسهول والوديان ولو كان سطح الأرض مستويا بدون جبال لكان عرضة للتغيّر (تصنيف نهج البلاغة : ص ۷۸۳) .

2.نهج البلاغة : الخطبة ۱ ، الاحتجاج : ج ۱ ص ۴۷۳ ح ۱۱۳ ، بحار الأنوار : ج ۷۷ ص ۳۰۰ ح ۷ و ج ۴ ص ۲۴۷ ح ۵ .

3.يبيّن الإمام عليّ عليه السلام في الخطبة ۹۱ نعمة من نِعَم اللّه على عباده ، تتّصل بتحريك الجوّ وما فيه من هواء ورياح وغيوم . ففي تقدير اللّه تعالى أ نّه أجرى في السهول أنهارا ليشرب منها الناس والدوابّ والنبات ، أمّا المناطق العالية في الجبال فلم يتركها بدون ماء وحياة ، بل سيّر لها نصيبها من الماء عن طريق حركة الرياح التي تنشأ عن اختلاف الحرارة بين سطح البحر وسطح الجبل ، فإذا تبخّر ماء البحر علا في الجوّ لخفّته ، وانحدر من الجبل هواء بارد يملأ فراغه ، فتحدث بذلك دورة للرياح ، تحمل بموجبها سحب الأمطار إلى أعالي الجبال ، فإذا وصلت إلى هنالك فوجئت ببرودة جوّ الجبال ، فتكاثفت وانعقدت أمطارا ، تجري على رؤوس الجبال ، مشيعة الحياة والخصب والنضارة والرزق للنبات والأنعام والأنام (تصنيف نهج البلاغة : ص ۷۸۵) .

4.الجرز: الأرض التي لا نبات بها ولا ماء (النهاية: ج۱ ص۲۶۰ «جرز»).

5.كُفَّة كلِّ شيء بالضم : طُرّته وحاشيَتُه (النهاية : ج ۴ ص ۱۹۱ «كفف») .

6.نهج البلاغة : الخطبة ۹۱ عن مسعدة بن صدقة عن الإمام الصادق عليه السلام ، بحار الأنوار : ج ۵۷ ص ۱۱۲ ح ۹۰ .

  • نام منبع :
    دانش نامه اميرالمؤمنين (ع) بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ج11
    سایر پدیدآورندگان :
    همکار: طباطبايي، محمدكاظم؛ طباطبايي نژاد، محمود؛ مترجم: سلطانی، محمدعلی
    تعداد جلد :
    14
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1386
    نوبت چاپ :
    اوّل
تعداد بازدید : 89240
صفحه از 613
پرینت  ارسال به