343
دانش نامه اميرالمؤمنين (ع) بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ج10

۴۵۸۱.كتاب من لا يحضره الفقيه :امير مؤمنان ، در گرماى نيم روز به دنبال معاش به مقدارى كه برايش بس باشد، مى رفت و مى خواست كه خداوند ، او را در حالى كه خود را براى طلب كسب حلال به رنج مى افكَند ، ببيند.

۴۵۸۲.امام باقر عليه السلام :شخصى اميرمؤمنان را در حالى كه روى بارى از هسته خرما نشسته بود ، ديد . به وى گفت : اى ابو الحسن! اين بار چيست؟
فرمود : «إن شاء اللّه ، هزار نهالِ نخل!» .
على عليه السلام آنها را كاشت و حتى يك هسته را هم واننهاد.

۴۵۸۳.علل الشرائعـ به نقل از ابن عمر ـ: روزى در مدينه ، همراه پيامبر صلى الله عليه و آله بودم و ايشان در پى على عليه السلام مى گشت تا آن كه به بوستان او رسيديم . به درون آن سركشيد . على عليه السلام را در حالى كه غبارآلود مشغول كار روى زمين بود ، ديد . فرمود : «مردم را از اين كه تو را ابو تراب خطاب كنند ، سرزنش نمى كنم».

۴۵۸۴.المستدرك على الصحيحينـ به نقل از ابن عبّاس، درباره على عليه السلام در جنگ خيبر ـ: پيامبر خدا به او فرمود : «فردا مردى را خواهم فرستاد كه هيچ گاه ، خدا او را شرمنده نمى كند . او خدا و پيامبرش را دوست دارد و خدا و پيامبرش نيز او را دوست مى دارند».
يكى گردن كشيد . فرمود : «على كجاست؟» .
گفتند : او در آسياب ، آرد مى كند. ۱
فرمود : «كسى از آنها نيست كه آرد كند؟».
على عليه السلام در حالى كه چشمْ دردى داشت كه نمى توانست ببيند ، آمد. پيامبر صلى الله عليه و آله در چشم او دميد . آن گاه ، پرچم را سه بار به چرخش درآورد و به على عليه السلام داد و او [ دشمن را شكست داد و ]صفيّه دختر حُيّى (بزرگ يهود خيبر) را آورد.

1.شايان ذكر است كه امام عليه السلام حتّى در آن زمان كه به سبب چشمْ درد ، توان فعّاليت از او سلب شده بود ، به كارهايى چون آسياب كردن غلّات براى سپاه اسلام ـ كه نيازى به ديدن نداشت ـ مى پرداخت ، در حالى كه از فرماندهان سپاه و سابقه داران در اسلام و نيز داماد پيامبر خدا بود .


دانش نامه اميرالمؤمنين (ع) بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ج10
342

۴۵۸۱.كتاب من لايحضره الفقيه :كانَ أميرُ المُؤمِنينَ عليه السلام يَخرُجُ فِي الهاجِرَةِ ۱ فِي الحاجَةِ قَد كُفِيَها ؛ يُريدُ أن يَراهُ اللّهُ تَعالى ، يُتعِبُ نَفسَهُ في طَلَبِ الحَلالِ . ۲

۴۵۸۲.الإمام الباقر عليه السلام :لَقِيَ رَجُلٌ أميرَ المُؤمِنينَ عليه السلام وتَحتَهُ وَسَقٌ مِن نَوىً ، فَقالَ لَهُ : ما هذا يا أبَا الحَسَنِ تَحتَكَ ؟ فَقالَ : مِئَةُ ألفِ عَذقٍ إن شاءَ اللّهُ ، قالَ : فَغَرَسَهُ ، فَلَم يُغادِر مِنهُ نَواةٌ وَاحِدَةٌ . ۳

۴۵۸۳.علل الشرائع عن ابن عمر :بَينا أنَا مَعَ النَّبِيِّ صلى الله عليه و آله في نَخيلِ المَدينَةِ وهُوَ يَطلُبُ عَلِيّا عليه السلام إذَا انتَهى إلى حائِطٍ ، فَأَطلَعَ فيهِ ، فَنَظَرَ إلى عَلِيٍّ عليه السلام وهُوَ يَعمَلُ فِي الأَرضِ وقَدِ اغبارَّ ، فَقالَ : ما ألومُ النّاسَ أن يُكَنّوكَ أبا تُرابٍ . ۴

۴۵۸۴.المستدرك على الصحيحين عن ابن عبّاسـ في عَلِيٍّ عليه السلام يَومَ غَزوَةِ خَيبَرَ ـ: قالَ لَهُ النَّبِيُّ صلى الله عليه و آله : لَأَبعَثَنَّ رَجُلاً لا يُخزيهِ اللّهُ أبَدا ، يُحِبُّ اللّهَ ورَسولَهُ ، ويُحِبُّهُ اللّهُ ورَسولُهُ .
قالَ : فَاستَشرَفَ لَها مُستَشرِفٌ ، فَقالَ : أينَ عَلِيٌّ ؟
فَقالوا : إنَّهُ فِي الرَّحى يَطحَنُ .
قالَ : وما كانَ أحَدُهُم لِيَطحَنَ ۵ ! قالَ : فَجاءَ وهُوَ أرمَدُ لا يَكادُ أن يُبصِرُ ، قالَ : فَنَفَثَ في عَينَيهِ ، ثُمَّ هَزَّ الرّايَةَ ثَلاثا فَأَعطاها إيّاهُ ، فَجاءَ عَلِيٌّ بِصَفِيَّةَ بِنتِ حُيَيٍّ . ۶

1.الهاجِرَة : إنّما تكون في القيظ ، وهي قبل الظهر بقليل وبعدها بقليل (لسان العرب : ج۵ ص ۲۵۵ «هجر») .

2.كتاب من لا يحضره الفقيه : ج ۳ ص ۱۶۳ ح ۳۵۹۶ ، عوالي اللآلي : ج ۳ ص ۲۰۰ ح ۲۴ .

3.الكافي : ج ۵ ص ۷۵ ح ۶ عن زرارة و ح ۹ عن عبد اللّه بن سنان عن الإمام الصادق عليه السلام ، دعائم الإسلام : ج ۲ ص ۳۰۲ ح ۱۱۳۳ كلاهما نحوه من دون إسنادٍ إلى المعصوم .

4.علل الشرائع : ص ۱۵۷ ح ۴ ، المناقب للكوفي : ج ۱ ص ۳۲۰ ح ۲۴۲ ، بحار الأنوار : ج ۳۵ ص ۵۰ ح ۲ .

5.جديرٌ بالذكر أنّ الإمام عليه السلام حين كان أرمد العين ولم يستطِع أداء عمل ، لم يترك العمل رأسا بل اشتغل بعمل لا يحتاج إلى البصر كالطحن لدعم جيش المسلمين ، ولم يمنعه من ذلك سابقته في الإسلام ، وقيادته لجيش المسلمين ، وكونه صهرا للنبيّ صلى الله عليه و آله و ... .

6.المستدرك على الصحيحين : ج ۳ ص ۱۴۳ ح ۴۶۵۲ ، مسند ابن حنبل : ج ۱ ص ۷۰۸ ح ۳۰۶۲ وفيه «الرحل» بدل «الرحى» ، فضائل الصحابة لابن حنبل : ج ۲ ص ۶۸۳ ح ۱۱۶۸ ، خصائص أمير المؤمنين للنسائي : ص ۷۱ ح ۲۳ ، المعجم الكبير : ج ۱۲ ص ۷۷ ح ۱۲۵۹۳ نحوه ، تاريخ دمشق : ج ۴۲ ص ۹۹ ، كفاية الطالب : ص ۲۴۱ ، ذخائر العقبى : ص ۱۵۶ ، المناقب للخوارزمي : ص ۱۲۵ ح ۱۴۰ ، البداية والنهاية : ج ۷ ص ۳۳۸ ؛ تفسير فرات : ص ۳۴۱ ح ۴۶۶ و ص ۴۲۰ ح ۵۵۸ ، شرح الأخبار : ج ۲ ص ۲۹۹ ح ۶۱۸ ، العمدة : ص ۸۵ ح ۱۰۲ وص ۲۳۸ ح ۳۶۶ .

  • نام منبع :
    دانش نامه اميرالمؤمنين (ع) بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ج10
    سایر پدیدآورندگان :
    همکار: طباطبايي، محمدكاظم؛ طباطبايي نژاد، محمود؛ مترجم: سلطانی، محمدعلی
    تعداد جلد :
    14
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1386
    نوبت چاپ :
    اوّل
تعداد بازدید : 48605
صفحه از 600
پرینت  ارسال به