501
دانش نامه اميرالمؤمنين (ع) بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ج11

۵۶۸۵.سنن أبى داوودـ به نقل از ابن عبّاس ـ: زن ديوانه اى را كه زنا كرده بود ، نزد عمر آوردند .درباره وى با تعدادى از مردم ، مشورت كرد و در نهايت ، فرمان به سنگساركردنِ وى داد .
على بن ابى طالب عليه السلام به آن زن برخورد و گفت : «اين چه كرده است ؟» .
گفتند : زنى ديوانه از فلان قبيله است كه زنا كرده و عمر ، فرمان به سنگساركردنش داده است .
فرمود : «او را برگردانيد» .
آن گاه على عليه السلام نزد عمر آمد و گفت : «اى امير مؤمنان! آيا نمى دانى كه از سه شخص ، قلم تكليف برداشته شده است : از ديوانه ، تا زمانى كه افاقه يابد ؛ ازخوابيده ، تا زمانى كه از خوابْ بيدار شود ؛ و از بچه ، تا زمانى كه به رشد عقلى برسد؟».
[ عمر] گفت : چرا .
[ على عليه السلام ] فرمود : «پس ، گناه اين زن چيست كه بايد سنگسار شود؟».
گفت : هيچ چيز .
فرمود : «پس رهايش كن» .
عمر ، او را رها كرد و شروع كرد به تكبير گفتن .

3 / 5

زنى كه پس از شكنجه ، به زنا اعتراف كرده بود

۵۶۸۶.امام حسين عليه السلام :در زمان خلافت عمر ، زن حامله اى را آوردند . عمر از او بازجويى كرد و او به زنا اعتراف نمود . عمر ، فرمان به سنگسار كردنِ وى داد .
على بن ابى طالب عليه السلام آن زن را ديد و پرسيد : «گناه اين زن چيست؟» .
گفتند : عمر ، فرمان به سنگسار كردنش داده است .
على عليه السلام وى را برگرداند و [ به عمر] فرمود : «دستور به سنگسار كردن وى داده اى؟».
گفت : آرى . نزد من به زنا اعتراف كرد .
على عليه السلام فرمود: «اين، حقّ تو بر اوست؛ امّا چه حقّى بر آنچه كه در شكمش است ، دارى؟».
[ عمر] گفت : من نمى دانستم كه وى حامله است .
امير مؤمنان عليه السلام فرمود : «اگر نمى دانستى ، بايد رحِمش را وارسى مى كردى» .
آن گاه فرمود : «شايد بر او تَشَر زده اى و يا او را ترسانده اى؟».
[ عمر] گفت : بله . اين طور بوده است .
[ على عليه السلام ] فرمود : «آيا نشنيدى كه پيامبر خدا مى فرمود : بر آن كه پس از شكنجه اعتراف مى كند ، حدّى نيست ؟ هر كسى كه او را در بند كشيده اى ، يا در زندان افكنده اى و يا تهديد كرده اى ، اقرارش ارزشى ندارد» .
عمر ، زن را رها كرد و گفت : زنان از به دنيا آوردن فردى چون على بن ابى طالب ، ناتوان اند . اگر على نبود ، عُمَر ، نابود مى شد .


دانش نامه اميرالمؤمنين (ع) بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ج11
500

۵۶۸۵.سنن أبي داوود عن ابن عبّاس :اُتِيَ عُمَرُ بِمَجنونَةٍ قَد زَنَت ، فَاستَشارَ فيها اُناسا ، فَأَمَرَ بِها عُمَرُ أن تُرجَمَ ، فَمُرَّ بِها عَلى عَليٍّ بنِ أبي طالِبٍ رِضوانُ اللّهِ عَلَيهِ، فَقالَ: ما شَأنُ هذِهِ ؟ قالوا : مَجنونَةٌ بَني فُلانٍ زَنَت فَأَمَرَ بِها عُمَرُ أن تُرجَمَ . فَقالَ : اِرجِعوا بِها . ثُمَّ أتاهُ فَقالَ : يا أميرَ المُؤمِنينَ ، أما عَلِمتَ أنَّ القَلَمَ قَد رُفِعَ عَن ثَلاثَةٍ : عَنِ المَجنونِ حَتّى يَبَرأَ ، وعَنِ النّائِمِ حَتّى يَستَيقِظَ ، وعَنِ الصَّبِيِّ حَتّى يَعْقَلَ ؟ قالَ : بَلى ، قالَ : فَما بالُ هذِهِ تُرجَمُ ؟ قالَ : لا شَيءَ . قالَ : فَأَرسِلها ، قالَ : فَأَرسَلَها . قالَ : فَجَعَلَ يُكَبِّرُ . ۱

3 / 5

المُعتَرِفَةُ بِالفُجورِ بَعدَ التَّعذيبِ

۵۶۸۶.الإمام الحسين عليه السلام :لَمّا كانَ في وِلايَةِ عُمَرَ اُتِيَ بِامرَأَةٍ حامِلٍ ، فَسَأَلَها عُمَرُ فَاعتَرَفَت بِالفُجورِ ، فَأَمَرَ بِها عُمَرُ أن تُرجَمَ . فَلَقِيَها عَلِيُّ بن أبي طالِبٍ عليه السلام فَقالَ : ما بالُ هذِهِ ؟ فَقالوا : أمَرَ بِها عُمَرُ أن تُرجَمَ .
فَرَدَّها عَلِيٌّ عليه السلام فَقالَ : أمرَتَ بِها أن تُرجَم ؟ فَقالَ : نَعَم ، اِعتَرَفَت عِندي بِالفُجورِ .
فَقالَ عَلِيٌّ عليه السلام : هذا سُلطانُكَ عَلَيها ، فَما سُلطانُكَ عَلى ما في بَطنِها ؟ !
قالَ : ما عَلِمتُ أ نَّها حُبلى .
قالَ أميرُ المُؤمِنينَ عليه السلام : إن لَم تَعلَم فَاستَبرِ رَحِمَها . ثُمَّ قالَ عليه السلام : فَلَعَلَّكَ انتَهَرتَها أو أخَفتَها !
قالَ : قَد كانَ ذلِكَ .
فَقالَ عليه السلام : أ وَما سَمِعتَ رَسولَ اللّهِ صلى الله عليه و آله يَقولُ : «لا حَدَّ عَلى مُعتَرِفٍ بَعدَ بَلاءٍ» ؛ إنَّهُ مَن قَيَّدتَ أو حَبَستَ أو تَهَدَّدتَ فَلا إقرارَ لَهُ .
قالَ : فَخَلّى عُمَرُ سَبيلَها ، ثُمَّ قالَ : عَجَزَتِ النِّساءُ أن تَلِدَ مِثلَ عَلِيِّ بنِ أبي طالِبٍ ! لَولا عَلِيٌّ لَهلَكَ عُمَرُ . ۲

1.سنن أبي داوود : ج ۴ ص ۱۴۰ ح ۴۳۹۹ ، سنن سعيد بن منصور : ج ۲ ص ۶۷ ح ۲۰۷۸ عن أبي ظبيان نحوه .

2.مسند زيد : ص ۳۳۵ ؛ المناقب للخوارزمي : ص ۸۰ ح ۶۵ ، فرائد السمطين : ج ۱ ص ۳۵۰ ح ۲۷۶ ، ذخائر العقبى : ص ۱۴۶ نحوه وليس فيهما من «قال : ما علمت» إلى «رحمها» وكلّها عن زيد بن عليّ عن الإمام زين العابدين عليه السلام .

  • نام منبع :
    دانش نامه اميرالمؤمنين (ع) بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ج11
    سایر پدیدآورندگان :
    همکار: طباطبايي، محمدكاظم؛ طباطبايي نژاد، محمود؛ مترجم: سلطانی، محمدعلی
    تعداد جلد :
    14
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1386
    نوبت چاپ :
    اوّل
تعداد بازدید : 89222
صفحه از 613
پرینت  ارسال به