475
دانش نامه اميرالمؤمنين (ع) بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ج11

۵۶۶۷.امام على عليه السلام :پيامبر خدا مرا به عنوان قاضى به يمن اعزام كرد . گفتم : اى پيامبر خدا! مرا ، در حالى كه جوانم و از داورى چيزى نمى دانم ، اعزام مى كنى؟
فرمود : «خداوند ، قلب تو را هدايت خواهد كرد و زبان تو را استوار خواهد ساخت . هر گاه دو نفر متخاصم در برابرت نشستند ، داورى مكن ، مگر زمانى كه سخن فرد دوم را بشنوى ، همان گونه كه سخن فرد اوّل را شنيدى ؛ چون اين روش ، داورى را برايت بهتر هموار مى كند» .
از آن پس ، همواره قاضى بودم (و يا گفت : از آن پس ، هرگز در داورى ، ترديد ننمودم) .

1 / 3

تسلّطش بر داورى

۵۶۶۸.امام على عليه السلام :به خدا سوگند ، اگر كرسى [داورى ]برايم گذاشته شود ، بين اهل تورات با توراتشان ، در بين ترسايان با انجيلشان ، در بين اهل زبور با زبورشان ، و در بين اهل قرآن با قرآنشان ، داورى خواهم كرد .


دانش نامه اميرالمؤمنين (ع) بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ج11
474

۵۶۶۷.عنه عليه السلام :بَعَثَني رَسولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله إلَى اليَمَنِ قاضِيا ، فَقُلتُ : يا رَسولَ اللّهِ ، تُرسِلُني وأنَا حَديثُ السِّنِّ ولا عِلمَ لي بِالقَضاءِ ؟ فَقالَ : «إنَّ اللّهَ سَيَهدي قَلبَكَ ، ويُثَبِّتُ لِسانَكَ ؛ فَإِذا جَلَسَ بَينَ يَدَيكَ الخَصمانِ فَلا تَقضِيَنَّ حَتّى تَسمَعَ مِنَ الآخَرِ كَما سَمِعتَ مِنَ الأَوَّلِ ؛ فَإِنَّهُ أحرى أن يَتَبَيَّنَ لَكَ القَضاءُ» ، قالَ : فما زِلتُ قاضِيا ـ أو : ما شَكَكتُ في قَضاءٍ بَعدُ ـ . ۱

1 / 3

إحاطَتُهُ بِالقَضاءِ

۵۶۶۸.الإمام عليّ عليه السلام :وَاللّهِ لَو ثُنِيَت لِيَ الوِسادَةُ لَقَضَيتُ بَينَ أهلِ التَّوراةِ بِتَوراتِهِم ، وبَينَ أهلِ الإِنجيلِ بِإِنجيلِهِم ، وبَينَ أهلِ الزَّبورِ بِزَبورِهِم ، وبَينَ أهلِ القُرآنِ بِقُرآنِهِم . ۲

1.سنن أبي داوود : ج ۳ ص ۳۰۱ ح ۳۵۸۲ ، السنن الكبرى : ج ۱۰ ص ۲۳۶ ح ۲۰۴۸۷ ، مسند ابن حنبل : ج ۱ ص ۲۳۶ ح ۸۸۲ ، الطبقات الكبرى : ج ۲ ص ۳۳۷ كلاهما نحوه وكلّها عن حنش ، كنز العمّال : ج۶ ص۱۰۳ ح۱۵۰۳۶ ؛ مسند زيد : ص۲۹۴ نحوه.

2.الأمالي للطوسي : ص ۵۲۳ ح ۱۱۵۹ ، بشارة المصطفى : ص ۲۱۶ وليس فيه «وبين أهل الزبور بزبورهم» وكلاهما عن المجاشعي عن الإمام الرضا عن آبائه عليهم السلام ، خصائص الأئمّة عليهم السلام : ص ۵۵ ، الاحتجاج : ج ۱ ص ۶۲۵ ح ۱۴۵ ، الاُصول الستّة عشر : ص ۴۰ ، تفسير فرات : ص ۱۸۸ ح ۲۳۹ ، تفسير الحبري : ص ۲۷۷ ح ۳۶ ، العمدة : ص ۲۰۸ ح ۳۲۱ والأربعة الأخيرة عن زاذان ، شرح الأخبار : ج ۲ ص ۳۱۱ ح ۶۳۹ ؛ ينابيع المودّة : ج ۱ ص ۲۱۶ ح ۲۸ وليس فيهما «وبين أهل الزبور بزبورهم» ، تذكرة الخواصّ : ص ۱۶ ، شواهد التنزيل : ج ۱ ص ۳۶۶ ح ۳۸۴ كلاهما عن زاذان نحوه وراجع تفسير العيّاشي : ج ۱ ص ۱۵ ح ۳ وبصائر الدرجات : ص ۱۳۲ ـ ۱۳۴ .

  • نام منبع :
    دانش نامه اميرالمؤمنين (ع) بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ج11
    سایر پدیدآورندگان :
    همکار: طباطبايي، محمدكاظم؛ طباطبايي نژاد، محمود؛ مترجم: سلطانی، محمدعلی
    تعداد جلد :
    14
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1386
    نوبت چاپ :
    اوّل
تعداد بازدید : 90400
صفحه از 613
پرینت  ارسال به