231
دانش نامه اميرالمؤمنين (ع) بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ج10

ه ـ بعد از نماز مغرب

۴۴۵۲.امام على عليه السلامـ در دعايش پس از نماز مغرب ـ: سپاس، خدايى را كه شب را در روز فرو مى برد و روز را در شب فرو مى برد . سپاس، خداى را هرگاه كه شب فراگير شود و تاريكى اش به نهايت رسد ، و سپاس ، خداى را هرگاه ستاره اى بدرخشد و فرو رود.

۴۴۵۳.امام على عليه السلامـ از دعاهاى وى پس از نماز مغرب ـ: بار خدايا! از من آنچه را كه صالح است ، بپذير ، و از من آنچه را كه فاسد است ، اصلاح كن.
بار خدايا! در آنچه از كارهايم كه اصلاح كرده ام ، مرا بر فاسد كردن ، توانا مساز ، و آنچه را كه از پيش خودْ فاسد ساخته ام ، اصلاح كن.
بار خدايا! من از هر گناهى كه جسمم با عافيت عطا شده از جانب تو بر من ، به انجام دادن آن توانمند گشته است ، و به لطف نعمتت دستم بدان رسيده ، و به واسطه گستردگى روزى ات بدان دستْ درازى كرده ام ، و با سرپوش گذارىِ تو در بين مردم ، آن را مخفى داشته ام ، و در آن به كرامت عفوت تكيه كرده ام، از تو طلب بخشش مى كنم.
بار خدايا! از هر گناهى كه از آن به پيشگاه تو توبه كرده ام و بر انجام دادن آن پشيمان شده ام و در حالى كه مشغول انجام دادن آن بودم ، از تو شرم مى كردم و در هنگام انجام دادن آن از تو ترسيدم و آن گاه ، بار ديگر به آن كار برگشتم و انجامش دادم ، از تو طلب بخشش مى كنم.
بار خدايا! از هر گناهى كه آن را دانستم و يا ندانستم، به يادم بود و يا فراموش نمودم، به خطا انجام دادم و يا به عمدْ مرتكب شدم ، از تو طلب بخشش مى كنم ، واين ، همان چيزى (گناهى) است كه من ترديدى ندارم جانم در گرو آن است ؛ گرچه من آن را فراموش كرده ام و يا از آن ، غافل شده ام.
بار خدايا! از تو درخواست بخشش دارم از هر گناهى كه به دستم برخويش وارد كردم و در آن ، پيرو شهواتم بودم و يا در آن براى غير خود ، تلاش نمودم و يا در آن ، پيروان خودم را فريفتم و يا با آن كس كه مرا منع كرده ، درگير شدم و يا به جهل خود بر او پيروز گشتم و يا با نيرنگ ديگرى ، در آن ، نرمى به خرج دادم و يا ميل و هوا ، مرا به سوى آن لغزانده است .
بار خدايا! از تو درخواست بخشش مى كنم از هر چيزى كه بدان تو را قصد كرده بودم ، امّا در آن ، چيزى را كه براى تو نيست ، مخلوط ساخته ام ، و در آن ، چيزى كه تنها براى تو نيست با من شريك شده است ؛ و از تو درخواست بخشش مى كنم از چيزى كه بر عهده خويش نهاده ام ، ولى هواى نَفْسم با آن مخالفت كرده است .
بار خدايا! بر محمّد و خاندان محمّد ، درود فرست ، و مرا از آتشْ رها ساز و به لطف خودت بر من ببخش.
بار خدايا! من به روى كريم و باقى و جاودانت ـ رويى كه با نور آن ، آسمان ها و زمين ، درخشان شده اند و تاريكى هاى خشكى و دريا روشن گشته اند و كار جِن و اِنس ، بدان سامان يافته است ـ از تو درخواست مى كنم كه بر محمّد و خاندان محمّد ، درود فرستى ، و با رحمت خود ، كارهاى مرا اصلاح كنى ، اى مهربان ترينِ مهربانان!


دانش نامه اميرالمؤمنين (ع) بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ج10
230

ه : بَعدَ صَلاةِ المَغرِبِ

۴۴۵۲.الإمام عليّ عليه السلامـ مِن دُعائِهِ بَعدَ صَلاةِ المَغرِبِ ـ: الحَمدُِللّهِ الَّذي يُولِجُ اللَّيلَ فِي النَّهارِ ، ويولِجُ النَّهارَ فِي اللَّيلِ . وَالحَمدُِللّهِ كُلَّما وَقَبَ لَيلٌ وغَسَقَ . وَالحَمدُِللّهِ كُلَّما لاحَ نَجمٌ وخَفَقَ . ۱

۴۴۵۳.عنه عليه السلامـ مِن دُعائِهِ بَعدَ صَلاةِ المَغرِبِ ـ: اللّهُمَّ تَقَبَّل مِنّي ما كانَ صالِحا ، وأصلِح مِنّي ما كانَ فاسِدا .
اللّهُمَّ لا تُسَلِّطني عَلى فَسادِ ما أصلَحتَ مِنّي ، وأصلِح لي ما أفسَدتُهُ مِن نَفسي .
اللّهُمَّ إنّي أستَغفِرُكَ مِن كُلِّ ذَنبٍ قَوِيَ عَلَيهِ بَدَني بِعافِيَتِكَ ، ونالَتهُ يَدي بِفَضلِ نِعمَتِكَ ، وبَسَطتُ إلَيهِ يَدي بِسَعَةِ رِزقِكَ ، وَاحتَجَبتُ فيهِ عَنِ النّاسِ بِسَترِكَ ، وَاتَّكَلتُ فيهِ عَلى كَريمِ عَفوِكَ .
اللّهُمَّ إنّي أستَغفِرُكَ مِن كُلِّ ذَنبٍ تُبتُ إلَيكَ مِنهُ ونَدِمتُ عَلى فِعلِهِ ، وَاستَحيَيتُ مِنكَ وأنَا عَلَيهِ ، ورَهِبتُكَ وأنَا فيهِ ، ثُمَّ راجَعتُهُ وعُدتُ إلَيهِ .
اللّهُمَّ إنّي أستَغفِرُكَ مِن كُلِّ ذَنبٍ عَلِمتُهُ أو جَهِلتُهُ ، ذَكَرتُهُ أو نَسيتُهُ ، أخطَأتُهُ أو تَعَمَّدتُهُ ، هُوَ مِمّا لا أشُكُّ أنَّ نَفسي مُرتَهَنَةٌ بِهِ وإن كُنتُ نَسيتُهُ وغَفَلتُ عَنهُ .
اللّهُمَّ إنّي أستَغفِرُكَ مِن كُلِّ ذَنبٍ جَنَيتُهُ عَلَيَّ بِيَدي ، وآثَرتُ فيهِ شَهوَتي ، أو سَعَيتُ فيهِ لِغَيري ، أوِ استَغوَيتُ فيهِ مَن تابَعَني ، أو كابَرتُ فيهِ مَن مَنَعَني ، أو قَهَرتُهُ بِجَهلي ، أو لَطُفتُ فيهِ بِحيلَةِ غَيري ، أوِ استَزَلَّني إلَيهِ مَيلي وهَوايَ .
اللّهُمَّ إنّي أستَغفِرُكَ مِن كُلِّ شَيءٍ أرَدتُ بِهِ وَجهَكَ ، فَخالَطَني فيهِ ما لَيسَ لَكَ ، وشارَكَني فيهِ ما لَم يَخلُص لَكَ ، وأستَغفِرُكَ مِمّا عَقَدتُهُ عَلى نَفسي ثُمَّ خالَفَهُ هَوايَ . اللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ ، وأعتِقني مِنَ النّارِ ، وجُد عَلَيَّ بِفَضلِكَ ، اللّهُمَّ إنّي أسأَ لُكَ بِوَجهِكَ الكَريمِ الباقي الدّائِمِ ، الَّذي أشرَقَت بِنورِهِ السَّماواتُ وَالأَرضُ ، وكُشِفَت به ظُلُماتُ البَرِّ وَالبَحرِ ، ودُبِّرَت بِهِ اُمورُ الجِنِّ وَالإِنسِ ، أن تُصَلِّيَ عَلى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ ، وأن تُصلِحَ شَأني بِرَحمَتِكَ يا أرحَمَ الرّاحِمينَ . ۲

1.وقعة صفّين : ص ۱۳۴ ، بحار الأنوار : ج ۸۶ ص ۱۱۲ ح ۱۰ ؛ شرح نهج البلاغة : ج ۳ ص ۱۶۷ .

2.فلاح السائل : ص ۴۱۹ ح ۲۸۹ ، بحار الأنوار : ج ۸۶ ص ۱۰۱ ح ۷ .

  • نام منبع :
    دانش نامه اميرالمؤمنين (ع) بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ج10
    سایر پدیدآورندگان :
    همکار: طباطبايي، محمدكاظم؛ طباطبايي نژاد، محمود؛ مترجم: سلطانی، محمدعلی
    تعداد جلد :
    14
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1386
    نوبت چاپ :
    اوّل
تعداد بازدید : 47505
صفحه از 600
پرینت  ارسال به