529
دانش نامه اميرالمؤمنين (ع) بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ج11

3 / 22

آزمايش ادّعاگر

۵۷۰۵.الكافىـ به نقل از اصبغ بن نُباته ـ: از امير مؤمنان ، درباره مردى پرسيده شد كه برپيشانى مرد ديگر زده بود و مرد كتك خورده ، مدّعى بود كه چيزى نمى بيند وبويى احساس نمى كند و قدرت تكلّم خود را [ نيز] از دست داده است .
امير مؤمنان فرمود : «اگر راست بگويد ، سه ديه بايد به او پرداخته شود» .
گفته شد : اى امير مؤمنان! از كجا دانسته شود كه وى راستگوست؟
فرمود : «امّا [ در بررسى] اين ادّعاى وى كه قدرت بويايى ندارد ، پارچه سوخته اى نزديك [بينى] وى آورده شود . اگر راست گفته باشد ، [ عكس العملى نشان نمى دهد ،] و گرنه سرش را كنار مى كشد و از چشمش اشك مى آيد ، و امّا [ در بررسى] ادّعايش درباره چشمش ، چشم وى در برابرخورشيد قرار داده شود . اگر دروغ گفته باشد ، بى اختيارْ چشم بر هم مى نهد ، واگر راست گفته باشد ، چشم هايش باز مى مانَد .
و امّا [ در بررسى] ادّعايش در مورد زبانش ، روى زبانش سوزن زده شود . اگرخون سرخ بيرون بيايد ، دروغ گفته و اگر خون سياه بيرون آيد ، راست گفته است» .

3 / 23

حامله شدن زنِ باكره

۵۷۰۶.الإرشاد :پيرمردى زنى را به همسرى گرفت و زن ، حامله گشت . پيرمرد پنداشت كه توفيقى در ازاله بكارت نداشته و حامله شدن زن را انكار كرد .
جريان براى عثمان ، مشتبه گشت و از زن ـ كه باكره بود ـ پرسيد : آيا پيرمرد ،بكارت تو را از بين برده است؟
زن گفت : نه .
عثمان گفت : بر زن ، حد جارى كنيد .
امير مؤمنان على فرمود: «زن را دو روزنه است: روزنه حيض و روزنه ادرار . شايدپيرمرد از زن ، بهره گرفته است و آب مردى اش به روزنه حيض راه يافته وزن،از آن حامله شده است . از پيرمرد درباره اين موضوع بپرسيد» .
از پيرمرد پرسيدند . گفت : من آب مردى ام را بدون آن كه بر او دخولى كرده باشم ، بر شرمگاهش مى ريختم .
امير مؤمنان فرمود : «باردارى از اوست و بچّه ، بچّه اوست و به نظر من ، پيرمرددر خصوص انكارش بايد مجازات شود» .
عثمان ، داورى على عليه السلام را پذيرفت و از آن ، شگفت زده گشت .


دانش نامه اميرالمؤمنين (ع) بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ج11
528

3 / 22

اختبار المدّعي

۵۷۰۵.الكافي عن الأصبغ بن نباتة :سُئِلَ أميرُ المُؤمِنينَ عليه السلام عَن رَجُلٍ ضَرَبَ رَجُلاً عَلى هامَتِهِ ، فَادَّعَى المَضروبُ أ نَّهُ لا يُبصِرُ شَيئا ولا يَشُمُّ الرّائِحَةَ ، وأ نَّهُ قَد ذَهَبَ لِسانُهُ . فَقالَ أميرُ المُؤمِنينَ عليه السلام : إن صَدَقَ فَلَهُ ثَلاثُ دِياتٍ . فَقيلَ : يا أميرَ المُؤمِنينَ ، وكَيفَ يُعلَمُ أ نَّهُ صادِقٌ ؟ فَقالَ :
أمّا مَا ادَّعاهُ أ نَّهُ لا يَشُمُّ الرّائِحَةَ ؛ فَإِنَّهُ يُدنى مِنهُ الحُراقُ ۱ ، فَإِن كانَ كَما يَقولُ وإلّا نَحّى رَأسَهُ ودَمَعَت عَينُهُ . وأمّا ما ادَّعاهُ في عَينِهِ فَإِنَّهُ يُقابَلُ بِعَينِهِ الشَّمسَ ؛ فَإِن كانَ كاذِبا لَم يَتَمالَك حَتّى يُغَمِّضَ عَينَهُ ، وإن كانَ صادِقا بَقِيَتا مَفتوحَتَينِ . وأمّا مَا ادَّعاهُ في لِسانِهِ ؛ فَإِنَّهُ يُضرَبُ عَلى لِسانِهِ بِإِبرَةٍ ، فَإِن خَرَجَ الدَّمُ أحمَرَ فَقَد كَذَبَ ، وإن خَرَجَ الدَّمُ أسوَدَ فَقَد صَدَقَ . ۲

3 / 23

حَملُ امرَأَةٍ مِن دونِ افتِضاضٍ !

۵۷۰۶.الإرشاد :إنَّ امرَأَةً نَكَحَها شَيخٌ كَبيرٌ فَحَمَلَت ، فَزَعَمَ الشَّيخُ أ نَّهُ لَم يَصِل إلَيها ، وأنكَرَ حَملَها ، فَالتَبَسَ الأَمرُ عَلى عُثمانَ ، وسَأَلَ المَرأَةَ : هَلِ افتَضَّكِ الشَّيخُ ؟ وكانَت بِكرا ، فَقالَت : لا ، فَقالَ عُثمانُ : أقيمُوا الحَدَّ عَلَيها ، فَقالَ أميرُ المُؤمِنينَ عليه السلام : إنَّ لِلمرأَةِ سَمَّينِ ۳ : سَمُّ المَحيضِ ، وسَمُّ البَولِ ، فَلَعلَّ الشَّيخَ كانَ يَنالُ مِنها فَسالَ ماؤُهُ في سَمِّ المَحيضِ فَحَمَلَت مِنهُ ، فَاسأَلُوا الرَّجُلَ عَن ذلِكَ ، فَسُئِلَ ، فَقالَ : قَد كُنتُ اُنزِلُ الماءَ في قُبُلِها مِن غَيرِ وُصولٍ إلَيها بِالِافتِضاضِ ، فَقالَ أميرُ المُؤمِنينَ عليه السلام : الحَملُ لَهُ وَالوَلَدُ وَلَدُهُ ، وأرى عُقوبَتَهُ عَلَى الإِنكارِ لَهُ ، فَصارَ عُثمانُ إلى قَضائِهِ بِذلِكَ وتَعَجَّبَ مِنهُ . ۴

1.الحُراق : ما تقع فيه النار عند القدْح (الصحاح : ج ۴ ص ۱۴۵۸ «حرق») .

2.الكافي : ج ۷ ص ۳۲۳ ح ۷ ، كتاب من لا يحضره الفقيه : ج ۳ ص ۱۹ ح ۳۲۵۰ عن الإمام الباقر عليه السلام نحوه .

3.السَّمُّ و السُّمّ : الثَّقْب (لسان العرب : ج ۱۲ ص ۳۰۳ «سمم») .

4.الإرشاد : ج ۱ ص ۲۱۰ ، المناقب لابن شهر آشوب : ج ۲ ص ۳۷۰ ، بحار الأنوار : ج ۴۰ ص ۲۵۶ ح ۲۹ .

  • نام منبع :
    دانش نامه اميرالمؤمنين (ع) بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ج11
    سایر پدیدآورندگان :
    همکار: طباطبايي، محمدكاظم؛ طباطبايي نژاد، محمود؛ مترجم: سلطانی، محمدعلی
    تعداد جلد :
    14
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1386
    نوبت چاپ :
    اوّل
تعداد بازدید : 89095
صفحه از 613
پرینت  ارسال به