91
دانش نامه اميرالمؤمنين (ع) بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ج11

۵۱۹۴.الإرشادـ هنگامى كه روحانى اى يهودى ، پرسيد كه : آيا خدا در آسمان است يا در زمين؟ ـ: امير مؤمنان عليه السلام به سويش رفت و به او فرمود : «اى يهودى! ... خداوند عز و جل ، آفريننده مكان است . بنا بر اين ، مكانى براى او نيست ، و جليل تر از آن است كه مكانى وى را در بر گيرد . او در همه جا هست ، بدون مماس بودن و بدون مجاورت داشتن با مكان .
علمش بر آنچه در آنهاست ، احاطه دارد ، و هيچ چيزى از آنها از دايره ساماندهى او بيرون نيست ، و من تو را از چيزى كه در يكى از كتاب هاى شما آمده و تأييدى بر گفته من است ، خبر مى دهم . آيا اگر آن را بشناسى ، ايمان مى آورى؟» .
گفت : آرى .
فرمود : «آيا در يكى از كتاب هايتان نيافتيد كه موسى بن عمران عليه السلام ، روزى نشسته بود كه فرشته اى از مشرق آمد و موسى عليه السلام به وى گفت : از كجا آمده اى؟ . گفت : از پيش خداى عز و جل .
آن گاه ، فرشته اى ديگر از مغرب آمد و موسى عليه السلام به وى گفت : از كجا آمده اى؟ . گفت : از نزد خداوند .
و فرشته ديگرى آمد و گفت : من از آسمان هفتم ، از نزد خداى والا به نزد تو آمده ام .
و فرشته اى ديگر آمد و گفت : از هفتمين طبقه زيرينِ زمين ، از نزد خداوند آمده ام .
موسى عليه السلام گفت : منزّه است آن كه هيچ مكانى از او تهى نيست و به هيچ مكانى از مكان ديگر ، نزديك تر نيست » .
يهودى گفت : گواهى مى دهم كه حقيقت ، همين است و تو به مَسنَد پيامبرت ، از كسى كه بر آن نشسته است ، سزاوارترى .

۵۱۹۵.امام على عليه السلام :براى همه چيزها هنگام آفرينش آنها ، حدّى قرار داد ، براى تمايز همانندىِ آنها از خود ، و تمايز همانندىِ خويش از آنها . او در موجودات ، حُلول نمى كند تا گفته شود : «او در درون آنهاست» ، و از آنها دور نيست تا گفته شود : «او از اشيا ، فاصله دارد» و از آنها خالى نيست تا گفته شود : «كجاست؟» ؛ بلكه خداى عز و جل ، علمش ، بر آنها احاطه دارد و به آفرينشش آنها را استوار ساخته است و به حفظش ، آنها را شماره كرده است .
نه پوشيده هاى اعماق آسمان از او پنهان است ، و نه پيچيدگى هاى نهفته در تاريكى شبِ تار ، و نه آنچه در آسمان هاى بالا تا زمين هاى پايين هست . براى هر چيزى از چيزها[ ى عالَم] ، نگاهبان و مراقبى است ، و هر چيزى از آنها با چيزى احاطه شده و او بر احاطه دارندگان [ نيز] ، احاطه دارد .


دانش نامه اميرالمؤمنين (ع) بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ج11
90

۵۱۹۴.الإرشادـ عِندَما سَأَلَ حِبرٌ يَهودِيٌّ عَنِ اللّهِ أ هُوَ فِي السَّماءِ أم فِي الأَرضِ ؟ ـ: فَأَتاهُ أَميرُ المؤمنينَ عليه السلام وَقالَ لَهُ : «يا يَهوديُّ! ... إنَّ اللّهَ جَلَّ وعَزَّ أيَّنَ الأَينَ فَلا أينَ لَهُ ، وجَلَّ عَن أن يَحوِيَهُ مَكانٌ ، وهُوَ في كُلِّ مَكانٍ بِغَيرِ مُماسَّةٍ ولا مُجاوَرَةٍ ، يُحيطُ عِلما بِما فيها ، ولا يَخلو شَيءٌ مِنها مِن تَدبيرِهِ ، وإنّي مُخبِرُكَ بِما جاءَ في كِتابٍ مِن كُتُبِكُم يُصَدِّقُ ما ذَكَرتُهُ لَكَ ، فَإِن عَرَفتَهُ أتُؤمِنُ بِهِ ؟» . قالَ اليَهودِيُّ : نَعَم .
قالَ : «أ لَستُم تَجِدونَ في بَعضِ كُتُبِكُم أنَّ موسَى بنَ عِمرانَ عليه السلام كانَ ذاتَ يومٍ جالِسا إذ جاءَهُ مَلَكٌ مِنَ المَشرِقِ ، فَقالَ لَهُ مُوسى : مِن أينَ أقبَلتَ ؟ قالَ : مِن عِندِ اللّهِ عَزَّوجَلَّ ، ثُمَّ جاءَهُ مَلَكٌ مِن المَغرِبِ فَقالَ لَهُ : مِن أينَ جِئتَ ؟ قالَ : مِن عِندِ اللّهِ ، وجاءَهُ مَلَكٌ آخَرُ فَقالَ : قَد جِئتُكَ مِنَ السّماءِ السّابِعَةِ مِن عِندِ اللّهِ تَعالى ، وجاءَهُ مَلَكٌ آخَرُ فَقالَ : قَد جِئتُكَ مِنَ الأَرضِ السّابِعَةِ السُّفلى مِن عِندِ اللّهِ عَزَّ اسمُهُ ، فَقالَ مُوسى عليه السلام : سُبحانَ مَن لا يَخلو مِنهُ مَكانٌ ، ولا يَكونُ إلى مَكانٍ أقرَبَ مِن مَكانٍ ؟» .
فَقالَ اليَهودِيُّ : أشهَدُ أنَّ هذا هُوَ الحَقُّ ، وأنَّكَ أحَقُّ بِمَقامِ نَبِيِّكَ مِمَّنِ استَولى عَلَيهِ . ۱

۵۱۹۵.الإمام عليّ عليه السلام :وحَدَّ الأَشياءَ كُلَّها عِندَ خَلقِهِ إبانَةً لَها مِن شَبَهِهِ ، وإبانَةً لَهُ مِن شَبَهِها ، لَم يَحلُل فيها فَيُقالَ : هُوَ فيها كائِنٌ ، ولَم يَنأَ عَنها فَيُقالَ : هُوَ مِنها بائِنٌ ، ولَم يَخلُ مِنها فَيُقالَ لَهُ : أينَ ، لكِنَّهُ سُبحانَهُ أحاطَ بِها عِلمُهُ ، وأتقَنَها صُنعُهُ ، وأحصاها حِفظُهُ . لَم يَعزُب عَنهُ خَفِيّاتُ غُيوبِ الهَواءِ ، ولا غَوامِضُ مَكنونِ ظُلَمِ الدُّجى ، ولا ما فِي السَّماواتِ العُلى إلَى الأَرَضينَ السُّفلى . لِكُلِّ شَيءٍ مِنها حافِظٌ ورَقيبٌ ، وكُلُّ شَيءٍ مِنها بِشَيءٍ مُحيطٌ ، وَالمُحيطُ بِما أحاطَ مِنها . ۲

1.الإرشاد : ج ۱ ص ۲۰۱ ، الاحتجاج : ج ۱ ص ۴۹۴ ح ۱۲۴ ، بحار الأنوار : ج ۳ ص ۳۰۹ ح ۲ .

2.الكافي : ج ۱ ص ۱۳۵ ح ۱ عن محمّد بن أبي عبد اللّه ومحمّد بن يحيى جميعا رفعاه إلى الإمام الصادق عليه السلام ، التوحيد : ص ۴۲ ح ۳ عن الحصين بن عبد الرحمن عن أبيه عن الإمام الصادق عن آبائه عنه عليهم السلام ، الغارات : ج ۱ ص ۱۷۲ عن إبراهيم بن إسماعيل اليشكري نحوه ، بحار الأنوار : ج ۴ ص ۲۶۹ ح ۱۵ .

  • نام منبع :
    دانش نامه اميرالمؤمنين (ع) بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ج11
    سایر پدیدآورندگان :
    همکار: طباطبايي، محمدكاظم؛ طباطبايي نژاد، محمود؛ مترجم: سلطانی، محمدعلی
    تعداد جلد :
    14
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1386
    نوبت چاپ :
    اوّل
تعداد بازدید : 90435
صفحه از 613
پرینت  ارسال به