45
دانش نامه اميرالمؤمنين (ع) بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ج11

۵۰۶۰.امام على عليه السلام :خِردها خداوند سبحان را نديده اند تا از او خبر بدهند ؛ بلكه خداى متعال ، پيش از توصيف كنندگانش ، بوده است .

۵۰۶۱.امام على عليه السلام :جاها او را در بر نمى گيرند ، و زمان ها او را در خود جاى نمى دهند ، و صفات او را محدود نمى كنند ، و چُرت او را فرا نمى گيرد .

۵۰۶۲.امام على عليه السلام :نه اوهام براى او صفتى مى يابند ، و نه دل ها چگونگى اى برايش اثبات مى كنند .

۵۰۶۳.امام على عليه السلام :خجسته است خدايى كه بلندىِ همّت ها به او نمى رسد و ژرفكاوىِ تيزهوشى ها ، به او نمى رسد .

۵۰۶۴.امام على عليه السلام :او را صفتى نيست كه بدان دسترسى يابند ، و حدّى نيست كه براى آن ، مَثَلى زده شود . آرايه هاى زبان ها در توصيفش در مى مانند ، و گونه هاى توصيف ، در آن جا حيران اند .

۵۰۶۵.امام على عليه السلام :سپاسْ خدايى را . . . كه افزونى و كاستى بر وى عارض نمى شود ، و به كجايى و چيستى و مكان ، توصيف نمى گردد .
اوست آن كه از حقيقت كارهاى پوشيده ، آگاه است ، و به نشانه هاى تدبيرى كه در آفريده هايش ديده مى شود ، در [ آيينه ]خردها آشكار مى گردد ؛ آن كه از پيامبران درباره وى پرسش شده است و آنان ، او را به حد و يا جزو ، توصيف نكرده اند ؛ بلكه او را به كارهايش توصيف نموده اند و با نشانه هايش به سوى وى راهنمايى كرده اند .


دانش نامه اميرالمؤمنين (ع) بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ج11
44

۵۰۶۰.عنه عليه السلام :لَم تَرَهُ سُبحانَهُ العُقولُ فَتُخبِرَ عَنهُ ، بَل كانَ تَعالى قَبلَ الواصِفينَ بِهِ لَهُ . ۱

۵۰۶۱.عنه عليه السلام :لا تَحويهِ الأَماكِنُ ، ولا تَضمَنُهُ الأَوقاتُ ، ولا تَحُدُّهُ الصِّفاتُ ، ولا تَأخُذُهُ السِّناتُ . ۲

۵۰۶۲.عنه عليه السلام :لا تَقَعُ الأَوهامُ لَهُ عَلى صِفَةٍ ، ولا تُعقَدُ القُلوبُ مِنهُ عَلى كَيفِيَّةٍ . ۳

۵۰۶۳.عنه عليه السلام :تَبارَكَ اللّهُ الَّذي لا يَبلُغُهُ بُعدُ الهِمَمِ ، ولا يَنالُهُ غَوصُ الفِطَنِ . ۴

۵۰۶۴.عنه عليه السلام :فَلَيسَت لَهُ صِفَةٌ تُنالُ ، ولا حَدٌّ تُضرَبُ لَهُ فيهِ الأَمثالُ ، كَلَّ دونَ صِفاتِهِ تَحبيرُ اللُّغاتِ ، وضَلَّ هُناكَ تَصاريفُ الصِّفاتِ . ۵

۵۰۶۵.عنه عليه السلام :الحَمدُ للّهِِ الَّذي ... لا يَتَعاوَرُهُ زِيادَةٌ ولا نُقصانٌ ، ولا يوصَفُ بِأَينٍ ولا بِمَ ولا مَكانٍ ، الَّذي بَطَنَ مِن خَفِيّاتِ الاُمورِ ، وظَهَرَ فِي العُقولِ بِما يُرى في خَلقِهِ مِن عَلاماتِ التَّدبيرِ ، الَّذي سُئِلَتِ الأَنبِياءُ عَنهُ فَلَم تَصِفهُ بِحَدٍّ ولا بِبَعضٍ ، بَل وَصَفَتهُ بِفِعالِهِ ، ودَلَّت عَلَيهِ بِآياتِهِ . ۶

1.غرر الحكم : ح ۷۵۵۶ ، عيون الحكم والمواعظ : ص ۴۱۴ ح ۷۰۴۵ .

2.الكافي : ج ۱ ص ۱۳۹ ح ۴ عن محمّد بن أبي عبد اللّه رفعه عن الإمام الصادق عليه السلام ، التوحيد : ص ۳۰۸ ح ۲ عن عبد اللّه بن يونس وكلاهما عن الإمام الصادق عليه السلام وفيه «لا تصحبه» بدل «لا تضمّنه» ، بحار الأنوار : ج ۴ ص ۳۰۵ ح ۳۴ .

3.نهج البلاغة : الخطبة ۸۵ ؛ المعيار والموازنة : ص ۲۵۴ .

4.الكافي : ج ۱ ص ۱۳۵ ح ۱ عن محمّد بن أبي عبد اللّه ومحمّد بن يحيى جميعا رفعاه إلى الإمام الصادق عليه السلام ، التوحيد : ص ۴۲ ح ۳ عن عبد الرحمن عن الإمام الصادق عن آبائه عنه عليهم السلام ، نهج البلاغة : الخطبة ۹۴ وفيه «حدس» بدل «غوص» .

5.الكافي : ج ۱ ص ۱۳۴ ح ۱ عن محمّد بن أبي عبد اللّه ومحمّد بن يحيى جميعا رفعاه إلى الإمام الصادق عليه السلام ، التوحيد : ص ۴۱ ح ۳ عن الحصين بن عبد الرحمن عن أبيه عن الإمام الصادق عن آبائه عنه عليهم السلام وفيه «تعبير اللغات» بدل «تحبير اللغات» ، بحار الأنوار : ج ۴ ص ۲۶۹ ح ۱۵ .

6.الكافي : ج ۱ ص ۱۴۱ ح ۷ ، التوحيد : ص ۳۱ ح ۱ نحوه وكلاهما عن الحارث الأعور ، بحار الأنوار : ج ۴ ص ۲۶۵ ح ۱۴ .

  • نام منبع :
    دانش نامه اميرالمؤمنين (ع) بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ج11
    سایر پدیدآورندگان :
    همکار: طباطبايي، محمدكاظم؛ طباطبايي نژاد، محمود؛ مترجم: سلطانی، محمدعلی
    تعداد جلد :
    14
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1386
    نوبت چاپ :
    اوّل
تعداد بازدید : 90997
صفحه از 613
پرینت  ارسال به