35
دانش نامه اميرالمؤمنين (ع) بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ج10

۴۲۵۳.الأمالى ، صدوقـ به نقل از عُروة بن زبير ـ: در مسجد پيامبر خدا ، گِرد هم نشسته بوديم و كارهاى اهل بدر و بيعت رضوان را يادآور مى شديم . ابودرداء [ عُوَيمِر بن مالك ]گفت : اى مردم! مى خواهيد به شما از كم ثروت ترين ، پارساترين و كوشاترينِ مردمان در عبادت خبر بدهم؟
گفتند : چه كسى است؟
گفت : على بن ابى طالب .
به خدا سوگند ، در جمع ، همه از ابو درداء ، روى برگرداندند . يكى از انصار ، به او پاسخ داد و گفت : اى عُوَيمِر! سخنى گفتى كه از زمان مطرح كردن آن ، هيچ كس با تو در آن سخن ، هم نوا نيست .
ابودرداء گفت : اى مردم! من آنچه كه ديدم ، مى گويم و هر كدام از شما هرچه ديده ، بگويد .
على بن ابى طالب را در باغات بنى نجّار ديدم كه از اطرافيانش جدا شد و از آنها مخفى شد و در انبوه درختان نخل ، پنهان شد . گُمش كردم و از من دور شد . با خود گفتم : حتما به خانه اش رفت . ناگهان ، ناله اى غمگين و نغمه سوزناك تأثيرگذارى شنيدم كه مى گفت : «پروردگارا! چه بسيار گرفتارى كه از دوش من برداشتى و آن را با نعمت هايت عوض كردى ! و چه بسيار خطاهايى كه به كَرَمت از آشكار ساختن آن ، پرهيز كردى ! پروردگارا! اگر عمر من در نافرمانى تو طولانى شد و گناه من در نامه عملم افزون گشت ، من جز بخشش تو را آرزومند نيستم و جز به خشنودى تو اميد ندارم» .
صداى ناله ، نظرم را جلب كرد و به دنبال صدا رفتم . ناگهان ديدم خود على بن ابى طالب است . خود را مخفى كردم و از حركت باز ايستادم . در دل آن شبِ تاريك ، چند ركعت نماز گزارد و آن گاه فريادش به دعا ، گريه و ناله و زارى بلند شد و از جمله مناجات هايش با خدا اين بود : «پروردگارا! به گذشتت مى انديشم ، خطاهايم برايم كوچك مى گردد. آن گاه ، بازخواست عظيم تو يادم مى افتد و گرفتارى ام برايم سنگين مى نمايد».
و آن گاه گفت : «آه از اين كه من در نامه عملم گناهى را بخوانم كه فراموشش كرده ام و تو آن را نگه داشته باشى و بگويى : او را بگيريد! واى بر گرفتارى كه عشيره اش نمى توانند نجاتش بدهند و قبيله اش سودى براى او ندارند و هرگاه به او ندا دهند ، همه به ترحّم مى افتند!» .
آن گاه ، گفت : «آه از آتشى كه دل و جگر را كباب مى كند! آه از آتشى كه پوست از سر مى كَند! آه از فرو رفتن در شعله هاى سوزناك!» .
آن گاه ، على عليه السلام بسيار گريست و سپس هيچ صدايى از او نشنيدم و حركتى نديدم . با خود گفتم : حتما به خاطر شبْ بيدارى ، خواب بر او غلبه كرده است . [ بروم و ] وى را براى نماز صبح بيدار كنم .
نزدش آمدم . ديدم كه مثل چوب افتاده است . تكانش دادم ، تكان نخورد و جمعش كردم ، جمع نشد . گفتم : إنّا للّه و إنا إليه راجعون! به خدا سوگند ، على بن ابى طالب درگذشت . سريع به خانه اش آمدم تا خبر درگذشتش را به خانواده اش بدهم .
فاطمه عليهاالسلام فرمود : «ابو درداء! چه طور بود و داستانش چيست؟» .
همه داستان را به وى گفتم .
فرمود : اى ابو درداء! به خدا سوگند كه آن ، حالتِ بيخود شدنى است كه از خوف خدا به او دست مى دهد» .
آن گاه ، آبى آوردند و به صورتش پاشيدند . به هوش آمد . به من نگاه كرد . در حالى كه من مى گريستم ، فرمود : «اى ابو درداء! از چه چيزى مى گِريى؟» .
گفتم : از اين كه تو را مى بينم كه چه بر سر خود مى آورى .
فرمود : «اى ابو درداء! اگر مرا ببينى كه براى حسابْ فراخوانده شده ام و اهل گناه ، به عذابْ يقين كنند و فرشتگان خشن و آتش دردناك ، مرا به وحشت اندازند و پيش خداوند جبّار بِايستم ـ در حالى كه دوستانم مرا تسليم كرده اند و اهل دنيا بر من دل مى سوزانند ـ ، در پيشگاه آن كه هيچ چيزى برايش مخفى نمى مانَد ، دلت بيشتر براى من خواهد سوخت» .
ابو درداء گفت : به خدا سوگند ، اين حالت را در هيچ كدام از ياران پيامبر خدا نديدم .


دانش نامه اميرالمؤمنين (ع) بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ج10
34

۴۲۵۳.الأمالي للصدوق عن عروة بن الزبير :كُنّا جُلوسا في مَجلِسٍ في مَسجِدِ رَسولِ اللّهِ صلى الله عليه و آله ، فَتَذاكَرنا أعمالَ أهلِ بَدرٍ وبَيعَةَ الرِّضوانِ ، فَقالَ أبُو الدَّرداءِ : يا قَومُ ! ألا اُخبِرُكُم بِأَقَلِّ القَومِ مالاً ، وأكثَرِهِم وَرَعا ، وأشَدِّهِمُ اجتِهادا فِي العِبادَةِ ، قالوا : مَن ؟ قالَ : عَلِيُّ بنُ أبي طالِبٍ عليه السلام .
قالَ : فَوَاللّهِ إن كانَ في جَماعَةِ أهلِ المَجلِسِ إلّا مُعرِضٌ عَنهُ بِوَجهِهِ ، ثُمَّ انتَدَبَ لَهُ رَجُلٌ مِنَ الأَنصارِ فَقالَ لَهُ : يا عُوَيمِرُ ! لَقَد تَكَلَّمتَ بِكَلِمَةٍ ما وافَقَكَ عَلَيها أحَدٌ مُنذُ أتَيتَ بِها .
فَقالَ أبُو الدَّرداءِ : يا قَومُ ، إنّي قائِلٌ ما رَأَيتُ ، وَليَقُل كُلُّ قَومٍ مِنكُم ما رَأَوا ، شَهِدتُ عَلِيَّ بنَ أبي طالِبٍ عليه السلام بِشُوَيحِطاتِ النَّجّارِ وقَدِ اعتَزَلَ عَن مَواليهِ وَاختَفى مِمَّن يَليهِ ، وَاستَتَرَ بِمُغَيِّلاتِ النَّخِلِ ، فَافتَقَدتُهُ وبَعُدَ عَلَيَّ مَكانُهُ ، فَقُلتُ : لَحِقَ بِمَنزِلِهِ ، فِإِذا أنَا بِصَوتٍ حَزينٍ ونَغمَةٍ سِحرٍ ۱ شَجِيٍّ ، وهُوَ يَقولُ : إلهي كَم مِن موبِقَةٍ حَمَلتَ عَنّي فَقابَلتَها بِنِعمَتِكَ ، وكَم مِن جَريرَةٍ تَكَرَّمتَ عَن كَشفِها بِكَرَمِكَ ، إلهي إن طالَ في عِصيانِكَ عُمُري ، وعَظُمَ فِي الصُّحُفِ ذَنبي ؛ فَما أنَا مُؤَمِّلٌ غَيرَ غُفرانِكَ ، ولا أنَا بِراجٍ غَيرَ رِضوانِكَ . فَشَغَلَنِي الصَّوتُ ، وَاقتَفَيتُ الأَثَرَ ، فَإِذا هُوَ عَلِيُّ بنُ أبي طالِبٍ عليه السلام بِعَينِهِ ، فَاستَتَرتُ لَهُ وأخمَلتُ الحَرَكَةَ ، فَرَكَعَ رَكَعاتٍ في جَوفِ اللَّيلِ الغابِرِ ، ثُمَّ فَزَعَ إلَى الدُّعاءِ وَالبُكاءِ وَالبَثِّ وَالشَّكوى . فَكانَ مِمّا ناجى بِهِ اللّهَ أن قالَ :
إلهي اُفَكِّرُ في عَفوِكَ ؛ فَتَهونُ عَلَيَّ خَطيئَتي ، ثُمَّ أذكُرُ العَظيمَ مِن أخذِكَ ؛ فَتَعظُمُ عَلَيَّ بَلِيَّتي ، ثُمَّ قالَ : آهِ إن أنَا قَرَأتُ فِي الصُّحُفِ سَيِّئَةً أنَا ناسيها ، وأنتَ مُحصيها ، فَتَقولُ : خُذوهُ ! ! فَيالَهُ مِن مَأخوذٍ ، لا تُنجيهِ عَشيرَتُهُ ، ولا تَنفَعُهُ قَبيلَتُهُ ، يَرحَمُهُ المَلأَُ إذا اُذِنَ فيهِ بِالنِّداءِ ، ثُمَّ قالَ : آهِ مِن نارٍ تُنضِجُ الأَكبادَ وَالكُلى ، آهِ مِن نارٍ نَزّاعَةٍ لِلشَّوى ، آهِ مِن غَمرَةٍ مِن مُلهَباتِ لَظى .
قالَ : ثُمَّ أنعَمَ فِي البُكاءِ ؛ فَلَم أسمَع لَهُ حِسّا ولا حَرَكَةً ، فَقُلتُ : غَلَبَ عَلَيهِ النَّومُ لِطولِ السَّهَرِ ، اُوقِظُهُ لِصَلاةِ الفَجرِ .
قالَ أبُو الدَّرداءِ : فَأَتَيتُهُ فَإِذا هُوَ كَالخَشَبَةِ المُلقاةِ ، فَحَرَّكتُهُ فَلَم يَتَحَرَّك ، وزَوَيتُهُ فَلَم يَنزَوِ ، فَقُلتُ : إنّا لِلّهِ وإنّا إلَيهِ راجِعونَ ، ماتَ وَاللّهِ عَلِيُّ بنُ أبي طالِبٍ عليه السلام ! قالَ : فَأَتَيتُ مَنزِلَهُ مُبادِرا أنعاهُ إلَيهِم ، فَقالَت فاطِمَةُ عليهاالسلام : يا أبَا الدَّرداءِ ، ما كانَ مِن شَأنِهِ ومِن قِصَّتِهِ ؟ فَأَخبَرتُهَا الخَبَرَ ، فَقالَت : هِيَ وَاللّهِ يا أبَا الدَّرداءِ الغَشيَةُ الَّتي تَأخُذُهُ مِن خَشيَةِ اللّهِ ، ثُمَّ أَتَوهُ بِماءٍ فَنَضَحوهُ عَلى وَجهِهِ ، فَأَفاقَ ونَظَرَ إلَيَّ وأنَا أبكي ، فَقالَ : مِمَّ بُكاؤُكَ يا أبَا الدَّرداءِ ؟
فَقُلتُ : مِمّا أراهُ تُنزِلُهُ بِنَفسِكَ ، فَقالَ : يا أبَا الدَّرداءِ ، فَكَيفَ لَو رَأَيتَني ودُعِيَ بي إلَى الحِسابِ ، وأيقَنَ أهلُ الجَرائِمِ بِالعَذابِ ، وَاحتَوَشَتني مَلائِكَةٌ غِلاظٌ ، وزَبانِيَةٌ فِظاظٌ ، فَوَقَفتُ بَينَ يَدَيِ المَلِكِ الجَبّارِ ، قَد أسلَمَنِي الأَحِبّاءُ ، ورَحِمَني أهلُ الدُّنيا ، لَكُنتَ أشَدَّ رَحمَةً لي بَينَ يَدَي مَن لا تَخفى عَلَيهِ خافِيَةٌ . فَقالَ أبُو الدَّرداءِ : فَوَاللّهِ مارَأَيتُ ذلِكَ لِأَحَدٍ مِن أصحابِ رَسولِ اللّهِ صلى الله عليه و آله . ۲

1.كلمة «سِحر» هنا ضروريّة ، أخذناه من روضة الواعظين .

2.الأمالي للصدوق : ص ۱۳۷ ح ۱۳۶ ، تنبيه الخواطر : ج ۲ ص ۱۵۶ ، روضة الواعظين : ص ۱۲۵ ، المناقب لابن شهر آشوب : ج ۲ ص ۱۲۴ وفيه من «أنا بصوت حزين ...» .

  • نام منبع :
    دانش نامه اميرالمؤمنين (ع) بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ج10
    سایر پدیدآورندگان :
    همکار: طباطبايي، محمدكاظم؛ طباطبايي نژاد، محمود؛ مترجم: سلطانی، محمدعلی
    تعداد جلد :
    14
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1386
    نوبت چاپ :
    اوّل
تعداد بازدید : 49734
صفحه از 600
پرینت  ارسال به